خانهاخبار
iOS 15 با ویژگی‌های جدید فیس‌تایم و نقشه و چند مورد کوچک دیگر معرفی شد

iOS 15 با ویژگی‌های جدید فیس‌تایم و نقشه و چند مورد کوچک دیگر معرفی شد

شب گذشته شرکت اپل نسخه پانزدهم از سیستم عامل موبایلی خود را معرفی کرد که تغییراتی کمتر از آنچه انتظار می‌رفت را به همراه داشت.
۱۴۰۰/۳/۱۸

شب گذشته مراسم سالانه توسعه‌دهندگان اپل یا همان رویداد WWDC 2021 برگزار شد و همانطور که انتظار می‌رفت، بخش ابتدایی این مراسم به معرفی سیستم عامل iOS 15 مربوط می‌شد.

اولین چیزی که در سیستم عامل جدید iOS معرفی شد، ویژگی‌های جدید سرویس فیس‌تایم بود که چندان جای تعجبی هم نداشت زیرا بیشتر از یک سال است که جهان درگیر پاندمی کرونا است و تماس‌های ویدیوی، به بخش مهمی از زندگی مردم بدل شده‌اند. 

اولین ویژگی جدید برای فیس‌تایم، قابلیت Spatial audio بود که به این سرویس اضافه شده است. این ویژگی درواقع کمک می‌کند تا در تماس‌های چند نفره، صدای هر نفر را، هرجای تصویر که باشد، از همان نقطه بشنوید. البته برای این منظور باید از هدفون‌های پشتیبانی کننده از Spatial Audio استفاده کنید که ایرپادز پرو و ایرپادز مکس، از جمله آ»‌ها هستند. به طور کل کیفیت صدا در تماس‌های ویدیویی فیس‌تایم بالاتر رفته و حتی ویژگی‌هایی برای حذف نویزهای اطراف هم در نظر گرفته شده تا اولویت ضبط صدا، روی صدای شخص باشد نه چیز دیگری.

Spatial Audio در حالی نشان داده شد که یک تماس فیس تایم گروهی برقرار شده بود و صدای هر فرد از هر گوشه تصویر شنیده می‌شد. ویژگی بعدی که درباره آن صحبت شد، Grid View در تماس‌های گروهی فیس تایم بود که به کمک آن، تماس‌های گروهی فیس‌تایم شبیه به تصویر زیر می‌شوند.

image

حالت پرتره را Portrait Mode هم ویژگی دیگری برای تماس‌های فیس‌تایم است که پشت فرد را بلور و تار می‌کند تا حالت مصنوعی بوکه ایجاد شود. البته این ویژگی فقط محدود به فیس‌تایم نیست و مثلا در تست‌هایی که در اپلیکیشن تلگرام داشتیم نیز می‌شود از این ویژگی در iOS 15 استفاده کرد.

image

شاید هیجان‌انگیزترین بخش ویژگی‌های جدید فیس‌تایم، مربوط به این باشد که حالا می‌توان مثل تماس‌های ویدیویی گوگل میت و یا زوم، یک لینک عمومی از تماس ویدیویی ساخت و آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. در چنین حالتی، حتی کاربران اندروید و ویندوز هم می‌توانند به کمک لینک ایجاد شده، به تماس ویدیویی فیس‌تایم بپیوندند!

پس از این‌ها، می‌رسیم به ویژگی SharePlay. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا بتواند محتوایی که در حال تماشا یا گوش دادن به آن است را به کمک فیس‌تایم با دوستانش به اشتراک بگذارد. برای مثال تصور کنید در حال تماشای یک فیلم یا سریال روی سرویس اپل تی‌وی پلاس هستید یا یک موسیقی با اپل موزیک گوش می‌دهید؛ می‌توانید به کمک SharePlay و FaceTime، آن‌ها را با یکی از دوستان خود به اشتراک بگذارید تا باهم و همزمان به تماشا یا گوش دادن موسیقی بنشینید.

