خانهاخبار
پیکسل بعدی گوگل با پردازنده اختصاصی GS101 معرفی می‌شود

پیکسل بعدی گوگل با پردازنده اختصاصی GS101 معرفی می‌شود

ظاهرا قرار است گوگل نیز از روی دست اپل بنویسد و این بار درس پردازنده را می‌خواهد در پیکسل 6 کپی کند.
۱۴۰۰/۱/۱۵

اپل در زمینه پردازنده‌های موبایل خیلی وقت است که به خودکفایی رسیده و از تراشه‌های سری A خود در آیفون و آیپد استفاده می‌کند. حتی سال گذشته اپل تصمیم گرفت برای کامپیوترهایش هم به پردازنده‌های ساخت خود مهاجرت کند و مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی جدید را با این پردازنده راهی بازار کرد. به نظر می‌رسد امسال هم باقی مدل‌های مک بوک قرار است با پردازنده اپل از راه برسند. حالا در این میان خبر رسیده گوگل نیز چنین تصمیی در سر دارد و می‌خواهد پردازنده‌های اختصاصی خودش را تولید کند.

به گزارش 9to5Google و XDA-Developers، گوشی بعدی گوگل که احتمالا پیکسل 6 نام خواهد داشت، از یک سیستم روی یک چیپ اختصاصی استفاده می‌کند که قرار است توسط خودشان طراحی شود. طبق این گزارشات، گوگل در حال کار روی دو گوشی است که از تراشه GS101 که مبتنی بر معماری آرم است بهره می‌برند. احتمالا یکی از آن‌ها پرچمدار بعدی گوگل یعنی پیکسل 6 خواهد بود و دیگری نسخه‌ای مقرون به صرفه‌تر از همان گوشی. گزارش XDA-Developers به جزییات بیشتری اشاره می‌کند و ادعا می‌کند تراشه مذکور از سه کلاستر (TPU (Tensor Processing Unit که برای واحد یادگیری ماشینی است، بهره می‌برد.  

image

 

برای مقایسه بد نیست بدانید که پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ که پرچمدار کوالکام است از سه کلاستر کورتکس X1، کورتکس A78 و کورتکس A55 استفاده می‌کند. به علاوه تراشه جدید ممکن است از یک چیپ امنیتی دیگر مانند Titan M بهره ببرد. ایده ساخت تراشه سفارشی سازی شده TPU چیز جدیدی نیست و قبلا گوگل برای سرورهای خود و همچنین هسته اصلی پیکسل 4 و همین‌طور Titan M از ان بهره جسته است. اما GS101 با طراحی سفارشی احتمالا به گوگل امکان می‌دهد تا این ویژگی‌ها را در وسعت بیشتری دنبال کند.

شایعات مربوط به تراشه‌های سفارشی سازی شده از سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاد و گفته شد که گوگل قصد دارد از تراشه‌های خود برای گوشی‌های پیکسل و دستگاه‌های کروم بوک استفاده کند. این گزارش می‌افزاید که غول جست و جوی دنیا تراشه خود را بر پایه فناوری یادگیری ماشین توسعه می‌دهد و این نکته را XDA هم در یافته‌های خود تایید کرده است. این پروژه که با نام Whitechapel شناخته می‌شود اولین ثمراتش گوشی‌ پیکسل 6 خواهد بود. ثمره بعدی این پروژه را در کروم بوک‌ها خواهیم دید که احتمالا در سال آینده میلادی یا بعدتر از راه خواهند رسید.

image

 

درگزارش 9to5Google ارجاعاتی به نام رمز Slider شده که به دستگاهی جدید اشاره دارد، اما این محصول جدید با تراشه اگزینوس سامسونگ اجین  شده است. لازم به ذکر است که اگزینوس تراشه‌های سامسونگ برای محصولات گلکسی خود است که از این تراشه‌ها در خارج از خاک آمریکا استفاده می‌شود. مشارکت سامسونگ در این پروژه بزرگ منطقی خواهد بود زیرا سامسونگ یکی از تولید کنندگان تراشه و نیمه‌هادی در دنیا محسوب می‌شود و به علت رابطه تنگاتنگ طی این سال‌ها، کاملا عقلانی به نظر می‌رسد.

ایده ساخت تراشه گوگل خیلی جالب است و البته رقیب دیرینه آن‌ها یعنی اپل، مدت‌هاست که از سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملا یکپارچه خود به عنوان یکی از کلیدی‌ترین راه‌های عملکرد خوب آیفون، آیپد و رایانه‌های مک استفاده می‌کنند. کلید اصلی آن هم در بخش طراحی تراشه‌های سری A و به تازگی تراشه‌های سری M است. گوگل و تقریبا اکثر سازندگان اندرویدی به جای سامسونگ و هواوی از تراشه‌های کوالکام که بازار امریکا را تحت سلطه دارد، استفاده می‌کنند. بیشتر اوقات عمر یک دستگاه اندوریدی ترکیبی از توانایی تراشه، تولید کننده دستگاه و یکپارچگی با نرم‌افزارهای گوگل است که باعث می‌شود عمرش پایان یابد یا ادامه داشته باشد. به همین دلیل که تقریبا اکثر دستگاه‌های اندوریدی از یک تراشه و نرم‌افزار بهره می‌‌برند، قرار گرفتن یکی از آن‌ها به عنوان مدلی عالی کاری دشوار است.  

image

طراحی تراشه توسط گوکل می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای اندورید باشد زیرا حالا گوگل هم مانند اپل می‌تواند سرعت، عملکرد و دوام باتری را در پلتفرم خودش و به طور خاص در سری پیکسل را بهبود بخشد. با کنترلی که گوگل روی سخت‌افزار و نرم‌افزار خواهد داشت، ساخت اکوسیستم هماهنگی مثل اپل کار سختی برای گوگل نخواهد بود. قطعا گسترده کردن چنین اکوسیستمی سخت‌تر از تصور است و ممکن است چند سال به طول بیانجامد اما قطعا کلید اصلی اکوسیستمی هماهنگ، یک گوشی و پلتفرم عالی خواهد بود.

البته ساخت تراشه‌هایی در حد اپل و کوالکام به این سادگی نخواهد بود چرا که شرکت‌های مذکور سال‌ها زمان صرف توسعه و بهبود طراحی تراشه‌های خود کردند. گرچه هردو شرکت از معماری آرم استفاده می‌کنند اما شخصی سازی بلوک‌ها با اندروید و نرم‌افزار کار بسیار دشواری است. اپل از سال ۲۰۱۲ از پردازنده A6 در آیفون‌های خود بهره برده و سفارشی‌سازی تراشه را پیش برده است. کوالکام نیز شیوه‌ای مشابه در تراشه‌های مدرن خود به کار برده و با استفاده از هسته‌های Kryo که نیمه سفارشی هسته‌های کورتکس مبتنی بر آرم هستند، رویکردی مشابه را در پیش گرفته است.

ممکن است چند نسل طول بکشد تا پیکسل‌های گوگل به توانایی مورد انتطار برسند، اما اگر گوگل بتواند از ابتدا تراشه‌هایی بسازد که با نرم‌افزار خود یکپارچه شده و عملکرد خوبی ارائه دهند، قطعا به کلید تبدیل پیکسل به سلطان بازار دست یافته است و به معنای واقعی می‌تواند در بازار اندروید یکه تازی کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)