خانهاخبار
بالاخره ویژگی Lossless برای اپل موزیک رسما معرفی شد؛ بدون هزینه اضافی و از ماه ژوئن!

بالاخره ویژگی Lossless برای اپل موزیک رسما معرفی شد؛ بدون هزینه اضافی و از ماه ژوئن!

اپل امروز بالاخره به صورت رسمی، اعلام کرد که ویژگی Lossless Audio از ماه آینده میلادی به سرویس اپل موزیک اضافه می‌شود. این شرکت همچنین از یک ویژگی جدید برای اپل موزیک هم پرده برداشت.
۱۴۰۰/۲/۲۷

پس از چندین و چند خبر مختلف در این زمینه و گمانه‌زنی، امروز راس ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، اپل خبر اضافه شدن ویژگی Lossless به اپل موزیک را روی وب‌سایت خود منتشر کرد. البته این تنها ویژگی جدید اپل موزیک نخواهد بود و قرار است ویژگی Spatial Audio به کمک Dolby Atmos هم به این سرویس اضافه شود! کوپرتینویی‌ها در بیانیه خبری خود گفته‌اند که امکان گوش دادن به ۷۵ میلیون موسیقی در اپل موزیک با کیفیت Lossless تا پایان سال ممکن خواهد شد و برای شروع، ۲۰ میلیون موسیقی با این کیفیت در دسترس هستند.

همچنین در مکاتبه‌ای که وب‌سایت ورج با اپل داشته، مشخص شده که ویژگی Lossless Audio فقط به صورت اختصاصی برای سرویس اپل موزیک خواهد بود که با تهیه اشتراک این سرویس می‌توان به آن دسترسی داشت. موزیک‌های خریداری شده از طریق فروشگاه iTunes شامل کیفیت حداکثر Lossless نخواهد شد و اگر قبلا موزیک یا آلبومی از این طریق خریداری کرده‌اید، همچنان همان کیفیت قبل را خواهدن داشت.

برای روشن کردن ویژگی Lossless Audio، کاربران اپل موزیک باید روی آخرین نسخه از این سرویس قرار داشته باشند که طبیعتا با جدیدترین نسخه iOS همراه است. برای فعال کردنش هم باید از طریق مسیر اپلیکیشن Settings > Music > Audio Quality این ویژگی را فعال کنند. همچنین در تنظیمات مربوطه، کاربران می‌توانند انتخاب کنند که موزیک‌هایی که قرار است دانلود یا استریم کنند، دقیقا چه کیفیت داشته باشند و با سلولار یا WiFi دانلود شوند.

Lossless Audio در اپل موزیک با کیفیت پایه CD همراه است که به طور دقیق‌تر، موزیک‌ها ۱۶ بیتی و در حالت ۴۴.۱ کیلوهرتز هستند. در بهترین حالت روی دستگاه‌های اپلی هم به ۲۴ بیتی روی ۴۸ کیلوهرتز می‌رسد. برای دسترسی به حالت ۲۴ بیتی روی ۱۹۲ کیلوهرتز که بالاترین کیفیت خواهد بود، باید حتما تجهیزاتی مثل یک DAC به دستگاه اپلی خود متصل کنید تا بتوانید از این کیفیت بهره ببرید. 

image

 

ویژگی بعدی یعنی اسپشال آدیو که به این سرویس اضافه شده، برای بسیاری حتی هیجان‌انگیزتر هم خواهد بود. برای استفاده از این ویژگی روی هدفون‌ها یا باید ایرپادز پرو و ایرپادز مکس داشته باشید یا هدفون‌های جدید بیتس که از چیپ H1 و W1 بهره می‌برند. Spatial Audio همچنین به صورت پیش‌فرض و روی بلندگوی آیفون‌های اخیر، آیپد‌های اخیر و مک‌ها نیز روشن خواهد بود. برای روشن کردن آن روی هدفون‌های دیگر هم کاربران به این مسیر در اپلیکیشن Settings > Music > Audio بروند و گزینه Dolby Atmos را روی Always On قرار دهند.

به طور کل اسپشال آدیو با بسیاری از دستگاه‌هایی که اپل در چندسال اخیر عرضه کرده، سازگاری دارد. اپل تی‌وی 4K نسل اول هم در صورتی که به تلویزیون پشتیبانی کننده از صدای Dolby Atmos وصل باشد، می‌تواند از این ویژگی استفاده کند.

در نهایت باید بگوییم با این خبر، Lossless Audio در حال تبدیل شدن به استاندارد جدید در بین سرویس‌های استریم موسیفی است. آمازون هم امروز رسما اعلام کرده که سرویس Amazon Music HD را به صورت رایگاه برای مشترکین Amazon Music Unlimited فعال خواهد کرد. اسپاتیفای هم چندی پیش گفته بود که تا پایان سال، موسیقی با کیفیت HiFi را اضافه خواهد کرد. در نهایت سرویس Tidal هم سرویسی مشابه به اسم Tidal Masters ارائه می‌کند که موسیقی را با رزولوشن بالای ۹۶ کیلوهرتز / ۲۴ بیتی پخش می‌کند. 

در پایان باید این را هم اضافه کنیم که هر دو ویژگی جدید، برای کاربران اپل موزیک هیچ هزینه اضافی نخواهند داشت. برای تهیه اشتراک اپل موزیک باید ماهانه ۱۰ دلار یا ۵ دلار به صورت دانشجویی، هزینه پرداخت کرد. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟ آیا از کاربران اپل موزیک هستید یا خیر؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)