خانهاخبار
هوم پاد‌ها و ایرپادز مکس 549 دلاری از ویژگی Lossless اپل موزیک پشتیبانی نمی‌کنند!

هوم پاد‌ها و ایرپادز مکس 549 دلاری از ویژگی Lossless اپل موزیک پشتیبانی نمی‌کنند!

قابلیت Lossless اپل موزیک که شب گذشته ارائه شد، توسط هدفون‌های گران قیمت اپل پشتیبانی نمی‌شود.
۱۴۰۰/۲/۲۸

امکان استریم موزیک با ارائه قابلیت Hi-Fi در پلتفرم اپل موزیک رسما دیروز معرفی شد. اما متأسفانه هدفون‌ها و اسپیکرهای گران قیمت اپل شامل هوم پاد و ایرپادز مکس، امکان استفاده از ویژگی Lossless اپل موزیک را ندارند! این موضوع توسط مسئولان اپل و طی مصحابه‌ای کوتاه با مسئولان وب سایت The Verge مورد تأیید قرار گرفته است.

متن کامل صحبت‌های سخنگوی اپل در این زمینه به شرح زیر است:

قابلیت Lossless روی هیچ یک از مدل‌های ایرپادز پشتیبانی نمی‌شود. ایرپادز مکس امکان پشتیبانی از خروجی آنالوگ را دارا خواهد بود. اما این محصول از فرمت جدید صوتی پشتیبانی به عمل نمی‌آورد.

از آن جا که این هدفون گران قیمت از این توانایی برخوردار نیست، لذا جای تعجبی نیست اگر بگوییم ایرپادز و ایرپادز پرو نیز از ویژگی Lossless پشتیبانی نمی‌کنند. این محصولات بی سیم بوده و اپل در این حالت، از کدک AAC پشتیبانی می‌کند. صداهای AAC از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند، اما در مقابل کیفیت CD یا موزیک‌های high-resolution حرفی برای گفتن ندارند. برای بهره گیری از این موضوع، اپل باید محصولات خود را با کدک‌های بی‌سیم مانند LDAC سونی هماهنگ کند یا روشی برای اجرای موزیک‌ها تحت Wi-Fi (به جای بلوتوث) در نظر گیرد. هیچ یک از این اتفاقات در حال حاضر رخ نداده است، یا دست کم تا ماه ژوئن و زمان ارائه قابلیت Lossless در اپل موزیک شاهد آن نخواهیم بود.

این موارد زمانی عجیب و غریب به نظر می‌رسد که بدانیم ایرپادز مکس با قیمت 549 دلاری و با وجود اتصال به منابع صوتی از طریق کابل، باز هم امکان استفاده از این قابلیت را نخواهد داشت. این بدان معناست که اگر قطعه مبدل لایتنینگ به پورت 3.5 میلیمتری هدفون را نیز در اختیار داشته باشید، باز هم امکان بهره گیری از موزیک‌ها با ویژگی Lossless اپل موزیک برای شما میسر نخواهد بود.

image

 

پس زمانی که یک موزیک با کیفیت بالا را پخش کنید، چه اتفاقی روی ایرپادز مکس می‌افتد؟ سخنگوی اپل در مصاحبه با وب سایت The Verge گفته است که در این شرایط، موزیک به صورت خودکار به حالت آنالوگ تبدیل شده و مجددا به حالت 24 بیتی یا 48 هرتزی دیجیتال برمی‌گردد. این روند تبدیل به حالت دیجیتال، دلیلی است که اپل نمی‌تواند بگوید شما در حال گوش کردن به حالت Lossless موزیک‌ها هستید.

آیا کیفیت صدای نهایی خوب است؟ مسلما جواب این سوال بله خواهد بود. چرا که ایرپادز مکس حتی در حال پخش موزیک از طریق کدک AAC از طریق بلوتوث، کیفیت صدای خوبی را در اختیار شما می‌‌گذارد و اتصال آن از طریق کابل به منبع پخش کننده، باعث بالا رفتن کیفیت موزیک در حال پخش می‌شود. اما اگر قصد گوش دادن به موزیک به حرفه‌ای ترین حالت ممکن را دارید، ایرپادز مکس در حال حاضر شما را ناامید خواهد کرد. اینجاست که هدفون 549 دلاری وارد چالش‌های مختلفی خواهد شد. چرا که نمونه‌های مشابه این هدفون در صورت اتصال کابلی (مانند اتصال از طریق USB-C) امکان پخش موزیک‌های Lossless را خواهند داشت.

قابلیت Spatial Audio نیز که شب گذشته شاهد معرفی آن بودیم، توسط ایرپادز مکس پشتیبانی خواهد شد. پس هر کدام از موزیک‌هایی که به صورت دالبی اتموس میکس شده باشند، حس جذابی را روی این محصول هنگام گوش کردن آن‌ها به شما انتقال می‌دهند. به نظر می‌رسد که مقامات اپل، اهمیت بیشتری به Spatial Audio داده و در ذهن آن‌ها، کاربران با این ویژگی بیشتر همراه خواهند شد. اما از آن جا که ویژگی Lossless برای کاربران هزینه اضافه‌ای را در بر نخواهد داشت، لذا انتظار می‌رود که اپل به این گزینه در محصولات آینده خود توجه بیشتری کند.

در نهایت سخن گوی اپل در پایان سخنان خود، به این موضوع اشاره کرد که هوم پاد و هوم پاد مینی نیز امکان پشتیبانی از Lossless Audio را نداشته، اما تکنولوژی Spatial Audio مانند ایرپادز مکس، روی آن‌‌ها نیز پاسخ‌گو خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محسن

۱۴۰۰/۲/۲۹
این قابلیت رو چه هدفون هایی میتونن اجرا کنن؟ اگر مقاله ای دارید لطفا لینکشو تو پاسخ واسم بفرستید