خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی هواوی بند 6

بررسی تخصصی هواوی بند 6

تازه‌ترین دستبند سلامتی هواوی یعنی هواوی بند 6 به بازار کشورمان رسیده و از قضا یکی از بهترین انتخاب‌های موجود هم هست. در ادامه با بررسی این دستبند با جی اس ام همراه باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۵/۱

آن روزی که ساعت‌های هوشمند برای اولین بار وارد زندگی ما می‌شدند، هنوز دقیق نمی‌دانستیم چه کاربردهایی می‌توانند داشته باشند. در چندسال اخیر اما اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها شده پایش فعالیت‌های فیزیکی ما و پایش فاکتورهای مختلف سلامتی از جمله ضربان قلب و حتی سطح اکسیژن خون. این در حالی است که این موارد چیزهایی بودند که با اسمارت بند‌ها یا دستبندهای هوشمند با آن آشنا شدیم. هواوی هم از جمله شرکت‌هایی بود که از همان ابتدا با هواوی بند فعالیتش در این حیطه را شروع کرد و حالا در نسل ششم آن، سراغ بررسی هواوی بند 6 رفته‌ایم.

image

 

قبل از اینکه بخواهیم این بررسی را به طور کامل شروع کنیم، بگذارید اینطور بگویم که این روزها واقعا داشتن یک دستبند سلامتی یا یک ساعت هوشمند، می‌تواند مفید باشد. در این بررسی هم می‌خواهیم ببینیم هواوی بند 6 چطور می‌تواند خلا چنین گجتی را پر کند. برای شروع، بگذارید با طراحی این دستبند هوشمند که بی شباهت به ساعت‌های هوشمند هم نیست، شروع کنیم.

طراحی و نمایشگر

اگر هواوی واچ فیت را دیده باشید، احتمالا ظاهر هواوی بند 6 هم برای شما بسیار آشنا است. هواوی واچ فیت هرچقدر سعی می‌کرد یک ساعت کامپکت و کوچک روی دست باشد، هواوی بند سعی دارد دستبند هوشمند کاربردی باشد که نمایشگر بزرگی هم دارد. اما خب در کنار یکدیگر، هواوی بند 6 از هواوی واچ فیت، نمایشگر باریک‌تری دارد تا ماهیت دستبند بودن خود را بیشتر حفظ کند.

بدنه این دستبند کاملا از جنس پلاستیک است که شاید در ابتدا حس خوبی را الغا نکند اما در نهایت، باید این راهم بدانیم که با پوشیدنی مقرون‌به‌صرفه مواجه هستیم. این نکته هم مهم است که این دستبند ساخته شده تا افراد در هر ساعت از شبانه روز آن را به دست بسته باشند و برای پایش فاکتورهای مهم سلامتی و حتی پایش کیفیت خواب از آن استفاده کنند! برای همین هم استفاده از متریال باکیفیت‌تری مثل فلز، هم وزن این دستبند را بیشتر می‌کند و هم اینکه شاید همه با آن راحت نباشند.

image

در سمت راست بدنه هواوی بند 6 نیز تنها یک دکمه فیزیکی قرار گرفته که برای خاموش و روشن کردن هواوی بند و رفتن به صفحه خانه از آن استفاده می‌شود. در مورد بندهای این گجت پوشیدنی هم باید بگویم که از جنس سیلیکون نرم هستند که بعید به نظر می‌رسد برای افراد حساسیت پوستی هم ایجاد کند. جذب گرد و خاک به آن هم بسیار کم است و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد. 

می‌شود این بند را از بدنه جدا کرد اما در کل فرآیند ساده‌ای ندارد و احتمالا فقط وقتی آن را جدا خواهید کرد که به هر دلیلی آسیب دیده باشد و شما هم بند جدید داشته باشید که بتوانید جایگزین کنید. تعویض بند کار نسبتا سختی است اما جنس و کیفیت آن در سطح مطلوبی هست که در دراز مدت مستعد آسیب‌دیدن نباشد.

