خانهاخبار
مراحل کار پرداخت از طریق کارت چگونه است؟

مراحل کار پرداخت از طریق کارت چگونه است؟

چرخه عمر پرداخت به مراحلی که در هنگام استفاده از کارت بانکی رخ می‌دهد، اشاره دارد. شما در این مقاله به طور خلاصه با پشت صحنه‌ی استفاده از کارت بانکی و پرداخت الکترونیکی آشنا می‌شوید.
۱۴۰۰/۱/۱۵

چرخه‌ی عمر پرداخت به مراحلی که در هنگام استفاده از کارت بانکی رخ می‌دهد، اشاره دارد. شما در این مقاله به طور خلاصه با پشت صحنه‌ی استفاده از کارت بانکی و پرداخت الکترونیکی آشنا می‌شوید و به سوالات متداول شما مانند آنکه پول چگونه حرکت می‌کند و چطور در جای مناسب قرار می‌گیرد، پاسخ داده می‌شود.

image

 

استفاده از کارت بانکی به کسب وکارها اجازه می‌دهد محصولات خود را به افراد مختلف بفروشند. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و خانگی برای دریافت هزینه‌ی محصول یا خدمات خود از گزینه‌ی کارت به کارت استفاده می‌کنند. حتی اگر در یک کشور دیگر زندگی می‌کنید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را در منزل دریافت کنید. همه‌ی این موارد براساس یک پیام الکترونیکی اتفاق می‌افتد: "تراکنش با موفقیت انجام شد" 

همه چیز شبیه یک جادو به نظر می‌رسد، اما خیلی بیشتر از این حرف‌ها است. 

چه کسانی در این چرخه نقش دارند و چه کاری انجام می‌دهند؟

در هنگام انجام تراکنش، طرف‌های مختلفی درگیر می‌شوند اما 4 مورد اصلی آنها به ترتیب زیر است:

  • پذیرنده: کسی که کارت را برای فروش، قبول می‎کند.
  • مالک کارت: کسی که پذیرنده را وادار می‌کند هزینه‌ی کالا و خدمات را بپذیرد. 
  • دارنده‌ی کارت: کسی که از کارت برای خرید استفاده می‌کند.
  • صادر کننده‌ی کارت: کسی که کارت‌ها را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. 

به همین علت است که در این حوزه از اصطلاح  مدل "چهار جانبه " استفاده می‌شود. شبکه‌ی پرداخت مرکزی، صادرکنندگان را به خریداران شرکت‌ها را به مالکان متصل می‌کنند. این شبکه قوانین کارت‌ها را تنظیم می‌کند، شبکه‌ی پرداخت را مدیریت می‌کند. این سیستم کمک می‌کند تا تراکنش‌ها به صورت مداوم انجام شود و اعتماد به آن افزایش پیدا کند. به این ترتیب اعتماد میان مردم افزایش پیدا می‌کند و در نهایت آنها خواستار صدور و تملک کارت بدلیل تراکنش‌های روزانه خود مثل انتقال وجه بانک ملت، شهر و .... خواهند بود. طرفین دیگر، زمانی درگیر پرداخت می‌شوند که قصد ارائه‌ی خدمات به یکی دیگر از چهار طرف اصلی را داشته باشند. 

کارت به کارت چگونه انجام می‌شود؟

انتقال وجه کارت به کارت به دو روش آنلاین و آفلاین انجام می‌شود. به عنوان مثال پرداخت از طریق دستگاه ATM یک روش آفلاین محسوب می‌شود. روش‌های آفلاین مزایای خاص خود را دارد اما در زمینه‌ی سرعت و آسایش کاربر، روش‌های آنلاین حرف اول را می‌زنند. 

برای انجام فرایند کارت به کارت، باید حتما شماره‌ی 16 رقمی کارت مخاطب خود را داشته باشید. کارت به کارت را می‌توان در تمام اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک‌ها و حوزه‌ی فین تک انجام داد. برای تکمیل فرایند کارت به کارت باید میزان مبلغ مورد نظر را وارد و سپس رمز دوم پویا، شماره شناسایی مشتری (CVV2) و تاریخ انقضای کارت را وارد کنید. پس از اطمینان از صحت هر یک از اطلاعات وارده، پرداخت با موفقیت انجام می‌شود. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)