خانهاخبار
مروری بر شبکه 5G در ایران؛ ایرانسل در یکسال اخیر چه کرد؟

مروری بر شبکه 5G در ایران؛ ایرانسل در یکسال اخیر چه کرد؟

۵جی در ایران یک ساله شد و ایرانسل هم اپراتوری است که این شبکه را به ایران آورده است. اگرچه هنوز پوشش گسترده‌ای از 5G نداریم اما می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم به پیشرفت 5G در کشورمان در یک سال اخیر.
۱۴۰۰/۵/۱

5G امروزه یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در دنیای تکنولوژی به آن اشاره می‌شود و ایرانسل، پرچمدار آوردن 5G در ایران. در این مطلب و به واسطه یک سالگی 5G در ایران، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به مسیری که برای آمدن کامل 5G به ایران طی شده است. جالب است بدانید که اولین بار شرکت ایرانسل با همکاری با اریکسون در سال ۹۶ بود که توانسته بود 5G را برای نخستین بار در ایران آزمایش کند. پس از آن تقریبا سه سال طول کشید تا بالاخره در روز اول مرداد سال ۱۳۹۹، شاهد افتتاح اولین سایت 5G ایرانسل در تهران باشیم.

image

 

اولین سایت 5G در محل پژوشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسط رییس جمهور افتتاح شد و تنها ۶ روز بعد از آن، دومین سایت 5G را در دفتر مرکزی ایرانسل شاهد بودیم. ۷ مرداد روزی بود که خبرنگاران در ایران برای نخستین بار تجربه‌ای از 5G را در دفتر ایرانسل داشتند و حتی اسپید تست‌های گرفته شده در آن روز نیز عدد فوق العاده ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه را نشان می‌دادند.

مدتی بعد و در مهر ماه سال گذشته، در حالی که عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، از شروع مطالعه روی شبکه 6G هم صحبت می‌کرد، وزیر ارتباطات خبر داد که قرار است دو سایت جدید 5G ایرانسل در تهران رونمایی شود.  دقیقا یک ماه بعد و در آبان ماه ۱۳۹۹ شاهد یکی از آن‌ها بودیم که در دانشگاه تربیت مدرس بود. سایت 5G تربیت مدرس درواقع اولین سایت 5G ایرانسل در فضای باز هم به حساب می‌آمد. در این مراسم، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، از «امضای توافقنامه با دانشگاه‌های معتبر کشور در حوزه سلامت و خدمات الکترونیکی مرتبط با آن، روی نسل پنجم تلفن همراه خبر» داد.

نتایج اسپید تست این شبکه در سایت سوم 5G هم اعدادی حدود ۱.۳ گیگابیت را نشان می‌دادند. در نهایت وجود سایت 5G در دانشگاه تربیت مدرس هم باعث شد تا اسفند ماه سال گذشته، ایرانسل و این دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای برای شروع مطالعات در زمینه 6G را امضا کنند.

قبل از اینکه سایت‌های جدید ایرانسل را ببینیم، دو بار دیگر سایت 5G ایرانسل در دفتر مرکزی این شرکت، خبرساز شد. بار اول در دی ماه بود که بیژن عباسی آرند عکسی از اسپید تستی با سرعت ۲.۵ گیگابیت در ثانیه منتشر کرد که روی 5G ایرانسل به ثبت رسیده بود. بار دوم هم در بهمن ماه شاهد بودیم که رسانه پیوست توانسته در همین سایت سرعت ۳.۳ گیگابیت در ثانیه را ببیند تا برای دومین دفعه شاهد رکورد شکنی 5G ایرانسل در فاصله کمتر از دوماه باشیم. 

در نهایت برای چهارمین سایت هم بوستان آب و آتش و پل طبیعت انتخاب شد که در تاریخ ۲۸ بهمن ماه شاهد افتتاح این سایت بودیم. نکته مهم‌تری که این سایت برای ایرانسل و 5G در کشور داشت این بود که امکان استفاده عمومی از 5G برای مردم میسر شده بود. البته برای این منظور باید گوشی افراد یا از 5G پشتیبانی کند و یا هم اینکه به کمک هات اسپاتی که از شکبه 5G وجود خواهد داشت از این سرویس استفاده کنند.

5G در شهرهای دیگر

پنجمین سایت 5G ایرانسل دیگر در خارج از تهران بود و اولین شهر، شهر شیراز بود که 5G ایرانسل را می‌دید. سایت 5G ایرانسل در شیراز در نزدیکی ارگ کریم خانی شیراز برپا شده بود. نکته قابل توجه این است که این سایت هم از نوع Outdoor بود و کاربرانی که گوشی 5G داشته باشند هم می‌توانند به کمک این سایت به شبکه 5G متصل شوند. باقی کاربران هم می‌توانند به کمک هات اسپات به این شبکه وصل شوند. لازم به ذکر است که این سایت هم در تاریخ ۴ اسفند افتتاح شده بود.

ششمین سایت 5G ایرانسل هم در جزیره زیبای کیش و در تاریخ ۱۹ اسفند ماه آغاز به کار کرد و پس از آن، شاهد هفتمین سایت 5G در شهر مشهد بودیم. با همه این‌ها، در یک سال اخیر ایرانسل توانسته هفت سایت مختلف 5G را داشته باشد که بیشترین آن‌ها هم در تهران هستند.

