خانهاخبار
پروژۀ «شهر هوشمند ارومیه» با ایرانسل افتتاح شد

پروژۀ «شهر هوشمند ارومیه» با ایرانسل افتتاح شد

روژۀ ایجاد خطوط فیبرنوری و توسعۀ زیرساخت هوشمندسازی کلان‌شهر ارومیه، به بهره‌برداری رسید.
۱۴۰۰/۳/۸

image


 

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، مراسم رونمایی از پروژۀ ایجاد زیرساخت هوشمندسازی کلان‌شهر ارومیه چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۰، در مجموعۀ فرهنگسرای قرآن و عترت این شهر برگزار شد.

در این مراسم، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، مهندس محمدمهدی شهریاری استاندار و مهندس آیدین رحمانی رضائیه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، مهندس مجید آقازاده شهردار ارومیه، مهندس حسین بخشایشی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، مهندس قاسم جلیلی‌نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات آذربایجان غربی، مهندس شاهین برازش مدیرکل ارتباطات زیرساخت آذربایجان غربی و مهندس یاسر اسدپور مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری ارومیه حضور داشتند.

با بهره‌برداری از این پروژه، شبکۀ فیبرنوری، زیرساخت ایجاد ارتباط سریع و پایدار و ارائۀ خدمات شهر هوشمند را در کلان‌شهر ارومیه فراهم می‌کند. در این پروژه که در چهار فاز اجرا شده است، ایرانسل و شهرداری ارومیه، ۷۱ کیلومتر فیبرنوری در این شهر احداث کرده‌اند که ۱۲ کیلومتر آن اختصاصی ایرانسل، ۱۳.۵ کیلومتر اختصاصی شهرداری و ۴۵.۵ کیلومتر نیز، مشترک بین ایرانسل و شهرداری است.

image

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم با اعلام اینکه این اپراتور نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان در استان آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری، به توسعۀ زیرساخت‌های ارتباطات شهر ارومیه اختصاص یافته که نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان از آن، در پروژۀ فیبرنوری این شهر، هزینه شده است.

وی افزود: ایرانسل در سال ۱۴۰۰ هم انجام نزدیک به ۶۵میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید را برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ارومیه، برنامه‌ریزی کرده است.

عباسی‌آرند با اشاره به افزایش چشمگیر تقاضای خدمات دیجیتال پس از شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد که ترافیک مصرفی شبکۀ ایرانسل پس از شیوع کرونا، ظرف یک سال، دو برابر شد که پیش‌بینی قبلی، دو برابر شدن ظرف سه سال بود و به این ترتیب، برنامه‌های توسعۀ زیرساخت‌های ارتباطی ایرانسل نیز دستخوش تحول شد.

مدیرعامل ایرانسل سهم و اثرگذاری اقتصاد دیجیتال را در اقتصاد ملی و جهانی، در مقایسه با سایر مؤلفه‌های اقتصادی، سهم مهم و قابل توجهی دانست و با اشاره به اینکه با ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال، درآمد ناخالص ملی را ‌می‌توان بیش از یک درصد افزایش داد، افزود: این آمار، نشان‌دهندۀ این است که هر چه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را توسعه دهیم، می‌توانیم توسعۀ آیندۀ اقتصادی در شهر، منطقه و کشور را تضمین کنیم.

وی توسعۀ فیبرنوری را یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی و از مهمترین مؤلفه‌های شهر هوشمند دانست و گفت: ایجاد این ظرفیت، امکان شکل‌گیری خدمات مختلف دیجیتال و دسترسی آحاد مردم و سازمان‌ها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را با سرعت فوق‌العاده، فراهم می‌کند.

مدیرعامل ایرانسل همچنین از آمادگی ایرانسل برای اجرای فازهای تکمیلی و توسعه‌ای این پروژه خبر داد و با تقدیر از همکاری، حمایت و تصمیم‌گیری سریع مسؤولان محلی و استانی آذربایجان‌غربی برای اجرای این پروژه گفت: توسعۀ زیرساخت ارتباطی باعث شد تا هم‌اکنون در شهر ارومیه، با وجود فیبرنوری، امکان راه‌اندازی خدمات شبکۀ نسل پنجم تلفن‌همراه (5G) بسیار راحت‌تر و سهل‌تر از استان‌های مجاور باشد.

