خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی هدفون هواوی فری بادز 4i؛ مقرون‌به‌صرفه‌ای ارزشمند

بررسی تخصصی هدفون هواوی فری بادز 4i؛ مقرون‌به‌صرفه‌ای ارزشمند

یکی از هدفون‌های جدید هواوی برای بازار کشورمان، مدل فری بادز 4i است که در عین مقرون‌به‌صرفه بودن، کیفیت صدای خوب و نویز کنسلینگ قابل قبولی دارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۳/۹

این روزها هدفون‌های کاملا بی‌سیم مثل هواوی فری بادز 4i آنقدر به بلوغ و تکامل رسیده‌اند که دیگر هرکسی احساس نیاز برای خرید یکی از این هدفون‌ها را احساس می‌کند. فرقی هم ندارد چه بودجه‌ای دارید؛ تقریبا در هر بودجه‌ای می‌توان یکی از این هدفون‌های کاملا بدون سیم پیدا کرد که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را هم دارند.

برای خرید این هدفون‌ها نیز انتظارات مشخصی باید داشته باشید مثل اینکه چقدر اتصال بلوتوث هدفونی که انتخاب کرده‌اید قوی و با ثبات است یا نحوه اتصال آن به گوشی چقدر آسان است و بعد اینکه چقدر میکروفون‌های خوبی دارد تا در تماس‌ها هم بتوانید از آن استفاده کنید. در مورد عمر باتری هم چیزی که بیشتر کارخانه‌ها اعلام می‌کنند، شبیه به هم هستند اما باید در بررسی‌ها ببینید که چقدر واقعا اعداد اعلام شده واقعی هستند. یک ویژگی جذاب دیگر که در هدفون‌های رده بالا پیدا خواهید کرد، قابلیت حذف نویز فعال یا همان ANC است.

image

قصد اسپویل کردن باقی بررسی را ندارم اما بگذارید از همین حالا بگویم با اینکه این هدفون جزو هدفون‌های ارزان‌قیمت هواوی به حساب می‌آید اما همه ویژگی‌های گفته شده را دارد! در ادامه با من همراه باشید.

طراحی

این موضوع را نمی‌توانیم هیچ جوره انکار کنیم که ظاهر کلی این هدفون، وام‌دار طراحی ایرپادز اپل است. اما در کل تغییراتی وجود دارد و باید بگم حسی که این هدفون در گوشی دارد، هیچ شباهتی به ایرپادز ندارد. مخصوصا اینکه سری‌های سیلیکونی در جلوی این هدفون قرار گرفته تا راحت در گوش چفت و محکم شود. 

image

 

درون بسته‌بندی هواوی فری بادز 4i هم چند سری مختلف قرار گرفته تا بتوانید اندازه این سری‌های سیلیکونی را متناسب با گوش خودتان تنظیم کنید. وقتی اندازه مناسب را گذاشتید، این هدفون را می‌توانید ساعت‌ها در گوش خود نگهدارید زیرا از نظر راحت بودن، تقریبا ایرد خاصی نمی‌توانم به این هدفون بگیرم. به طور کل هدفون‌هایی که سری سیلیکونی دارند را به دلیل حس محبوس کردن هوا درون گوش کمتر دوست دارم اما خب برای هدفون‌های نویز کنسلینگ، چاره بهتری وجود ندارد و به راحتی فری بادز 4i هم نمره کامل قبولی را می‌دهم.

دسته‌های هر گوش هدفون بلند هستند که باتری درون آن‌ها قرار گرفته و البته باعث می‌شود که میکروفون‌های تماس کمی به دهان نزدیک‌تر شوند و بهتر کار کنند. شکل و فرم کلی بدنه هدفون هم به گونه‌ای است که وقتی هدفون را در گوش قرار می‌دهید، این دسته‌ها با بخش انتهایی گوش هیچ تماسی ندارند و حالتی معلق به خود می‌گیرند. بنابراین در طول استفاده، می‌توانم بگویم آن‌ها هیچ اثر مثبت یا منفی ندارند.