سنسورها و محصل پین‌های شارژر در بخش پشتی هواوی بند 6 دیده می‌شوند

برای پایان دادن به بخش طراحی هم باید بگوییم که این گجت پوشیدنی گواهی 5ATM را هم دریافت کرده که یعنی تا ۵۰ متر ضد آب است و مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت. اما نمایشگر چه؟

هواوی بند 6 به جرات نمایشگری کاملا بهتر نسبت به نسل قبلی خودش دارد. در این دستبند هوشمند از یک پنل 1.47 اینچی AMOLED استفاده شده که حاشیه‌های باریکی هم دارد. البته کل رابط کاربری دستبند هم حالتی دارک مود دارد که باعث می‌شود اصلا متوجه حاشیه‌های مشکی‌رنگ نمایشگر نشوید. شارپنس نمایشگر این دستبند هم در سطح خوبی است و به طور کل رنگ‌ها هم به واسطه AMOLED بودن بسیار جذاب هستند. اصلا فکر می‌کنم یک دلیل برتری این دستبند نسبت به نمونه‌های مشابه، همین نمایشگر جذاب آن است.

image

 

پایش فعالیت‌های ورزشی و ضربان قلب

هواوی بند 6 می‌تواند همه چیزهای پایه‌ای مثل تعداد قدم‌ها یا کالری سوزانده شده، مدت زمان فعالیت ورزشی، ضربان قلب، میزان استرس، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (که این روزهای کرونایی حسابی کاربردی است) و کیفیت خواب را پایش کند. به طور کل هم 96 حالت ورزشی مختلف وجود دارد که این دستبند می‌تواند آن‌ها را اندازه‌گیری کند. عمر باتری دو هفته‌ای که هواوی برای آن اعلام کرده هم تا حد زیادی درست است و سریع شارژ شدن باتری هم حسابی کمک می‌کند. 

 از این 96 فعالیت مختلفی که می‌توانید با این دستبند پایش کنید، 85تا از آن‌ها به عنوان فعالیت‌های بیسیک یا پایه‌ای حساب می‌شوند و 11 فعالیت در زمره فعالیت‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند. تفاوتشان هم این است که مثلا در فعالیت‌های پایه‌ای، تنها زمان فعالیت شما، ضربان قلبتان و کالری که سوزانده‌ای حساب می‌شود. در مورد ضربان قلب هم باید بگویم هربار دستبند بر دستتان بسته شده و از کنار به آن نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که دستبند مدام در حال اندازه‌گیری ضربان قلب است. در فعالیت‌های حرفه‌ای مثل دویدن اما فاکتورهای بیشتری اندازه‌گیری و در اپلیکیشن Huawei Health ثبت می‌شوند.

image

 

به شخصه فرد پرفعالیت یا ورزشکاری نیستم اما یک بار هواوی بند 6 را به برادرم دادم تا فعالیت او حین دویدن با این دستبند ثبت شود. البته یک نکته مهم این بود که این دستبند جی‌پی‌اس داخلی ندارد و نمی‌تواند مسافت طی شده را به دقت ثبت کند. اما با این وجود اطلاعاتی که دسبتند هواوی بند 6 ثبت کرده بود به ساعت گارمین که در دست دیگر برادرم وجود داشت بسیار نزدیک بود. میزان Pace و کالری سوزانده شده هم نزدیک بهم بودند و از همه مهم‌تر، ضربان قلب هم در طور فعالیت به دقت ثبت شده بود.