اپل همچنین گفت که یک API برای SharePlay آماده کرده تا باقی توسعه‌دهندگان هم بتوانند این ویژگی را به اپلیکیشن‌های خودشان بیاورند. حتی جالب‌تر اینکه از همین حالا، برخی از سرویس‌های مطرح مثل دیزنی پلاس نیز در حال کار با API ویژگی SharePlay هستند تا هرچه زودتر این ویژگی را به اپلیکیشن خود اضافه کنند.

برای این ویژگی می‌توانید از بیشتر از یک دستگاه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید تماس فیس‌تایم را روی گوشی ادامه دهید اما محتوای اپل تی‌وی پلاس را که در تماس به اشتراک گذاشته‌اید، روی تلویزیون (به کمک اپل تی‌وی) ببینید.

image

یک ویژگی جذاب دیگر برای سرویس فیس تایم این است که حالا می‌توانید نمایشگر خود را به اشتراک بگذارید! فرض کنید یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان‌تان، در محیط iOS به مشکل خورده باشد. با یک تماس فیس تایم و به اشتراک گذاری صفحه گوشی آن‌ها، می‌توانید وارد گوشی‌شان شده و مشکلشان را حل کنید.

image

از فیس‌تایم که بگذریم، سرویس iMessage هم بروزرسانی‌های مختلفی داشته است. برای مثال نحوه به اشتراک گذارید تصاویر مختلف حالا رابط کاربری جدیدتری دارد و عکس‌ها روی هم سوار می‌شوند. سپس می‌توان بین آن‌ها سوایپ کرد و عکس‌های مختلف را دید. همچنین اگر آن‌ها را باز کنید می‌توانید به صورت جداگانه برای هر عکس یک ری‌اکشن جدا ارسال کنید. 

ویدیوها و لینک‌های به اشتراک گذاشته شده در چت‌های گروهی آی‌مسج هم حالا یک تب جدا خواهند داشت. همچنین در چت‌ها امکان پین کردن پیام‌ها هم اضافه شده که پیش‌تر روی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام دیده بودیم.

image

پس از تغییرات آی‌مسج می‌رسیم به تغییراتی که بخش اعلان‌ها داشته‌ است. ظاهر نوتیفیکیشن‌ها برای بالارفتن خوانایی تغییر کرده و حالا یک آیکن بزرگ از اپلیکیشن هر نوتیفیکیشن در کنار اعلان مربوط به آن دیده می‌شود. همچنین یک ویژگی جدید به نام Focus هم معرفی شده که به کاربر اجازه می‌دهد پروفایل‌های نوتیفیکیشنی مختلف برای خودش بسازد تا با توجه به آن پروفایل‌ها، اعلان‌هایی که نیاز دارد را دریافت کند. برای مثال یک حالت «کار کردن» تعریف می‌کنید و در حین آن تنها اعلان اپلیکیشن‌هایی را می‌بینید که به کار شما مرتبط هستند.

image

یک ویژگی دیگر هم به اسم Notification Summary وجود دارد که درواقع در یک پنجره یا کاشی (تصویر بالا)، خلاصه‌ای از تمام نوتیفیکیشن‌هایی که داشته‌اید را به شما نشان می‌دهد. 

یک ویژگی جالب دیگر این است که اگر به کسی که آیفون خود را روی حالت دو نات دیسترب قرار داده باشد بخواهید در آی‌مسج پیام دهید، با پیغامی در زیر صفحه چت روبرو می‌شوید که به شما اطلاع می‌دهد فرد مورد نظر گوشی خودش را در حالت دو نات دیسترب قرار داده است! البته کاربران می‌توانند افرادی را از فیلتر Do Not Disturb استثنا کنند تا پیام‌های آن‌ها را تحت هر شرایطی دریافت کنند.