تنها ایرادی که در بخش طراحی می‌توانم به این هدفون‌ها وارد کنم این است که بدنه‌ای براق دارند که به راحتی چربی پوست را به خودشان می‌گیرند. شاید اگر هواوی بدنه‌ای مات برای این هدفون‌ها استفاده می‌کرد، هم جذابیت بیشتری داشت و هم این مشکل چرب شدن گوشی‌ها برطرف می‌شد. اما خب با این وجود، کیفیت ساخت این هدفون واقعا خوب است و گواهی IPX4 را هم دارد. با این گواهی، از این هدفون برای ورزش کردن می‌توان استفاده کرد و نگرانی از بابت عرق کردن نداشت. خود گوشی‌های هدفون هم در حین دویدن در گوش‌ها باقی می‌مانند و قرار نیست به این سادگی‌ها از گوش بیفتند.

image

 

جدا از خود هدفون، کیس هدفون هم طراحی جالبی دارد. نام هواوی در جلوی آن نوشته شده و در زیر نام هواوی هم چراغی است برای اینکه وضعیت شارژ هدفون را نمایش دهد. در کنار بدنه هم یک دکمه قرار گرفته که برای وصل کردن این هدفون به دستگاه‌های مختلف باید از آن استفاده کنید. در نهایت پورت USB-C هم در زیر بدنه کیس قرار گرفته تا با آن هدفون شارژ شود. در این کیس خبری از پشتیبانی از شارژ بی‌سیم نیست اما یک لولای محکم دارد که احتمالا شما را به باز و بسته کردن مداوم در هدفون معتاد می‌کند!

نحوه اتصال و کیفیت صدای هواوی فری بادز 4i

برای اینکه پله به پله جلو برویم، بگذارید ابتدا نحوه اتصال این هدفون را مرور کنیم. هواوی از بلوتوث ۵.۲ برای فری بادز 4i استفاده کرده که این به خودی خود یعنی هیچ مشکلی در اتصال و پایدار بودن آن نباید وجود داشته باشد؛ که همینطور هم هست. برای گوشی‌های اندرویدی غیر از هواوی نیز اپلیکیشن Huawei AI Life عرضه شده تا با آن بتوان این هدفون را به صورت کامل کنترل کرد. در ادامه تنظیمات این هدفون روی رابط کاربری EMUI را می‌توانید ببینید:

برای متصل کردن این هدفون باید هردو گوشی در کیس‌شان قرار داشته باشند و سپس با نگهداشتن دکمه کنار کیس و چراغ سفید چشم‌زن روی بدنه، متوجه می‌شویم که فری بادز 4i آماده اتصال به دستگاهی جدید است. اگر آن را در این حال به یک گوشی هواوی نزدیک کنید، پنجره‌ای شبیه به پنجره اتصال ایرپادز روی آیفون ظاهر می‌شود و به کمک آن می‌توانید میزان باتری هر یک از گوشی‌ها و خود کیس را ببینید. همچنین امکان اعمال تغییرات بیشتر مثل انتخاب نام برای هدفون یا بروزرسانی نرم‌افزاری و تغییر جسچرهای لمسی روی گوش هدفون را هم خواهید داشت. و اینکه بله، پشت هر یک از گوش‌های این هدفون، به لمس حساس است و به کمک همان می‌توانید موسیقی را پخش یا متوقف کنید. همچنین با نگهداشتن انگشت روی پشت هر گوشی هدفون، می‌توانید حالت‌های این هدفون را بین یکی از این سه حالت تغییر دهید:

  • Noise Cancelling
  • Off
  • Awareness

با نگهداشتن انگشت، به ترتیب در سه مرحله این سه عبارت را می‌شنوید که اولی مشخص است برای فعال کردن حذف نویز فعال است. حالت دوم، حذف نویز فعال را به طور کل خاموش می‌کند و حالت سوم، میکروفون‌های هدفون را روشن می‌کند تا بتوانید در همین حینی که هدفون داخل گوش‌تان قرار گرفته، صدای بیرون را هم بشنوید. البته اگر قبلا هدفون نویز کنسلینگ داشته‌اید، همه این سه حالت را می‌شناسید زیرا مواردی استاندارد در بین این نوع گجت‌ها هستند.

تا سراغ کیفیت صدا نرفته‌ایم، باید یک نکته منفی را هم بگویم. اگر این هدفون را به دستگاهی غیر از گوشی‌های هواوی و مجهز به EMUI وصل کنید، در حین پخش موسیقی، با درآوردن یکی از گوشی‌ها، موسیقی همچنان ادامه خواهد داشت و متوقف نمی‌شود. در صورتی که روی بدنه هر یک از گوشی‌ها، سنسور مجاورت قرار گرفته و کارش هم همین است که وقتی هدفون در گوش قرار می‌گیرد، موسیقی پخش و وقتی هرکدام خارج می‌شوند، موسیقی قطع شود. این ویژگی به درستی روی گوشی‌های هواوی کار می‌کنند اما در گوشی‌های دیگر، اینطور نیست. 