از جمله دیگر مواردی که در دویدن که فعالیت حرفه‌ای برای این دستبند حساب می‌شود عنوان شده، میانگین قدم‌ها به ازای هر دقیقه، سرعت میانگین، طول قدم‌ها، میزان VO2Max و میزان پیشرفت شما در فعالیت‌های هوازی را شامل می‌شود. طبیعتا تعدادی از این فاکتورها در این نمونه دقیق و درست نبودند چون برای اینکه بتوان اطلاعات کامل و جامعی داشت، لازم است مثلا با این دستبند به مدت یک ماه یا بیشتر فعالیت ورزشی داشته باشید تا با توجه به الگوریتم‌هایش بتواند داده‌های دقیق‌تری از وضعیت شما جمع‌آوری کند. اما رکوردهای بیسیک مثل طول قدم یا ضربان قلب و کیلومترها، دقیق هستند که مواردی مهم برای به دست آوردن همه فاکتورهای اضافی به شمار می‌آیند.

image

 

در یک جلسه دیگر هم سعی کردم یک پیاده‌روی بسیار کوتاه با این دستبند داشته باشم که همراه با یکی از دوستانم بود که اتفاقا دستبند شیائومی می بند 4 را به دست داشت. در طول این فعالیت هم داده‌های ثبت شده نزدیک بهم بود. در نتایج به دست آمده، تعداد قدم‌های شمرده شده بین هواوی بند 6 و دستبند شیائومی، چیزی حدود ۲۰ عدد اختلاف داشت. تعداد قدم برداشته شده در هر دقیقه هم به صورت میانگین برای من ۱۰۱ قدم و برای همراهم ۱۰۰ قدم ثبت شده بود. داده‌های مربوط به ضربان قلب هرکدام از ما هم باهم فرق داشت که به همین دلیل، میزان کالری‌های سوزانده شده هم متفاوت بود اما در مجموع باید بگویم هواوی بند 6 دقت بالایی در ثبت فعالیت‌هایی مثل قدم زدن و دویدن دارد. گوشی آیفون X جدایی که همراه ما بود نیز در شمردن قدم‌ها چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ عدد با رکوردهای هردوی ما فاصله داشت.

بعد از پایش فعالیت‌های ورزشی، باید در مورد سنجش کیفیت خواب هم صحبت کنم. یک نکته جالب درمورد هواوی بند 6 این است که حالتی برای ثبت کیفیت خواب وجود ندارد. درواقع تنها کافی است دستبند را به دستتان ببندید و بخوابید. خود دستبند می‌تواند متوجه شود که حالت پایش خواب را فعال کند و کیفیت خواب شما را بسنجد. داده‌های ثبت شده می‌تواند به شما میزان REM و مواردی مثل ساعاتی که خواب سبک داشته‌اید یا خواب سنگین داشته‌اید را هم بگوید که در نوع خود جذاب است. 

در مجموع همه داده‌های این چنینی را هم می‌توانید در اپلیکیشن Huawei Health مشاهده کنید. خود Huawei Health هم می‌تواند داده‌های ثبت شده را در دو اپلیکیشن Google Fit در گوشی‌های اندرویدی و Health اپل در آیفون، ثبت کند. 

یک نکته مثبت دیگر هم که از تجربه کاربری‌ام با این دستبند باید بگویم این است که واقعا خود اپلیکیشن Huawei Health از رقبایش یک سر و گردن بالاتر است. دلیلش هم به رابط کاربری جذاب‌تر و روان‌تر بر‌می‌گردد. برای مثال به شخصه فکر می‌کنم این اپلیکیشن از اپلیکیشن Mi Fit که برای دستبندهای سلامتی شیائومی استفاده می‌شود، به مراتب زیباتر و راحت‌تر است. درواقع مهم‌ترین وظیفه این اپلیکیشن‌ها هم همین است که داده‌های ثبت شده را به شکل خوانا و درست به کاربر نشان دهند تا برای همه قابل فهم باشد؛ هواوی این کار را بهتر انجام می‌دهد.

پایش اکسیژن خون

هواوی بند 6 یک قابلیت جذابی که دارد، این است که می‌تواند سطح اکسیژن خون کاربر را هم با دقت زیادی اندازه گیری کند. دقت زیاد را از این جهت می‌گویم که اطلاعات آن را با ساعت گارمین برادرم مقایسه کردم و می‌توانم بگویم در ۹۹ درصد مواقع، اعدادی یکسان با هر دو ساعت روی دست‌هایم دریافت می‌کردم.

image

 

البته این را هم باید در نظر بگیریم که گفتن سطح اکسیژن خون قرار نیست داده‌ای دقیق و گویا از وضعیت سلامتی شما باشد. برای اندازه‌گیری آن هم باید چند ثانیه‌ای بدون حرکت و در حالت استراحت و ریلکس باشید تا بتواند اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد. اما خب بودن این ویژگی در دستبند سلامتی مقرون به‌صرفه‌ای که هواوی آماده کرده، چیزی است که ارزش خرید هواوی بند 6 را بالاتر هم می‌برد.

