خانهاخبار
هرآنچه از تراشه اختصاصی گوگل برای پیکسل ۶ می‌دانیم

هرآنچه از تراشه اختصاصی گوگل برای پیکسل ۶ می‌دانیم

مشخص شده که گوگل نیز در حال کار روی تراشه اختصاصی خود برای گوشی پیکسل ۶ است که در این مطلب به جزییات این تراشه می‌پردازیم
۱۴۰۰/۱/۲۲

هفته گذشته در جی‌اس‌ام خبر کار کردن گوگل روی تراشه اختصاصی خودش را پوشش دادیم و اعلام کردیم پاییز امسال گوگل قصد دارد تا گوشی‌های پیکسل را با تراشه ساخت خودش به بازار عرضه کند. اکنون اخبار بیشتری در مورد تراشه اختصاصی گوگل که با کد Whitechapel GS101 شناخته می‌شود به بیرون درز کرده است. 

image

اولین بار سال گذشته گزارش شد که Whitechapel نام رمز تلاش گوگل روی تولید تراشه‌های خود برای گوشی‌های هوشمند، کروم‌بوک‌ها و احتمالا موارد دیگر است. طبق گزارش هفته گذشته، تراشه Whitechapel گوگل قرار است در اواخر سال جاری با دستگاهی که احتمالا پیکسل ۶ خواهد بود، برای اولین بار معرفی و عرضه شود. به طور خاص این تراشه اول در داخل کشور با نام GS101 شناخته می‌شود، اما در مورد این تراشه چه چیزی می دانیم.

طراحی شده توسط سامسونگ

می‌دانیم که گوگل برای طراحی و تولید تراشه GS101 یا Whitechapel به کمک سامسونگ احتیاج دارد و روی بخش تراشه سازی این غول کره‌ای حساب باز کرده است. این بخش مسئول تراشه‌های اگزینوس که در خارج از آمریکا روی گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌شود نیز است و از همین روی انتطار می‌رود این دو پردازنده اشتراکات زیادی داشته باشند.

طراحی پردازنده

در اولین شایعات مشخص شد که تراشه GS101 از سه کلاستر بهره می‌برد که در یکی از آن‌ها دو هسته کورتکس A78، در کلاستر دوم دو هسته کورتکس A76 و در سومی نیز چهار هسته کورتکس A55 وجود خواهد داشت. با وجود ارتباط انکار ناپذیر GS101 با اگزینوس، اما هیچ تراشه اگزینوسی از چنین آرایشی بهره نمی‌برد.

تا همین اواخر، اکثر تراشه‌های گوشی‌های هوشمند از معماری دو کلاستری big.LITTLE استفاده می‌کردند که در آن یک کلاستر به هسته‌های با قدرت پردازشی بالا برای امور پردازشی سنگین اختصاص داشت و دیگری هسته‌های کم مصرف برای امور پردازشی سبک بود که در مصرف انرژی نیز تاثیر بسزایی داشت و عمر باتری را بیشتر می کرد. پس از اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸، استفاده از سه کلاستر تبدیل به استاندارد طراحی پردازنده شد.   

image

 

برای مقایسه بد نیست بدانید که کلاستر سوم از یک هسته کورتکس X1 تشکیل شده تا برای برنامه‌هایی که برای چنده هسته بهینه نیستند به کمک پردازنده اصلی بیاید و عملکرد آن را بهبود بخشد. گفتنی است انتظار می‌رود عملکرد پردازنده GS101 متوسط روبه بالا باشد و تقریبا در حد واندازه‌های اسنپدراگون ۷۶۵ باشد.

گرافیک

از لحاظ گرافیکی، طبق اسنادی که توسط 9to5Google مشاهده شده است، تراشه GS101 از GPU مبتنی بر معماری آرم Valhall استفاده خواهد کرد. تا کنون تعداد انگشت شماری از پردازنده گرافیکی با طراحی Valhall بهره‌مند بوده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به مدل‌های پیشرفته Mali-G77 و Mali-G78 اشاره کرد. البته مدل میان رده جدید Mali-G68 نیز از آن جمله است. این امر باعث تغییر قابل توجهی در استانداردهای آمریکا می‌شود چراکه اکثر تلفن‌های هوشمند ساخته شده در این کشور از جمله سری پیکسل در خود تراشه گرافیکی کوالکام یعنی Adreno را استفاده می‌کنند. البته برای این کار دلیل خوبی هم وجود دارد و آن اینست که معمولا تراشه‌های گرافیکی آدرنو عملکرد بهتری از سری مالی دارند.