image

ویژگی بعدی Live Text نام دارد که در اصل جواب اپل به سرویس گوگل لنز به حساب می‌آید! این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به گرفتن دوربین به سمت یک متن، متن‌های نوشته شده را کپی کنید! حتی عکس‌هایی که از اینترنت دانلود کرده باشید را هم می‌توانید به کمک لایو تکست، متن‌شان را کپی کنید. این سرویس همچنین می‌تواند مواردی مثل آدرس‌ها یا شماره‌های تلفن را هم بازگشایی کند. به طور کل این سرویس فعلا با هفت زبان مختلف سازگاری دارد و در دو سیستم عامل iPadOS 15 و macOS جدید هم حاضر خواهد بود.

در بخش بعد به اپلیکیشن Apple Maps رسیدیم که حالا این اپلیکیشن هم شامل بروزرسانی شده است. به طور کل جزئیات مکان‌های مختلف روی این نقشه بالاتر رفته و در شهرهای بیشتری می‌توان با واقعیت افزوده، مسیریابی کرد. ساختمان‌هایی که به صورت لایه‌های سه بعدی به نقشه اضافه شده‌اند را هم باید به لیست تغییرات اضافه کنیم.

این نقشه حالا در شهرهای هشت کشور به صورت کامل و با جزئیات بالا کار می‌کند و جزئیات سه بعدی مثل تغییر ارتفاع، ساختمان‌های سه بعدی، رنگ‌های جدید جاده‌ها و حالت جدید نایت تایم را خواهد داشت. به طور کل تغییرات این نقشه همگی جذاب هستند اما متاسفانه برای ما کاربران حاضر در ایران، این ویژگی‌های جدید قابل استفاده نیستند و همچنان مثل قبل امکان مسیریابی با اپل مپس وجود ندارد.

image

اپلیکیشن Wallets هم شامل بروزرسانی شده و حالا می‌توان کلید‌های مختلف مثل کلید خانه یا اتاق هتل را به آن اضافه کرد. اپل همچنین با گروه Hyatt Hotels همکاری کرده تا کاربران بتوانند کلید اتاق هتل را در اپلیکیشن Wallet ذخیره کنند و به کمک آیفون‌شان به اتاق وارد شوند. 

اپلیکیشن Wallet همچنان قادر خواهد بود تا از UWB یا همان اولترا واید بند آیفون استفاده کند تا بتوان از آن به عنوان کلیدورود به خودرو هم استفاده کرد. با این فناوری، به محض نزدیک شدن، خودرو روشن می‌شود و درب‌ها باز می‌شوند و اصلا نیازی نیست تا آیفون را از جیب خود دربیاورید. البته برای این مورد باید یکی از مدل‌های اخیر ب‌ام‌و را داشته باشید.

در نهایت کاربران آمریکایی قادر خواهند بود تا کارت شناسایی خودشان را به اپلیکیشن Wallet اضافه کنند و از این حالت برای رد شدن از محل‌هایی که به کارت شناسایی نیاز دارند، استفاده کنند. مکان‌هایی مثل فرودگاه، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ویژگی خواهد بود.

image

این بود خلاصه‌ای از ویژگی‌های iOS 15. در کنار این‌ها که اپل معرفی کرد، چندین و چند ویژگی کوچک دیگر هم وجود دارد و برای مثال منوها در اپلیکیشن ستینگ شامل بازطراحی شده‌اند. یا اینکه فونت فارسی این سیستم عامل تغییر کرده است. در روزهای آینده در یک ویدیو، تغییرات مختلف این سیستم عامل را به شما نشان خواهیم و نحوه نصب این سیستم عامل را هم مرور خواهیم کرد. در نهایت باید بگوییم iOS 15 برای همه دستگاه‌هایی که iOS 14 را دریافت کرده بودند، عرضه خواهد شد. بنابراین اگر همین حالا روی iOS 14 هستید، خیال‌تان از این بابت که در فصل پاییز بروزرسانی iOS 15 را هم دریافت می‌کنید، راحت باشد.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)