خانهاخبار
خرید دوربین حرفه ای؟ یا دوربین موبایل کافی است؟

خرید دوربین حرفه ای؟ یا دوربین موبایل کافی است؟

گوشی سامسونگ Galaxy S21 Ultra دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد اما دوربین حرفه‌ای سونی مدل a6400 فقط ۲۴ مگاپیکسل است! قیمت این گوشی و دوربین خیلی به هم نزدیک هستند و امکان دارد برای شما هم این سوال پیش بیاید که اگر بخواهم ویدیو بسازم، همین گوشی با دوربین قوی بهتر از خرید دوربین حرفه ای نیست؟
۱۴۰۰/۴/۱۶

گوشی سامسونگ Galaxy S21 Ultra دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد اما دوربین حرفه‌ای سونی مدل a6400 فقط ۲۴ مگاپیکسل است! قیمت این گوشی و دوربین خیلی به هم نزدیک هستند و امکان دارد برای شما هم این سوال پیش بیاید که اگر بخواهم ویدیو بسازم، همین گوشی با دوربین قوی بهتر از خرید دوربین حرفه ای نیست؟

این سوالی است که خیلی تکرار می‌شود اما جواب کوتاهی ندارد؛ مثل همیشه بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد که در ادامه می‌‌خواهیم بررسی کنیم.

image

 

مگاپیکسل چقدر مهم است؟

قبل از هر چیزی اجازه دهید یک مساله ساده را برای شما روشن کنیم. عدد مگاپیکسل آنقدر هم که فکر می‌کنید اهمیت ندارد.

مگاپیکسل بالاتر نشان دهنده تعداد بیشتر پیکسل سازنده تصویر نهایی است اما این پیکسل زیاد به معنی کیفیت بالاتر تصویر نیست.

به علاوه، در موبایل‌های جدید، سایز پیکسل‌ها کوچکتر شده است تا دوربین‌هایی با عدد مگاپیکسل بالاتر روانه بازار کنند در صورتی که همین کوچک شدن پیکسل ضررش بیشتر است.

هرچه سایز و تعداد پیکسل عکسی که دوربین می‌گیرد بیشتر شود، به همان نسبت هم نویز تصویر شما در نور کم بیشتر خواهد شد.

چون پیکسل‌های کوچکتر نور کمتری می‌گیرند و در نتیجه وقتی نور کم باشد کیفیت تصویر به شدت افت می‌کند.

به همین دلیل است که اکثر دوربین‌های موبایل قادر به ثبت تصاویر با کیفیت در نور شب نیستند.

ده‌ها فاکتور دیگر وجود دارد که کیفیت عکس یا ویدیو خروجی را مشخص می‌کند. پس به راحتی نمی‌توان گفت ویدیو ضبط شده با یک گوشی ۱۰۰ مگاپیکسلی بهتر از ویدیو یک دوربین بدون آینه ۲۴ مگاپیکسلی است.

درباره این تفاوت‌ها و مشخصات فنی در ادامه بیشتر توضیح دادیم.

دوربین حرفه‌ای چه امکاناتی دارد؟

دوربین موبایل‌های جدید امکانات نرم‌افزاری جالب و زیادی دارند. مثل ضبط ویدیو به صورت آهسته یا سریع، زیباسازی چهره و... اما دوربین‌های حرفه‌ای کیفیت بالایی به شما می‌دهند که موبایل‌های موجود در بازار نمی‌توانند چنین خروجی عکس یا ویدیویی داشته باشند.

حالا ببینیم دلیل این تفاوت‌ها چیست.

امکان تعویض لنز

لنز موبایل‌ها قابل تعویض نیست و به همین دلیل بود که سازنده‌های موبایل تصمیم گرفتند روی هر گوشی چندین لنز قرار دهند. لنز‌هایی مثل ماکرو و اوترا واید لنز‌های جدیدی در موبایل‌ها هستند اما در دنیای دوربین‌های حرفه‌ای این لنز‌ها خیلی سال قبل وجود داشتند و استفاده می‌شدند.

اما در هر صورت در گوشی‌های موبایل امروزی هم هنوز امکان تعویض لنز ندارید. هر چند لنزهای کلیپسی برای موبایل وارد بازار شده‌اند اما هنوز هم این لنزها فاصله زیادی با لنزهای حرفه‌ای مخصوص دوربین دارند.

می‌توانید برای هر دوربین حرفه‌ای چندین لنز با توجه به نیازهای خودتان بخرید. مثلاً لنز در ابعاد متفاوت، لنز‌های تله فوتو، لنز واید، لنز ماکرو و...

هرچند این لنزها قیمت بالایی دارند اما یک عکاس یا تولید کننده محتوای حرفه‌ای با این لنزها می‌تواند بدون هیچ محدودیتی هر نوع ویدیویی ضبط کند یا عکس بگیرد.

مهم‌تر این که، این لنزها به راحتی خراب نمی‌شوند و فناوری لنزها هم با سرعت کمی در حال پیشرفت است. یعنی اگر لنز بخرید، می‌توانید تا سال‌های بدون نگرانی استفاده کنید و در زمانی هم که نیاز نداشتید حتما مشتری خودش را دارد.

روی همین لنزها فیلترهای تصویر نصب می‌شود.

image

 

ثبت تصاویر بوکه واقعی

عکس بوکه به عکسی می‌گویند که قسمت‌های دورتر تصویر یا خارج از فوکوس تار یا مات شده است.

در دوربین‌های حرفه‌ای، عمق تصویر به صورت واقعی مشابه آنچیزی که چشم انسان می‌بیند از فوکوس خارج می‌شود. در موبایل‌ها هم می‌توانید تصاویر بوکه ثبت کنید اما این بوکه و تار کردن به صورت دیجیتالی انجام می‌شود نه به صورت اپتیکال.