عباسی‌آرند با اشاره به اینکه تأسیس و شکل‌گیری ایرانسل در کشور، همراه با رفع انحصار و ورود فناوری جدید ارتباطی نسل ۲.۷۵ بود و پس از آن نیز، ایرانسل در توسعۀ نسل سوم و راه‌اندازی نسل چهارم و پنجم تلفن‌همراه در ایران، پیشتاز بوده است، تأکید کرد: شبکۀ تجاری 5G ایرانسل، کاملاً آماده است و ان‌شاءالله در نقشۀ راه توسعۀ نسل پنج در ایران، توسعۀ شهرهایی مانند ارومیه که زیرساخت ارتباطی آماده‌تری دارند، در اولویت خواهد بود.

در این مراسم، همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، با خیر مقدم به مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: شرکت ایرانسل و دکتر عباسی‌آرند، انصافاً با یک مدیریت بسیار مناسب نشان دادند که کشور عزیز ما توانمندی بسیار بالایی را در مدیریت‌های مهم کشور دارد و ما در این زمینه یکی از کشورهای مهم منطقه هستیم که بنده به همۀ عزیزان تبریک می‌گویم و از آنان تشکر می‌کنم.

شهردار ارومیه نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از فرصت پیش آمده برای تحقق شهر هوشمند در ارومیه، گفت: با زحمات عزیزان، از جمله شرکت ایرانسل، امروز از نتایج این پروژه بهره‌مند می‌شویم.

وی افزود: زیرساختِ ایجاد شده، یک پروژۀ برد-برد بین شهرداری و بخش خصوصی است و آوردۀ هر دو طرف، نصیب شهروندان می‌شود. از همه کسانی که برای تحقق این پروژه زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که افتتاح این پروژه، فتح بابی در تحقق پروژه‌های مختلف شهر هوشمند باشد.

انعقاد تفاهم‌نامۀ شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری ارومیه

همچنین پس از این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای بین ایرانسل و شهرداری ارومیه، با هدف استفاده از ظرفیت‌های طرفین تفاهم‌نامه به منظور ایجاد معماری تعامل‌پذیر بین سازمانی، توسعۀ خدمات بهینه به شهروندان، ارتقای دانش، استفاده از تجهیزات و تجربه‌های طرفین و پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در ارومیه در محل استانداری آذربایجان‌غربی منعقد شد.

image

بر اساس این تفاهم‌نامه، ایرانسل در پی ایجاد زیرساخت فیبرنوری در شهر ارومیه، به توسعۀ خدمات شهر هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا در ارومیه کمک می‌کند.

ایجاد و توسعۀ زیرساخت شبکۀ NB-IOT برای اجرای پروژه‌های هوشمندسازی با اولویت پروژه‌های پایلوت، مکان‌یابی خودکار خودروها (Automatic Vehicle Location) برای خودروهای عمومی (اعم از اتوبوس‌های شهری، آتش‌نشانی، پسماند، عمران شهری)، سامانۀ تفکیک و جمع‌آوری هوشمند زباله، سامانۀ مدیریت و کنترل هوشمند مصرف انرژی، مطالعه و امکان‌سنجی سامانۀ هوشمند معابر، بهینه‌سازی فرآیندها و تسریع در ارائۀ خدمات، توسعۀ شبکۀ پهن‌باند سایت‌های ارتباطی تلفن‌همراه ایرانسل و نیز مطالعه، امکان‌سنجی و مشارکت در راستای توسعۀ فازهای بعدی زیرساخت فیبرنوری در سطح شهر ارومیه، از جمله موارد مورد تفاهم ایرانسل و شهرداری ارومیه است.

استاندار آذربایجان‌غربی در این بخش از مراسم، از ایرانسل برای سرمایه‌گذاری انجام شده در توسعۀ زیرساخت فیبرنوری تشکر کرد.

شهریاری همچنین اقدام ایرانسل در تقویت پوشش ارتباطی استان را قابل تقدیر دانست و از تلاش‌های دکتر بیژن عباسی‌آرند در این زمینه قدردانی کرد و خواستار توسعۀ بیش از پیش زیرساخت‌های ارتباطی استان شد.

image

هوشمندسازی خدمات شهری، یکی از الزامات زندگی امروز، در مدیریت منابع و انرژی و ارائۀ خدمات شهری نوین است. به کارگیری راهکارهای شهر هوشمند، نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی دارد و یکی از مشوق‌های اصلی جامعۀ جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را دوچندان کرده است.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا،‌ همچون پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی کمک شایانی به پاکسازی محیط زیست خواهند کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانسته‌اند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر دغدغه‌های پیش آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرهاست که با مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادفات، پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی و … همگی از کارکردهای این سامانه محسوب می‌شوند.

در همین راستا، ایرانسل تاکنون توانسته است در این رابطه، پروژه‌های متعددی را در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اهواز، انزلی، آمل و… طراحی و یا اجرا کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)