رابط کاربری و ویژگی‌های آن

رابط کاربری این دستبند مثل هواوی واچ فیت است و نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت. قابلیت نمایش اعلان در این رابط کاربری وجود دارد اما اساسا کاری با آن‌ها نمی‌توان کرد یا مثلا نمی‌توان پاسخ یک پیام را داد. صرفا جهت اطلاع روی این دستبند نمایش داده می‌شود. واچ فیس‌هایی که برای این دستبند در نظر گرفته شده نیز بسیار محدود هستند و هیچ گزینه اضافه‌ای فارق از چند گزینه محدود نصب شده روی دستبند وجود ندارد؛ البته حداقل روی اپلیکیشن Huawei Health در آیفون. کاربران اندرویدی هم اگر بخش واچ فیس‌ها را روی اپلیکیشن Huawei Health نمی‌بینند، می‌توانند با استفاده از ابزارهای تغییر IP، منطقه جهانی هواوی آی‌دی خودشان را به یک کشور اروپایی تغییر دهند تا گزینه تغییر واچ فیس برای آن‌ها فعال شود.

به طور کل اگر با هواوی واچ فیت کار کرده باشید، این رابط کاربری هم همان است. برای عوض کردن واچ فیس باید انگشتتان را روی واچ فیس نگهدارید و از بین گزینه‌های ظاهر شده اسکرول و انتخاب کنید. در حالت عادی هم اگر به چپ و راست اسکرول کنید، ویجت‌های مختلف که همگی مربوط به سلامتی هستند را می‌بینید. از بالا به سمت پایین اگر سوایپ کنید، تنظیمات سریع را خواهید دید و اگر از پایین به سمت بالا سوایپ کنید، اعلان‌ها را خواهید دید.

image

برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها هم باید دکمه کناری را فشار دهید تا وارد لیست اپلیکیشن‌های محدود این دستبند بشوید. یک نکته عجیب در مورد این رابط کاربری این است که هیچ انیمیشنی هم در آن وجود ندارد و مثلا اگر در اپلیکیشن ستینگ به صفحات مختلف بروید، صفحات به یکباره ظاهر می‌شود و انیمیشنی برای جابه‌جایی بین آن‌ها وجود ندارد. اما همه این‌ها را بگذارید در کنار اینکه با یک دستبند سلامتی روبرو هستیم که صرفا وظایف مشخصی دارد و قرار نیست خیلی خاص و عجیب و غریب باشد. در طول مدتی که این دستبند را داشتم هم دو بروزرسانی مختلف برای آن عرضه شد اما تغییر ظاهری نداشتند و صرفا بهبود‌هایی در پس‌زمینه به وجود می‌آوردند.

همه این موارد را که کنار بگذاریم، یک ایراد دیگر را هم یافتم که دلیلش هم این است که این دستبند را به یک آیفون متصل کرده‌ام. درواقع در رابط کاربری این دستبند موردی وجود دارد برای پیدا کردن گوشی. اگر شماهم آیفون دارید و این دستبند یا دیگر پوشیدنی‌های هواوی را خریداری می‌کنید، احتمالا ۹۰ درصد مواقع نمی‌توانید از این گزینه پیدا کردن گوشی استفاده کنید. درواقع دستبند همیشه با بلوتوث به گوشی متصل است اما برای پیدا کردن گوشی، باید اپلیکیشن Huawei Health در پس زمینه باز باشد تا بتواند صدای زنگ بدهد اما خب خود iOS اگر از این اپلیکیشن استفاده نشود آن را می‌بندد. این موضوع قطعا نباید روی اندروید مشکل ساز باشد و به طور کل هم یک ایراد بزرگ برای این دستبند و رابط کاربری آن به حساب نمی‌آید. اما نکته‌ای بود که فکر می‌کردم اگر آیفون دارید و می‌خواهید این دستبند را انتخاب کنید، بد نیست بدایند.