از این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به وقتی که اولین آهنگ را با این هدفون پخش می‌کنیم. کیفیت صدای خروجی از این هدفون برای محصولی که کمتر از صد دلار قیمت دارد، به طرز شگفت‌انگیزی خوب است. طبیعتا وقتی سراغ این محصول می‌روید، نباید انتظار داشته باشید که همه جزئیات صدا را مو به مو و تفکیک شده بشنوید چون اصلا این محصول برای این کار ساخته نشده است!

image

 

اما در عوض صدایی شفاف را خواهید داشت که همه چیز در آن بالانس خوبی دارد و خبری از ایرادات هدفون‌های ارزان قیمت نیست. صداهای متوسط و صداهای بلند کاملا شفاف هستند و حتی بیس هم حجم خوب و قابل قبولی دارد. به طور کل باید بگویم اگر مثلا با هدفونی مثل ایرپادز معمولی موسیقی گوش داده باشید، کیفیت صدای خروجی از هواوی فری بادز 4i هم سطح مشابه و حتی گاهی بهتر دارد. طبیعتا اگر کیفیت صدای بهتری هم می‌خواهید، باید سراغ مدل فری بادز پرو بروید که هم گران‌تر است و هم از نظر صدایی، بیشتر راضی خواهید شد. اما اگر صرفا دنبال هدفونی کاملا بی‌سیم هستید که کار راه‌انداز باشد یا دنبال هدفون نویز کنسلینگ ارزان‌قیمت هستید، فری بادز 4i عالی است.

حذف نویز فعال یا همان ANC

در مورد کیفیت صدا که سورپرایز شدیم؛ حالا نوبت آن رسیده تا در مورد حذف نویز فعال هم همین حرف را بزنیم. به طور کل هدفون‌های رو گوشی و بزرگ‌تر که درایورهای صوتی بزرگ‌تر و میکروفون‌های قوی‌تری هم دارند، قطعا در حذف نویز فعال بهتر از فری بادز 4i خواهند بود اما در بین هدفون‌های توگوشی و کوچک مثل فری بادز 4i، می‌توانم بگویم این هدفون به سادگی برای خودش جایگاهی جداگانه در رد‌ه‌های بالایی جدول بهترین‌ها رزرو کرده است. 

وقتی این سیستم را روشن می‌کنید، میکروفون‌های قرار گرفته روی هدفون صدای محیط را می‌شنوند و سپس در داخل گوش شما، فرکانس معکوس آن را پخش می‌کنند که به صورت خلاصه به آن می‌گویند نویز سفید! اما چرا اسم دارد؟ چون وقتی این حالت فعال شود ابتدا صدایی شبیه به صدای هوا می‌شنوید که قابل تشخیص است اما بعد از چند ثانیه به سرعت به آن عادت می‌کنید. اگر هم موسیقی پخش کنید که دیگر متوجه آن نخواهید شد و این جادوی نویز کنسلینگ است.

image

 

به لطف همین ویژگی می‌توانید موسیقی را با صدای کمتری گوش کنید تا به گوش‌هایتان کمتر آسیب برسد و همزمان، صدای بیرون هم مزاحم موسیقی یا پادکست گوش‌دادنتان نباشد. وقتی درون تاکسی یا خودرو هستید یا مثلا صدایی مثل صدای کولر در محیط وجود دارد، نویز کنسلینگ فری بادز 4i به راحتی آن‌ صداها را حذف می‌کند. البته این بهترین سیستم نویز کنسلینگی نیست که دیده‌ایم و قطعا باز هم برخی صداها از این فیلتر رد می‌شوند و به گوش می‌رسند. اما همین که هدفونی مقرون‌به‌صرفه به این ویژگی رده‌بالا مجهز شده، خبر خیلی خوبی است.

صحبت از Awareness شد و باید بگویم این ویژگی هم به خوبی عمل می‌کند. اورنس را بالاتر توضیح دادم اما بار دیگر به صورت خلاصه بخواهم بگویم کار این ویژگی این است که صدای محیط را ضبط کند و در لحظه برای شما پخش کند. این حالت برای وقت‌هایی که به یک باره با کسی به صورت حضوری مکالمه می‌کنید خیلی کاربردی است. یا شاید هم دلتان بخواهد که هم صدای محیط را بشنوید و هم در همان حین موسیقی گوش کنید. 

