خانهاخبار
هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری‌های پیشرفته تولید تراشه

هواوی به دنبال شکستن انحصار غرب در فناوری‌های پیشرفته تولید تراشه

تولید تراشه دومین صنعت دقیق دنیا پس از هواپیماسازی است اما دستگاه‌های لیتوگرافی مورد استفاده در ساخت تراشه تنها در انحصار چند شرکت غربی هستند.
۱۴۰۰/۳/۲۰

تولید تراشه دومین صنعت دقیق دنیا پس از هواپیماسازی است اما دستگاه‌های لیتوگرافی مورد استفاده در ساخت تراشه تنها در انحصار چند شرکت غربی هستند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد هوآوی حالا برای ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی و شکستن انحصار در یکی از پیشرفته‌ترین دانش‌های بشری خیز برداشته است.

image

جنگ سیاسی واشنگتن با پکن باعث آسیب به برخی کمپانی‌های بزرگ چینی شده اما شرکتی نظیر هواوی از این اتفاق به عنوان فرصتی برای شکستن انحصار فناوری غرب استفاده کرده است. گزارش‌های منتشر شده حاکی از سرمایه‌گذاری عظیم هوآوی بر روی توسعه دستگاه‌های تولید تراشه است که نه تنها می‌تواند هوآوی را از سازندگان خارجی بی نیاز کند، بلکه می‌تواند صنعت تراشه را نیز متحول کرده و فناوری ساخت چیپست دیگر در انحصار چند شرکت غربی نباشد.

سرمایه‌گذاری هواوی در صنعت تولید تراشه

برای یک کمپانی کوچک یا حتی متوسط، تحریم و ممنوعیت آمریکا می‌تواند پایان کار باشد؛ اما هنگامی که پای یک غول فناوری همچون هوآوی در میان است، نتیجه آن توسعه اکوسیستم اختصاصی HarmonyOS و بسیاری از اقدامات دیگر می‌شود.

اخیراً شرکت سرمایه‌گذاری Hubble Technology Investment که زیرمجموعه هواوی است، 88 میلیون یوان (معادل 12.8 میلیون دلار) بر روی شرکت RSLaser Opto-Electronics Technology سرمایه گذاری کرده که در زمینه توسعه سیستم‌های نوری مورد استفاده در تولید تراشه به روش لیتوگرافی فعالیت می‌کند. با این سرمایه‌گذاری عظیم، هوآوی هفتمین سهام‌دار بزرگ این شرکت است.

image

دپارتمان سرمایه‌گذاری هوآوی که در آوریل 2019 تأسیس شد، تاکنون در 28 شرکت مرتبط با صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری هوآوی شامل حوزه‌هایی چون تولید تراشه‌های آنالوگ، ماده سیلیکون کاربید مورد استفاده در ساخت تراشه، تراشه‌های مدار تغذیه، تراشه‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های مورد استفاده در خودروها و کانکتورها می‌شود.

چشم انداز هوآوی برای شکستن انحصار شرکت‌های آمریکایی

سرمایه‌گذاری کلان هوآوی بر روی توسعه دستگاه‌های لیتوگرافی در شرایطی است که این دستگاه‌ها با محدودیت تولید روبرو هستند و قادر به تأمین نیاز روزافزون دنیا برای تجهیزات الکتریکی بی‌شمار نیستند. از همین رو دسترسی به دستگاه‌های لیتوگرافی می‌تواند برگ برنده‌ای برای هوآوی و حتی یک دستاورد در خدمت تمام دنیا باشد.

سیستم‌های منبع نور یا تابش اشعه یکی از سه جزء کلیدی تشکیل‌دهنده دستگاه‌های لیتوگرافی هستند و پیش از این شرکت RSLaser Opto-Electronics موفق شده بود به طور کاملاً مستقل اولین لیزر اگزایمر توان بالای خود را تولید کند و انحصار این فناوری پیشرفته را بشکند.

image

هرچند همین حالا نیز چین دارای دستگاه‌های لیتوگرافی بومی است، اما بدون توسعه سیستم‌های نوری جدید نمی‌توان به فناوری‌های جدید ساخت تراشه دست پیدا کرد؛ محدودیتی که سرمایه‌گذارهای بزرگی نظیر هوآوی به دنبال رفع آن هستند.

شاید برخی تصور می‌کردند محدودیت‌های وضع‌شده توسط دولت آمریکا در نهایت به افول هوآوی بیانجامد اما این کمپانی نشان داده منابع مالی، دانش و انگیزه کافی برای بی نیاز شدن از فناوری‌های خارجی را دارد که معرفی سیستم عامل HarmonyOS 2.0 یکی از آخرین نشانه‌های آن است.

اهمیت استراتژیک دستگاه‌های لیتوگرافی

بد نیست بدانید یک دستگاه لیتوگرافی EUV که از آن در ساخت تراشه‌های مُدرن کامپیوتر، گوشی موبایل و... استفاده می‌شود، از 100,000 جزء مختلف تشکیل شده و نزدیک به 120 میلیون دلار قیمت دارد. این دستگاه به اندازه یک ایستگاه اتوبوس است و باید در 40 کانتینر حمل شود. مشکل اصلی آنجاست که ظرفیت تولید دستگاه‌های لیتوگرافی در دنیا بسیار محدود است و تنها تعداد اندکی از آنها در سال تولید می‌شود.

image

شرکت آلمانی ASML تقریباً تنها تولیدکننده کنونی دستگاه‌های لیتوگرافی در دنیاست که تجهیزات خود را به غول‌های سازنده تراشه می‌فروشد؛ انحصاری که حالا هواوی به دنبال شکستن آن است و با این اتفاق، معادلات قدرت در عرصه تکنولوژی نیز به نفع این کمپانی تغییر خواهد کرد.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)