جمع بندی

برای جمع بندی باید بگویم که هواوی بند 6 واقعا انتخاب خوبی برای یک دستبند سلامتی به حساب می‌آید. مخصوصا در بازار کشور ما که تقریبا به جز این دستبند، بیشتر مدل‌های شیائومی پیدا می‌شوند و باقی برندهای حاضر در این حوزه چندان مشهور یا قابل اطمینان نیستند. به همین دلیل هم معتقدم انتخاب نهایی برای یک دستبند سلامتی در حال حاضر، می‌تواند بین هواوی بند 6 و شیائومی می بند 6 باشد.

image

 

اینکه کدام را انتخاب می‌کنید، بحثی سلیقه‌ای است اما در نهایت، به شخصه هواوی بند 6 را به خاطر نمایشگر بزرگ‌تر و اپلیکیشن بهتر Huawei Health ترجیح می‌دهم. این در حالی است که این دستبند هیچ کم و کاستی هم نسبت به می بند 6 ندارد و شاید تنها نقطه ضعفش در مقابل دستبند شیائومی، قابل تعویض نبودن بندهای آن باشد.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Babak

۱۴۰۰/۵/۴
بله داره

Babak

۱۴۰۰/۵/۴
بررسی خوبی بود. ولی یه نکته: بند این را که خودم دارم عوض کردم و نوع میلانز با قفل مگنتی گذاشتم. و پس از ثبت نام در هواوی به تازگی watch face های بسیار زیادی در اپلیکیشن وجود داره. بنابراین دو مورد نکته ی منفی که ذکر کردین رفع شده است. با احترام

Arman

۱۴۰۰/۵/۴
آره دقیقا

MohaMMad-R-j-A

۱۴۰۰/۵/۳
داداش داری اشتب میزنی آنر بند 4 الان 400 آنر بند پنج حدود 600 و آنر بند 6 حدود 900

MohaMMad-R-j-A

۱۴۰۰/۵/۲
با سلام و خسته نباشید
چند نکته باید خدمتتون عرض کنم که لازم میدونم ویرایش کنید
اول اینکه در کانال gsm زیر پست لینک سایت برای ورود داده نشده و باید دستی میومدم تو گوگل سرچ بزنم تا وارد شم حتما ویرایش شود
دوم اینکه نبود واچ فیس های دیگر به دلیل تحریم ایران میباشد و با گذر از مراحلی خاص برای هر کسی فعال میشه به اینصورت که داده های برنامه رو پاک کنید و گوشی رو در حالت هواپیما قرار بدید و با وایفا کانکت به اینترنت شوید اول وقتی وارد هواوی هلس می‌شدید منطقه رو در اینجا میگه دستی تنظیم کنید دقت داشته باشید که این صفحه فقط در حالتی که گوشی رو حالت هواپیما باشه میاد منطقه رو به چین یا ترجیحا انگلستان قرار دهید یک بخش توی اپلیکیشن بخش ساعت به اسم واچ فیس اضافه میشه و تعداد خیلی زیاده روز به روز هم داره بیشتر میشه البته پولی هاش خیلی بیشتره ولی بخش فری هم روز به روز داره زیاد تر میشه
نکته بعدی هم این که عملا این ساعت gps نیاز نداره چون با کانکت روی گوشی رو صفحه ساعت هم میاد در موقع ورزش gps گوشی فعال و مسافت و مسیری که روی نقشه میرید ذخیره و تعداد قدم ها توی اون بخش هم باهاش هماهنگ میکنه
نکته ی آخر هم اینکه ساعت آنر بند 6 دقیقا همین ساعت هست منتهی 200 تومن ارزون تر