این موضوع توسط گوشی‌های سامسونگ شکسته شد و دیگر نمی‌توان چندان با قطعیت به آن اشاره کرد. سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا از تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ بهره می‌برد که در نسخه اگزینوس تراشه گرافیکی موجود در آن Mali-G78 است. در مقایسه گیک‌ بنچ‌های مربوط به سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا و تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸، نشان داده شد که ادرنو ۸۸۸ در مقایسه با Mali-G78 عملکرد تقریبا یکسانی داشتند.

هوش مصنوعی و تراشه امنیتی

طی چند سال گذشته، گوگل سخت افزارهای تخصصی زیادی را در تلفن‌های همراه خود قرار داده است. با پروژه Whitechapel، این امکان وجود دارد که گوگل بتواند عمیقا ان سخت افزار را در تراشه GS101 ادغام کند و به این ترتیب امکان عملکرد بهتر و مصرف بهینه‌تر وجود دارد. با سری پیکسل ۲، گوگل هسته Visual را معرفی کرد که یک پردازنده اختصاصی برای پردازش تصویر است. به زبان ساده‌تر Pixel Visual Core یک تراشه اختصاصی بود که باعث افزایش سرعت نرم‌افزار دوربین گوشی‌های پیکسل می‌شد و به عبارت بهتر زمانی که کاربر دکمه شاتر دوربین را فشار می‌داد، تصویر آماده بود. 

image

برای پیکسل ۴، این تراشه به هسته عصبی ارتقا یافت و عملکرد خود را به Tensor Processing Unit تغییر داد. این تراشه یا به اختصار TPU کتابخانه یادگیری ماشین گوگل است که به شبکه عصبی اشاره دارد که در واقع بسیاری از کارهایی که امروز نرم‌افزارهای گوگل انجام می‌دهند این تراشه قادر به انجامش است. در شایعات سال گذشته در مورد Whitechapel، گفته شد که تراشه به Pixel Visual Core و واحد عصبی مجهز خواهد شد. اگر این شایعات صحت داشته باشد، پیکسل ۶ مجهز به GS101 یا Whitechapel می‌تواند شاهد بازگشت Pixel Visual Core باشد که به طور مشخص در پیکسل ۵ وجود نداشت و در نرم‌افزار ادغام شده بود و واحد سخت افزاری جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.

تراشه دیگری که امروزه در پیکسل‌های گوگل به طور معمول یافت می‌شود، تراشه امنیتی Titan-M است که برای اولین بار در پیکسل ۳ معرفی شد. همانطور که توسط گوگل توضیح داده شد، تراشه Titan-M تلفن کاربر را از راه‌اندازی با یک نسخه ناامن اندروید بر حضر می‌دارد و از داده‌های تلفن کاربر و موارد دیگر در حالی که قفل است، محافظت می‌کند.  

image

یکی از کاربران XDA، گزارش تراشه Whitechapel را تایید کرده و گفته که پردازنده مذکور از یک تراشه امنیتی با نام Dauntless بهره می‌برد. از آنچه که می‌توان از کد منبع کرومیوم جمع‌آوری کرد تراشه Dauntless می‌تواند در دستگاه‌های اندرویدی و Chrome OS کار کند و جانشین تراشه قبلی با نام Haven شود که اغلب از آن با عنوان تراشه امنیتی گوگل نام برده می‌شود. ممکن است Dauntless جایگزین Titan-M شود، اما در مورد پیکسل ۶ گوگل باید آن را مستقیما درون تراشه اصلی قرار دهد.

مودم

سوالی که بسیاری در مورد پروژه Whitechapel داشتند اینست که تراشه مذکور از چه نوع مودمی استفاده می‌کند. مودم یک قطعه سخت افزاری است که اتصال تلفن هوشمند را کنترل می‌کند. بدون مودم با قابلیت 5G، تلفن نمی‌تواند از فناوری 5G بهره ببرد. جالب اینجاست که مودم می‌تواند یک قطعه کاملا جدا از تراشه اصلی تلفن همراه باشد. معروف‌ترین نمونه اخیر تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ است که سال گذشته و بدون مودم یکپارچه 5G عرضه شده بود. به همین دلیل شاید بتوان تصور کرد که مودم بعدی در این بخش متکی به کوالکام باشد.

رسانه 9to5Google می‌تواند تایید کند که براساس مستندات داخلی و همکاری یک نفر، مودم مورد استفاده در پیکسل ۶ از نوع به کار رفته در تراشه اگزینوس با کد نام Shannon خواهد بود. اگرچه نمی‌توان به قطعیت گفت که این مودم برای بازارهای خارج از آمریکاست یا خیر.

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)