خانهاخبار
فیس لیفت جک S5 با موتور TGDI عرضه خواهد شد

فیس لیفت جک S5 با موتور TGDI عرضه خواهد شد

کرمان موتور به تازگی از نسخه فیس لیفت جک S5 رونمایی کرده و قرار است این خودروی محبوب، با تکنولوژی TGDI عرضه شود.
۱۴۰۰/۱/۲۴

با توجه به اینکه جک S5 از محصولات محبوب بازار خودروی ایران شده است، کرمان موتور قصد دارد تا فیس لیفت جدید جک S5 را به همراه تکنولوژی TGDI به بازار عرضه کند.

image

 

یکی از راه‌های دستیابی به استانداردهای آلایندگی یورو ۴ و یورو ۵ استفاده از تکنولوژی TGDI است. با توجه به رقابتی که در جهان بین خودروسازان بر سر میزان تولید آلایندگی و مصرف سوخت بوجود آمده، خودروسازان تمام سعی خودشان را می‌کنند تا حتی ۱ درصد هم که شده میزان آلایندگی و مصرف سوخت خودروهایشان را بهینه کنند.

استفاده از تکنولوژی TGDI یا همان Turbo Charged Gasoline Direct Injectiion، یک مزیت خیلی خوب دارد و آن هم این است که مصرف سوخت خودرو را پایین تر می‌آورد و در مقابل، قدرت موتور را نیز کاهش نمی‌دهد.

بیشتر خودروهای بنزینی تولید شده در چین و آمریکای شمالی، یعنی بزرگترین بازارهای خودرویی جهان، با استفاده از سیستم TGDI به بازار عرضه می‌شوند. حتی تا سال ۲۰۲۴، بیش از ۸۰ درصد خودروهای آمریکای شمالی از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد. البته که رشد استفاده از این سیستم در تمامی بازارهای یکی نیست و تا آخر سال میلادی، فقط ۲۵ درصد از ماشین‌‌های در بازار آمریکای جنوبی دارای سیستم TGDI خواهند بود.

علاوه بر خودروسازان، خود مشتریان نیز به دنبال خودروهایی هستند که مصرف سوخت آن‌‌ها کمتر باشد و البته آلایندگی آن ها نیز برای بعضی از مشتریان اهمیت دارد. در کنار این فاکتورها، قدرت بیشتر همیشه از اهمیت زیادی برای مشتریان برخوردار بوده و به همین دلیل TGDI گزینه مناسبی برای خودروسازان است. تجربه نشان داده است که یک موتور ۴ سیلندر با سیستم TGDI می‌تواند به اندازه یک موتور ۶ سیلندر با سیستم MPFI توان تولید کند و حتی با مصرف سوخت کمتری را نسبت به موتور ۶ سیلندر داشته باشد.

در موتورهای با سیستم TGDI، بنزین با فشار بالا را از طریق ریل سوخت مستفیما به داخل سیلندر جهت احتراق تزریق می‌شوند ولی در سیستم های MPI ابتدا سوخت در منیفولد تزریق می‌شود. همچنین در سیستم GDI معمولی نیز یک انژکتور روی هر سیلندر قرار می‌گیرد و پاشش به صورت مستقیم برای هر سیلندر به شکل جداگانه انجام شود. در این بین، سیستم سوخت رسانی TGDI به موتور، باعث می‌شود تا زمانبندی پاشش سوخت بهتر کنترل شود و طبیعتا راندمان موتور به مراتب بهتر و میزان آلایندگی آن کاهش پیدا کند.

این سیستم سوخت رسانی در ماشین‌های دیگری در بازار ایران مثل ام جی GS شاهد بودیم. و اما حالا کرمان موتور، فیس لیفت جدید جک S5 را با موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با استفاده از TGDI را به بازار عرضه خواهد کرد. این در حالی است که توان این موتور با توان پیشرانه ۲ لیتری  توربوی قبلی یکی است. با توجه به سخت‌تر شدن استانداردهای لازم برای شماره گذاری ماشین در ایران، به زودی استفاده از این سیستم در ماشین‌های خودروهای جدید داخلی را شاهد خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)