به همین دلیل است که تصاویر بوکه موبایل‌ها معمولاً لبه‌هایی به هم ریخته دارند.

فیلمبرداری و عکس‌برداری کیفیت بالا در نور کم

همانطور که در ابتدا گفتیم، مشکل اصلی دوربین‌های موبایل این است که در نور کم کیفیت بالایی ندارند.

اما در دوربین‌های حرفه‌ای، ابعاد بزرگتر سنسور، دریچه دیافراگم بزرگ، لنز‌های حرفه‌ای و قدرت پردازش تصویر بالاتر در کنار هم کمک می‌کند تا در نور بسیار کم هم بتوانید تصاویری با کیفیت بالا ثبت کنید.

زوم اپتیکال حرفه‌ای

زوم کردن در دوربین‌ها به دو روش اپتیکال و دیجیتال انجام می‌شود. در روش دیجیتال فقط روی عکس خروجی از سنسور زوم اتفاق می‌افتد و طبیعتاً هرچه بیشتر زوم کنید کیفیت هم کمتر می‌شود.

اما در زوم اپتیکال، افت کیفیت نخواهید داشت. لنز‌های زوم در دوربین‌های حرفه‌ای می‌توانند بدون هیچ مشکلی از دورترین منظره‌ها و سوژه‌های تصاویری با کیفیت بالا ثبت کنند.

یکی از دلایل مهم خرید دوربین حرفه‌ای برای عکاس‌های خبری همین امکان زوم قوی‌تر است.

امکانات فوکوس بیشتر

فوکوس کردن روی سوژه به ویژه موقع فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک اهمیت زیادی دارد. لنز‌های موبایل به کمک قدرت پردازشگر می‌توانند سوژه را در تصویر تشخیص دهند اما امکانات تنظیم دستی زیادی به کاربر نمی‌دهند.

مثلاً موقع فیلمبرداری با موبایل از درست کردن کاردستی، فوکوس دوربین‌های موبایل امکان دارد چندین بار به هم بریزد مگر این که فوکوس را روی دست‌ها قفل کنید و دست‌ها هم از کادر خارج نکنید.

اما در دوربین‌های حرفه‌ای میان‌رده هم امکانات و تنظیمات زیادی برای فوکوس کردن روی یک یا چندین سوژه دارید.

به علاوه، در دوربین‌های حرفه‌ای جدید، امکانات تشخیص چهره، چشم، حیوانات و سوژه‌های متحرک زیادی اضافه شده است.

شاید بتوان گفت مهمترین دلیل تولید کننده‌های حرفه‌ای محتوا برای خرید دوربین حرفه‌ای بعد از کیفیت ویدیو همین قابلیت‌های بالای فوکوس تصویر است.

سنسور بزرگتر

دوربین‌های حرفه‌ای سنسور تصویر بزرگتری نسبت به موبایل‌ها دارند و همین سنسور بزرگتر باعث می‌شود کیفیت و جزئیات بیشتری در عکس یا ویدیو ثبت شود.

اگر یک عکس خام دوربین حرفه‌ای بدون آینه را با عکس یک دوربین موبایل پرچم‌دار را مقایسه کنید، جزئیات بیشتر عکس دوربین شما را متعجب می‌کند.

تنظیمات پیشرفته

دوربین‌های حرفه‌ای جدید تنظیماتی بسیار پیشرفته دارند تا در هر موقعیتی هر نوع ویدیو یا عکسی که می‌خواهید را بتوانید بگیرید.

هرچند در موبایل‌ها هم حالت پیشرفته دیده می‌شود اما این تنظیمات حرفه‌ای در حد و اندازه دوربین‌های حرفه‌ای نیست.

تنظیماتی مثل ISO، دیافراگم، شدت نور، فوکوس خودکار و... از کمترین مقدار تا بیشترین مقدار امکان‌پذیر هستند.

image

 

خرید دوربین برای چه افرادی مناسب است؟

خرید دوربین حرفه‌ای برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کار عکاسی، فیلمبرداری یا تولید محتوا را به صورت جدی و حرفه‌‌ای دنبال کنند.

هرچند شاید موقع عکس گرفتن در نور روز، ضبط ویدیو در طبیعت یا گرفتن عکس‌های سلفی تفاوتی احساس نکنید و همین کیفیت و امکانات هم برای شما راضی کننده باشد، اما نباید انتظار کیفیت بالایی داشته باشید.

به طور خلاصه، دوربین موبایل‌ها برای افرادی که دنبال کار حرفه‌ای نیستند و شاید بزرگترین کاری که انجام می‌دهند ساخت کلیپ‌های اینستاگرامی باشد کافی است.

هرچند دوربین‌های گوشی مثل آیفون قدرت و کیفیت بالایی دارند اما فکر نکنید فناوری دوربین‌های حرفه‌ای از جایش تکان نخورده است. حتی برترین دوربین‌های موبایل هم سال‌ها با دوربین‌های حرفه‌ای میان‌رده فاصله دارند.

خرید موبایل یا دوربین خوب؟

اگر قصد خرید دوربین حرفه‌ای دارید و هنوز در انتخاب خودتان شک دارید، می‌توانید با مشاوران فروشگاه اینترنتی نورنگار مشورت کنید.

فروشگاه نورنگار برترین فروشگاه تخصصی ایران در حوزه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای و همچنین لوازم جانبی است.

بدون هیچ نگرانی می‌توانید دوربین با گارانتی رسمی و همچنین ضمانت اصالت کالا خریداری کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)