خانهاخبار
سند برگ سبز، سند مالکیت نیست!

سند برگ سبز، سند مالکیت نیست!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برگ سبز پلیس در حد تعویض پلاک سند رسمی است اما سند مالکیت نیست؛ چراکه نقل و انتقال خودرو به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم باید در داخل دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.
۱۴۰۰/۵/۲

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده است که محاکم قضایی برگ سبز را به رسمیت  نمیشناسند چون که این سند فقط یک سند رسمی است و سند مالکیت نیست.

ذبیح الله خدائیان در گفت و گو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگ سبز سند مالکیت است یا خیر گفته است که برگ سبزی که پلیس صادر میکند، سند رسمی است. حجت الاسلام مصدق هم به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری نیز در صحبتی گفتند که برگ سبز پلیس سند رسمی است نه اینکه سند مالکیت رسمی باشد.

image

او در ادامه گفته است که بالاترین مقامی که در دستگاه قضایی داریم، قوه قضائیه است که در سال ۹۵ بخشنامه کرند که محاکم و واحد‌های ثبت اسناد و املاک، نباید سندی را که نیروی انتظامی تحت عنوان برگ سبز برای تعویض پلاک صادر می‌کند به عنوان سند رسمی مالکیت به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برگ سبز پلیس در حد تعویض پلاک سند رسمی است اما سند مالکیت نیست، چراکه نقل و انتقال خودرو به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم باید در داخل دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

خدائیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محاکم برگ سبز را از افراد در صورت بروز مشکل به عنوان سند قبول می‌کنند یا خیر، گفت: «اگر کسی که سند رسمی از دفاتر دارد و فردی که برگ سبز دارد به واحد اجرای ثبت اسناد مراجعه کنند، واحد اجرای ثبت اسناد، آن سند فردی که سندش را در دفاتر تنظیم کرده است را به رسمیت می‌شناسد». او تاکید کرد که برگ سبز در برابر سندی که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده‌اند، به عنوان سند رسمی مالکیت شناخته نمی‌شود و قابلیت اجرا را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفته است که اینگونه نیست که برگ سبز هیچ ارزشی نداشته باشد و در واقع به عنوان یک سند رسمی برای برخی موارد خاص مانند تعویض پلاک و امثالهم قابل قبول است..

حالا سوال اصلی اینجا است که اصلا چرا اینقدر این روند را پیچیده کرده‌اند و چرا باید هم سند مالکیت وجود داشته باشد و هم برگ سبز! به نظر می‌آید که برگ سبز برای مالکیت هم بتواند واجدالشرایط باشد اما چرا اینکه سازمان اسناد و املاک کشور اصرار دارد تا این سند مالکیت حتما در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد، به نظر دلیلی به جز درآمد آن‌ها از این انتقال ندارد. متاسفانه این روند‌های اضافی باعث به هدر رفتن وقت متقاضی می‌شود و ای کاش که به این مسائل هم توجه بیشتری می‌شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

رضا

۱۴۰۰/۵/۳
بیچاره مردم یک پراید می خرند بابیستی نصفش را دو دستی تقدیم سر دفتر دارها بکنند رییس جمهور منتخب قول داده بودند دست این سردفتر دارها را از جیب مالکان خودرو کوتاه کنند.

Smhe1368

۱۴۰۰/۵/۲
اخ که نونی بهمدیگه قرض میدن!
و خداوند میفرماید : بترسید از روزی که گرفتار خشم خداوند شوید، بترسید ...