خانهاخبار
مقایسه آيپد پرو 2020 و آیپد پرو 2021

مقایسه آيپد پرو 2020 و آیپد پرو 2021

نسخه 2021 آیپد پرو پس از کش و قوس‌های فراوان، شب گذشته در رویداد Spring Loaded اپل به صورت رسمی معرفی شد.
۱۴۰۰/۲/۱

اگر پیگیر اخبار منتشر شده در وب سایت جی اس ام باشید،‌ مطمئنا می‌دانید که اپل شب گذشته به صورت کاملا رسمی و در رویداد Spring Loaded از آیپد پرو 2021 در دو نسخه 11 و 12.9 اینچی رونمایی کرد. در این مطلب می‌خواهیم آن‌ها را با نسخه 2020 این گجت هوشمند مقایسه کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت‌های بسیار زیادی بین مدل 2020 و 2021 آیپد پرو وجود دارد که این تغییرات به هر دو قسمت داخل و خارج دستگاه مربوط می‌شود. اما برای نخستین بار است که شاهد تفاوت‌های زیاد بین نسخه 11 و 12.9 اینچی در یک سال هستیم. این بدان معناست که اگر به یک آیپد پرو قوی و قدرتمند نیاز دارید، باید نسخه 12.9 اینچی با حافظه داخلی حداقل یک ترابایتی را خریداری کنید که البته هزینه زیادی را نیز برای شما در پی خواهد داشت.

image

 

یکی از بزرگترین اتفاقات روی داده در آیپد پرو 2021، اضافه شدن پردازنده اختصاصی اپل با نام M1 به این محصول است. پیش از این شاهد عملکرد خیره کننده تراشه M1 در مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی جدید بودیم. حالا باید انتظار چنین اتفاقاتی و رقم خوردن رکوردهای شگفت انگیز از سوی آیپد پروهای جدید را نیز داشته باشیم.

همچنین هر دو نسخه از آیپد پرو جدید به نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) مجهز شده‌اند و به این ترتیب، دیگر نباید هیچ گونه نگرانی از بابت سرعت انتقال اطلاعات به دل خود راه بدهید.

اگر به خاطر داشته باشید، آیپد پرو 2020 تنها به درگاه USB-C مجهز بود. اما نسخه جدید این محصول به همراه درگاه USB-C، امکان بهره گیری از پورت USB 4 یا تاندربولت 3 را هم در اختیار شما می‌گذارد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا از یک درگاه در نظر گرفته شده، نهایت استفاده را ببرید.

در جدول زیر، مقایسه‌ای بین نسخه 2020 و 2021 آیپد پرو را شاهد خواهیم بود:

 

آیپد پرو 2020

آيپد پرو 2021

سایز نمایشگر

11  و 12.9 اینچ

11  و 12.9 اینچ

پردازنده

A12Z Bionic

M1

میزان رم

6 گیگابایت

8 یا 16 گیگابایت بسته به مدل

تکنولوژی ارتباطی

4G

5G

پورت

USB-C

تاندربولت 3 / USB 4

حداکثر حافظه داخلی

1 ترابایت

2 ترابایت

دوربین‌های پشت

12 مگاپیکسل واید + 10 مگاپیکسل اولترا واید

12 مگاپیکسل واید + 10 مگاپیکسل اولترا واید

دوربین جلو

7 مگاپیکسل واید به همراه TrueDepth

12 مگاپیسکل اولترا واید به همراه TrueDepth

پشتیبانی از اپل پنسل

اپل پنسل 2

اپل پنسل 2

 

در حالی که اپل معمولا در رویدادهای خود اشاره‌ای به میزان رم محصولات معرفی شده نمی‌کند، اما نسخه 2020 آیپد پرو به شش گیگابایت رم مجهز بود. در نسخه 2021 آیپد پرو شاهد افزایش میزان رم هستیم و حداقل عدد در نظر گرفته شده برای محصولات جدید، هشت گیگابایت است. اگر کاربر حرفه‌ای آیپد پرو هستید، می‌‌توانید آن را با رم 16 گیگابایتی به همراه حافظه داخلی 1 یا 2 ترابایتی سفارش دهید.

در حالی که دوربین‌های قرار گرفته در پشت بدنه آیپد پرو 2021 مانند نسل پیشین این محصول است، اما دوربین سلفی آن ارتقاء پیدا کرده و از 7 به 12 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده است. همچنین سنسور آن از واید به اولترا واید تبدیل شده است و به این ترتیب، ‌کادر دوربین تعداد افراد یا زاویه بیشتری را درون خود جای می‌دهد. به کمک قابلیت جدید Center Stage، دوربین اولترا واید آیپد پرو 2021 شما را همواره در مرکز دوربین فیس تایم قرار داده و تماس‌های تصویری بیش از پیش لذت بخش خواهد شد.

همان طور که اشاره کردیم، برای نخستین بار شاهد تفاوت نسخه 11 و 12.9 اینچی آیپد پرو هستیم. تفاوت اصلی آن‌ها، به نمایشگرشان برمی‌گردد. صفحه نمایش آیپد 11 اینچی (Liquid Retina Display با تکنولوژي IPS) مانند نسل پیشین به قوت خود باقی مانده است. اما آیپد پرو 12.9 اینچی اپل میزبان نمایشگر Liquid Retina XDR خواهد بود که برای کار با محتوای HDR، بهترین گزینه از سوی اپل به حساب می‌آید. این صفحه نمایش با استفاده از پنل مینی ال ای دی، با کنتراست 1,000,000:1 همراه شده که فوق العاده است.

image

 

آیا آیپد پرو 2021 ارزش آپگرید را دارد؟

تغییرات آیپد پرو جدید را می‌توان بزرگ ترین تغییر در حوزه این محصول، یا حتی بزرگ ترین تغییر از زمان عرضه آیپد به حساب آورد. پردازنده M1 ظرف چند ماه اخیر به همگان ثابت کرده است که از توانایی‌های بسیار زیادی برخوردار است. اگر شما از آیپد پرو 2020 استفاده می‌کنید و امور مختلف شما نیازمند این حجم از تغییرات نیست، به این ترتیب لزومی برای آپگرید کردن را حس نخواهید کرد.

اما اگر از جمله افراد حرفه‌ای به حساب می‌آیید که مشغول ویرایش فیلم، آهنگسازی یا کار با فایل‌های سنگین هستید، ممکن است نیاز به آپگرید را حس کنید. در نهایت تصمیم با خودتان است و در صورت انجام چنین کاری، تجربیات خود از این آپگرید را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)