به طور کل اورنس هم حالت به درستی انجام وظیفه می‌کند و حس مصنوعی بودن صدا که برخی دیگر از هدفون‌های نویز کنسلینگ دارند را ندارد که نکته خیلی مهم و مثبتی است. حالت Off هم که هردوی این ویژگی‌ها را خاموش می‌کند و انگار یک هدفون سیمی معمولی در گوش خود قرار داده‌اید. برای پایان این بخش که حسابی به میکروفون‌های این هدفون بستگی داشت نیز باید بگویم کیفیت میکروفون‌های هواوی فری بادز 4i آنقدری خوب هست که در تماس‌ها هم صدایی شفاف را منتقل کنید. 

باتری

چیزی که هواوی برای عمر باتری این هدفون منتشر کرده، ده ساعت پخش موسیقی است که در بین هدفون‌های کاملا بی‌سیم فوق العاده است؛ اما آیا واقعا به رکورد ده ساعت شارژدهی می‌رسیم؟ نه کاملا اما همچنان می‌توان رسید! درواقع اگر همیشه ویژگی نویز کنسلینگ را روشن کنید، شارژدهی هدفون‌ها تقریبا حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. اگر حجم صدا را کمتر کنید و با صدای کمتری گوش کنید، شارژدهی بهتر می‌شود. درواقع می‌خواهم بگویم اینکه چقدر هدفون برای شما شارژدهی داشته باشد، کاملا به استفاده شما بر‌می‌گردد. اگر همیشه ANC را روشن نگهدارید و با بلندترین صدا گوش کنید، شارژدهی می‌تواند تا ۶ یا حتی ۵ ساعت کاهش پیدا کند. اگر برعکس این کار را انجام دهید، می‌توانید به ده ساعت گفته شده برسید و اگر هم ترکیبی از هر دو باشید، انتظار شارژدهی ۷ یا ۸ ساعته داشته باشید.

image

 

کیس این هدفون‌ها یک باتری ۲۱۵ میلی‌آمپری دارد. هرکدام از گوشی‌های هدفون هم باتری‌های ۵۵ میلی‌آمپری دارند و این یعنی عملا می‌توانید با این کیس، هدفون‌ها را اندازه دوبار به صورت کامل شارژ کنید که عملکرد قابل قبولی است. برای شارژ کامل هدفون‌ها درون کیس‌شان نیز چیزی حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم دارید. به طور کل از نظر باتری می‌توانم به این هدفون‌ها نمره کامل قبولی را بدهم و به نظرم حداقل از ایرپادز 2 عملکرد بهتری دارند. پشتیبانی از شارژ بی‌سیم هم می‌توانست به این هدفون اضافه شود اما خب این مورد را با توجه به قیمتی که فری بادز 4i دارد، می‌توانیم ببخشیم.

جمع بندی

هواوی فری بادز 4i با اینکه قرار بوده یک هدفون مقرون‌به‌صرفه باشد اما باید بگویم بیشتر از چیزی که هست ارزش دارد. این هدفون همچنان ایراداتی ریز مختلفی دارد که به آن‌ها اشاره کردیم اما با توجه به اینکه کیفیت صدای واقعا خوب و نویز کنسلینگ خوبی دارد، باید بگویم هواوی فری بادز 4i را هنگام خرید یک هدفون کاملا بی‌سیم، حتما در نظر داشته باشید زیرا قرار نیست ناامیدتان کند.

 

خرید آنلاین فری بادز ۴i

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Huawiei Fan

۱۴۰۰/۳/۱۱
ظاهر خوب و کیفیت بالایی بنظر داره ولی واقعا قیمتش زیاد و عقلانی نیست . با ۳۰۰ ۴۰۰ تومن هندزفری های لنوو گزینه های بهتری هستن

حسین

۱۴۰۰/۳/۱۱
تاخیر زیادی داره و قابلیت کم تاخیرش با هر گوشی سازگار نیست

مهدی

۱۴۰۰/۳/۱۰
ممنون از بررسی دقیقی که انجام دادین، من دو سری از فری بادز هواوی را خریدم، که الان فری بادز 2 را دارم، یکی از مشکلات من روی این مدل اینه که بعد از گذشت حدودا 6 ماه، کیفیت صدا (بلندی صدا) به شدت افت کرده و عملا در مواقعی که بیرون در خیابان هستم هیچ کارایی دیگه نداره، آیا راهکاری مثل ریست کردن داره؟ هیچگونه ضربه یا تماس با آب هم نداشته و تقریبا همیشه سعی میکنم قسمت توری فری بادز را هم تمیز میکنم