سرعت توسعه

ایرانسل برای توسعه سریع 5G در این مرحله، بیش از هرچیز به تجهیزات نیاز دارد. اما خوشبختانه ایرانسل در همین راستا مجموعه به نام «ایرانسل لبز» افتتاح کرده تا نقش بازوی تحقیق و توسعه ایرانسل در این راستا و به طور کل بومی‌سازی تجهیزات شبکه‌ای داشته باشد. معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این زمینه اینطور توضیح داده است که:

از ابتدای سال ۱۳۹۸ و با افتتاح مجموعۀ «ایرانسل لبز» به عنوان بازوی تحقیق و توسعه، ایرانسل به صورت جدی گامی در استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی در راستای بومی‌سازی تجهیزات و نیازمندی‌های خود برداشته است.

 ذیل مجموعۀ ایرانسل لبز، علاوه بر بخش تحقیق و توسعه، آکادمی ایرانسل و مرکز نوآوری ایرانسل نیز تشکیل شده است تا برای استفاده از توان استارتاپ‌ها و حمایت از آنها، اقدامات لازم به صورت متمرکز انجام شود.

مشارکت با دانشگاه‌ها و تعریف آزمایشگاه‌های مشترک و ایجاد زیرساختی برای استفادۀ دانشجویان، استادان و شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله مهمترین برنامه‌های ایرانسل است که در این زمینه، آزمایشگاه 5G ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شده و در اختیار جامعۀ علمی کشور قرار گرفته است و تأسیس آزمایشگاه مشابه در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز در برنامۀ ایرانسل قرار دارد.

از مهمترین نتایج عملیاتی اقدامات ایرانسل در بخش تحقیق و توسعه، این است که مودم بومی نسل پنج را تست کرده‌ایم و در مرحلۀ تولید انبوه آن با حمایت ایرانسل هستیم و حمایت از تولید آنتن بومی را نیز در برنامه داریم.

در نهایت باید بگوییم ایرانسل با جدیت در حال پیگیری برای پیشبرد اهدافش در مسیر تجاری سازی کامل 5G در سراسر کشور است. اگرچه در یکسال اخیر کمتر شاهد احداث سایت‌های گوناگون در شهرهای مختلف بوده‌ایم اما می‌توانیم امیدوار باشیم که در ماه‌های آینده و یا حتی تا پایان سال، سایت‌های بیشتری از شبکه 5G در شهرهای مختلف ببینیم. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کیان

۱۴۰۰/۵/۵
والا این سرعتی ک ما داریم یه جورایی شوخیه توی کشورهای دیگه / الان دنیا داره روز به روز \یشرفت میکنه و دارن از سرعت ترابایتی توی بعضی کشورها صحبت میکنن بعد ما توی همین سرعت 4G موندیم / واقعا سرعت 4جی این چیزیه ک ما داریم ؟ شما همین سرعت 4جی رو کامل در اختیار کاربران بزارین نمیخواد برین سراغ 5جی / هنوز همین سرعت 4جی بیشتر ساعتهای شبانه روز هی ضعیف و قطعو وصل میشه هر جایی ک میری آنتن دهی یجوریه بعضی وقتا سرعت تا 24 مگ دانلود میره و بعضی وقتا همون مودم سرعت دانلودش میاد زیر 1 مگ یعنی در حد کیلوبایت دانلود رو انجام میده واقعا خنده داره هر جای دنیا این سرعت مارو ببینن باور کنید بهمون بناهندگی میدن حالام که قراره اینترنت بین الملل رو بترکونن و قطعش کنن شدیم کره شمالی و میخوان ارتباط ملت رو با همه دنیا قطع کنن کلا همه کشورها در حال اوج گرفتن هستن توی همه زمینه ها ولی ما هر روزمون از روز قبل بدتر میشه بقول خودشون 45 سال از جنگ میگذره واقعا بعد 45 سال باید وضع ملت ما این باشه توی بحث اینترنت باید سرعتمون این باشه ؟ تازه اینا همش درباره سرعت مودم و سیمکارتهای ایرانسل بود اگه بخوایم از اینترنت مخابرات و edsl حرف بزنیم ک واقعا خجالت آوره اولا که نصف ملت کابل های تلفنشونو دزدیدن و تلفنشون قطع میشه و 6 ماه باید بدویی بری خودت کابل بخری متخصص ببری تا کابل تلفن خونه خودتو ک دزدیدن وصلش کنی چون مخابرات \اسخگو نیست الان همه سیمها و کابل های محله مارو دزدیدن و تلفن نصف محله قطعه . بعد از کلی بدبختی تلفن هم که وصل بشه باز باید با بدبختی اینترنتش رو راه بندازی بعد راه اندازی میری سرعت مثلا 16 مگ میخری بعد میای تست دانلود میگیری میبینی داره با سرعت 1 یا 2 مگ دانلود میکنه تازه اگ شبکه خلوت باشه وگرنه سرعتش میره در حد کیلوبایت آخه این چه مملکتیه واقعا یعنی نمیتونن اینترنت رو مثل همه دنیا درستش کنن و سرعت واقعی رو در اختیار مردم بزارن ؟ موندم دلیل این محدودیت ها چیه و چرا نمیزارن سرعت واقعی اینترنت توی کشور باشه واقعا چه دلیلی داره که سرعت رو تا این حد خراب کردن ؟