خانهاخبار
کاربران روسی در هنگام راه اندازی آیفون اپلیکیشن‌های مورد تایید دولت را می‌توانند نصب کنند

کاربران روسی در هنگام راه اندازی آیفون اپلیکیشن‌های مورد تایید دولت را می‌توانند نصب کنند

دولت روسیه طبق قوانینی جدید اپل را مجبور کرده تا در هنگام راه اندازی آیفون اپلیکیشن‌های مورد تایید دولت را برای کاربران نمایش دهد!
۱۴۰۰/۱/۱۶

پس از آنکه دولت روسیه اپل را به اجرای الزامات قانونی در این کشور تهدید کرد، اعلام کرد به دلایل امنیتی باید این قوانین اجرا شوند در غیر اینصورت اپل باید از این کشور خارج شود. اپل در نهایت تصمیم گرفت تا این خواسته‌ها را عملی کند و در هنگام راه‌اندازی آیفون، اپلیکیشن‌های مورد تایید دولت را برای نصب به کاربر نشان بدهد. در روزهای اخیر نگاه اجمالی به این اتفاق در چند رسانه خبری افتاده است.

کاربران روسی نشان داده‌اند که در هنگام راه‌اندازی آیفون جدید فهرستی از برنامه‌های روسی را مشاهده می‌کنند. این تغییر در همان هفته در سال ۲۰۱۹، اعمال شد و به موجب آن دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه، رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند باید با برنامه‌های مورد تایید روسیه به صورت از پیش نصب شده عرضه شوند. یک کاربر روسی از صفحه گوشی خود تا مرحله رسیدن به اپ استور فیلم تهیه کرده و تا اینجای کار مشکلی نیست، اما در هنگام رسیدن به اپ استور یک صفحه روبروی کاربر باز می‌شود. 

در صفحه باز شده این جمله به چشم می‌خورد: «مطابق با الزامات قانونی روسیه، برنامه‌های موجود در فهرست برای دانلود را مشاهده کنید».

چند ثانیه بعد، صفحه دیگری با عنوان برنامه‌های اپ استور روسیه مشاهده می‌شود که اپلیکیشن‌هایی همچون مرورگر یاندکس، برنامه میل یاندکس، نقشه یاندکس و Yandex Desk در آن وجود دارد. از دیگر برنامه‌های موجود می‌توان به پیام رسان ICQ و شبکه اجتماعی VK اشاره کرد. کاربران می‌توانند روی دکمه دریافت ضربه بزنند تا این برنامه‌ها را دانلود کنند. آنطور که MacRumorsاشاره کرده به لطف توافق صورت گرفته بین اپل و روسیه نصب این برنامه‌ها اختیاری بوده و به صورت از پیش نصب شده روی دستگاه نخواهند بود.  

image

اپل این هفته به رویترز اعلام کرد که اگرچه قصد مطابقت با قوانین جدید را دارد، اما همه اپلیکیشن‌ها را برای مطابقت با استاندارد حریم خصوصی، امنیت و محتوای این شرکت بررسی خواهد کرد. این قانون در واقع در سال ۲۰۱۹ تصویب شد و اجرای آن تا آوریل سال جاری به تاخیر افتاد. به گفته رویترز، اپل بالاخره ماه گذشته با این قانون موافقت کرده که راهی برای نصب برنامه‌های مورد تایید دولت در هنگام راه اندازی آیفون به کاربران ارائه می‌دهد.

MacRumors گزارش  کرده که اپل ارائه پیشنهادات برنامه‌های روسی را از آوریل آغاز می‌کند. علاوه بر این اپل به رسانه‌ها گفت که ممکن است بخش جدیدی را در فروشگاه اضافه کند که هدف آن تبلیغ برنامه‌های روسی است. این کار بدین معنی است که کاربران سایر کشورها نیز می‌توانند از برنامه‌های روسی استفاده کرده و آن‌ها را نصب کنند.

قانون گذاران روسی استدلال کرده‌اند که این قانون به شرکت‌های فناوری این کشور اجازه می‌دهد تا از رقابت بیشتری برخوردار شوند و همچنین به روس‌ها حق انتخاب گزینه‌های داخلی را نیز می‌دهد. در ابتدا ممکن است این امر نگران کننده به نظر برسد، اما وقتی تلاش چندیدن ساله روسیه برای دستیابی بیشتر به اینترنت را در نظر می‌گیرید، واضح است که این ابتکار عمل دیگری برای کنترل دولت بر فعالیت‌های آنلاین شهروندان است.

این اولین باری نیست که اپل تصمیم می‌گیرد به خواسته‌های دولت روسیه تن دهد و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود. در سال‌های اخیر ارائه برخی از واچ‌ فیس‌ها در روسیه متوقف شده و همچنین کریمه نیز به عنوان بخشی از نقشه روسیه در اپل مپ به نمایش در می‌آید. اپل حتی یک بار در گذشته نیز تمام VPN‌ها را از اپ استور کشور چین حذف کرد تا مطابق قوانین این کشور باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)