خانهاخبار
اپل از سیستم عامل macOS Monterey رونمایی کرد

اپل از سیستم عامل macOS Monterey رونمایی کرد

شرکت اپل در رویداد WWDC از آپدیت‌های تازه‌ای که قصد عرضه آنها برای سیستم عامل‌های خود را دارد رونمایی کرد و یکی از آنها، نسخه جدید سیستم عامل مک یا همان Monterey است.
۱۴۰۰/۳/۱۸

شرکت اپل در شب گذشته جدیدترین آپدیت سیستم عامل دسکتاپ خود، یعنی macOS Monterey را معرفی کرد. این آپدیت شامل ویژگی‌های جدیدی است که برخی از آنها در انحصار این سیستم عامل هستند و برخی نیز از iOS 15 و iPadOS 15 قرض گرفته شده‌اند.

image

 

یکی از ویژگی‌هایی اصلی اضافه شده در Monterey، قابلیت Universal Control است. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند آیپدشان را با کیبورد و ماوس مک‌بوک خود کنترل کنند؛ استفاده از این ویژگی نیاز به کار خاصی ندارد و تنها کافی است آیپد خود را در کنار دستگاه مک قرار دهید. امکان جا‌به‌جایی ماوس بین آیپد و مک و همچنین قابلیت Drag and Drop نیز در این نسخه وجود دارد.

image

 

دیگر قابلیت جدید این سیستم عامل، عرضه ایر پلی برای مک است. با این ویژگی، کاربران می‌تواند فایل‌های صوتی و ویدیویی را که در آیفون و آیپدشان قرار دارد در کامپیوتر مک خود مشاهده کنند. کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند از نمایشگر مک خود برای نشان دادن ویدیو، ارائه پرزنتیشن و یا پخش موسیقی از طریق اسپیکر‌ها، استفاده کنند.

image

 

مرورگر سافاری نیز در نسخه جدید سیستم عامل مک دچار تغییراتی شده و حالا بخش تب‌ها در آن بازطراحی شده است. آدرس سایت و بخش سرچ در هر تب به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند و امکان گروه بندی تب‌ها نیز وجود دارد. سافاری همچنین می‌تواند رنگ رابط کاربری خود را به نسبت محتوای وبسایت نمایش داده شده، تغییر دهد.

image

 

میانبر‌ها نیز که شاهد معرفی آنها در آیفون بودیم، راه خود را به سیستم عامل مک باز کرده‌اند و حالا کاربران می‌توانند بخشی از کار‌های حیاتی خود را با سرعت بسیار بیشتر و فشردن تنها یک دکمه انجام دهند. میانبر‌های پیش فرض بسیاری در این سیستم عامل وجود دارند و کاربر می‌تواند بر حسب نیاز خود نیز آنها را ایجاد کند، رابط کاربری بخش میانبرها نیز بسیار آسان و قابل فهم است. امکان انتقال میانبرها از برنامه Automator به بخش Shortcuts نیز وجود دارد و به دلیل پشتیبانی از میانبر‌ها در کل سیستم، باز کردن آنها حتی از طریق سیری نیز ممکن است.

image

 

با توجه به استفاده بیشتر مردم از برنامه‌های تماس ویدیویی در دوران پاندمی، برنامه فیس تایم نیز در این نسخه از سیستم عامل مک، بهبودهای فراوانی دریافت کرده است. ویژگی Spatial Audio‌ به فیس تایم اضافه شده که باعث می‌شود جهت صدای دریافتی از مخاطبین، با توجه به موقعیت آنها در نمایشگر تغییر کند. قابلیت Voice Isolation نیز جهت حذف صدای محیط به این برنامه اضافه شده است و استفاده از ویژگی Wide Spectrum برعکس قابلیت پیشین عمل کرده و صدای محیط و اطراف را با شفافیت انتقال می‌دهد. ویژگی حالت پرتره نیز به صورت اتوماتیک بک گراوند کاربر را تار می‌کند.

image

 

ویژگی Shareplay به شما اجازه می‌دهد تا محتوایی مانند موسیقی، فیلم، سریال، پروژه‌ها و ... را با کسانی که در حال تماس فیس تایم با آنها هستید، در اشتراک بگذارید. شما همچنین می‌توانید به دیگران اجازه دهید تا از دور به محتوای نمایشگرتان دسترسی داشته باشند که برای پشتیبانی فنی، امری بسیار لازم است. اپل API این ویژگی را نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا آنها نیز بتوانند امکان به اشتراک گذاری محتوای برنامه‌هایشان از طریق فیس تایم را فراهم کنند.

image

 

بخش تازه Shared With You، همه محتوای به اشتراک گذاشته شده با شما در مسج‌ها از جمله عکس‌ها، ویدیو‌ها، مقالات و غیره را در تب مخصوص Shared with you قرار داده که در اپلیکیشن‌های فوتوز، سافاری، اپل پادکستز، اپل نیوز و اپل تی‌وی یافت می‌شود.

image

 

ویژگی Focus نیز به کاربر اجازه می‌دهد تا در هنگام انجام کار‌های مهم، اعلان‌های نه‌ چندان مهم را دریافت نکند. سایر کاربران مک و آیفون نیز می‌توانند حالت شما را ببینند و در صورتی که گرفتار هستید، محتوایی را برایتان ارسال نکنند. برای انجام تغییرات در تنظیمات Focus، کافی است در یکی از دستگاه‌های اپل خود آن را تغییر دهید تا این تغییرات در همه دستگاه‌های شما اعمال شود.

در نسخه Monterey سیستم عامل مک، شاهد عرضه نسخه جدید اپلیکیشن اپل مپز که امکان دید ماهواره‌ای از کره زمین مانند Google Earth به آن اضافه شده است هستیم و همچنین اپلیکیشن Notes نیز در این نسخه بازطراحی شده است.

قابلیت Live Text با استفاده از یادگیری ماشینی، توانایی تشخیص متن‌ها در عکس‌ها را دارد و شما می‌توانید چیز‌هایی مانند شماره تلفن، آدرس و کد رهگیری را از درون عکس‌ها استخراج کرده و به آسانی آنها را کپی و پیست کنید.

image

 

به گفته اپل، macOS Monterey از بیشترین دستگاه‌های مک در طول تاریخ پشتیبانی کرده که شامل نسخه‌های با پردازنده اینتل و اپل می‌شوند. این شرکت اما پشتیبانی از برخی دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند آی‌مک‌ها، مک بوک ایر، مک بوک پرو و مک بوک‌های قدیمی را متوقف خواهد کرد.

سیستم عامل macOS Monterey از امروز در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته‌ است و بتای عمومی آن نیز در ماه آینده عرضه می‌شود. نسخه نهایی این سیستم عامل در فصل پاییز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)