خانهاخبار
تسلا مدل S و مدل X جدید چطور بدون دسته‌دنده کار می‌کنند؟

تسلا مدل S و مدل X جدید چطور بدون دسته‌دنده کار می‌کنند؟

عکس‌ها و فیلم جدیدی از داخل خودرو‌های تسلا مدل X و مدل S منتشر شده است که در این فیلم‌‌ها نحوه عملکرد حالت رانندگی ماشین را نشان داده است.
۱۴۰۰/۱/۶

هنگامی که تسلا در اوایل امسال از طراحی جدید مدل S و مدل X خبر داد، حذف دسته دنده از پشت فرمان یکی از بزرگ‌ترین تغییراتش لقب گرفت و عجیب‌تر اینکه در عکس‌های اولیه دیگر مشخص نبود که چطور می‌توان حالت حرکتی خودرو را مشخص کرد! تسلا تصمیم گرفته دسته دنده را از پشت فرمان خارج کند و قصد دارد به صورت خودکار تعویض دنده بین حالت‌های پارک، عقب، خنثی و درایو (PRND) را انجام دهد. 

image

 

این شرکت گفت که گزینه ای در صفحه لمسی به عنوان نسخه پشتیبان وجود دارد، اما تا امروز نمیدانستیم که به چه شکل پیاده سازی شده است. به جای «دکمه های» صفحه لمسی برای هر حالت درایو ، رانندگان باید روی یک نماد ماشین کوچک در گوشه بالا سمت چپ صفحه لمسی افقی جدید به سمت بالا و پایین بکشند. در واقع، این نماد اتومبیل در عکس هایی که تسلا برای مدل های جدید مدل S و مدل X که منتشر کرده بود، قابل مشاهده بود، اما مشخص نبود که برای چه کاری است. با کشیدن به سمت بالا، ماشین در حالت D قرار می‌گیرد و با کشیدن به سمت پایین به حالت R یا دنده عقب می‌رود.

دنده‌ی خلاص (N) در منوی عمیق‌تری دفن شده است، ولی هنوز مشخص نیست که چگونه ماشین را میتوان در حالت پارک قرار داد. تسلا می‌تواند بر خلاف ماشین‌های احتراق درونی بدون صدا و لرزش شروع به حرکت کند و بدون نیاز به فشار دادن پدال گاز (البته که آپشنی برای خاموش کردن این وجود دارد) این یعنی شما می‌توانید فقط با پدال ترمز ماشین را متوقف کنید و بی حرکت بماند، حتی ممکن است وقتی از ماشین بیرون می‌روید، ماشین خودش را در حالت پارک قرار دهد.

 اولین عکس‌های منتشر شده از کابین جدید تسلا مدل اس

به گفته ایلان ماسک، حالت دستی که برای تعویض دنده در مانیتور خودرو قرار داده شده، تنها راهی پشتیبان برای تعویض دنده است. تعویض دنده و تعویض حالت رانندگی همچنان به صورت خودکار صورت می‌گیرد اما اگر راننده بخواهد می‌تواند حالت رانندگی را به کمک مانیتور تغییر دهد. او حتی در دفاع از این شیوه جدید تنظیم حالت رانندگی توییت کرده بود که: «ماشین بر اساس موانعی که می بیند و نقشه، مسیر حرکت را حدس می زند» «بعد از اینکه چند روز بدون استفاده از دسته دنده‌ی PRND رانندگی کردید، برگشتن و استفاده از شیفتر بسیار آزار دهنده خواهد بود! البته شما می‌توانید به صورت دستی از تاچ اسکرین استفاده کنید.»

تسلا در گزارشی که Electrek منتشر کرده است، گفته شده است که اگر اتومبیل متوجه شود رو به دیواره گاراژ است، اگر راننده پدال ترمز را فشار دهد دنده‌ی ماشین به طور خودکار به دنده عقب تغییر می کند.

هنگامی که ایلان ماسک در پادکست جو روگان چند ماه پیش حضور داشت، جو روگان درباره این تغییر از ایلان ماسک پرسید و او جواب داده که در حال تجربه‌ آینده است و واقعا از آن لذت برده است.

ایلان ماسک: اگر تازه وارد ماشین بشید، وقتی پدال ترمز را فشار می‌دین  و بعد گاز را فشار می‌دین، خود ماشین می‌فهمه که می‌خواهید به عقب بروید یا به جلو

روگان: چقدر عجیب، چطور ممکنه؟

ایلان ماسک: خوب، ماشین فقط نگاه می‌کنه و می‌فهمه که آیا مانعی در مقابلش وجود داره؟ اوکی اگه هست پس حتما شما نمی‌خواید خودرو رو به اون بکوبید؛ پس حتما می‌خواهید عقب بروید.

روگان: درسته، اما اگر بخواهید به عقب برگردید و چیزی جلوی شما نباشه چه؟

ایلان ماسک: آره یا حتی اگه مبهم و تاریک باشه چطور

روگان: دقیقا!

ایلان ماسک: خب در این حالت خودرو، حالت رانندگی را روی وضعیتی تعیین می‌کند که پیش از این داشتید. اگر خواستید حالت رانندگی متفاوتی داشته باشید نیز می‌توانید به کمک نمایشگر داخل ماشین این کار رو انجام بدید.

روگان: اما آسون نیست که مثل قبل با جابه‌جا کردن دسته دنده، به عقب یا جلو برویم؟

ایلان ماسک: آره ولی؛ خواهید دید...

روگان: خودت هم همینکار رو می‌کنی؟ یعنی این روش جدید چیزیه که امتحانش کردی و کارآمده؟

ایلان ماسک: آره، به محض اینکه از شر دسته دنده خلاص بشید و به خودرو اجازه بدید که خودش تصمیم بگیره، دیگه سخته که دوباره به حالت تعویض دنده با دسته‌دنده برگردید.

ماسک عاشق گسترش دادن مرزها با شرکت های خود است و این تصمیم قطعا نشان دهنده یک تغییر بزرگ در عملکرد اصلی ماشین است. اما تسلا با اولین سازنده خودرویی که دسته دنده را دستکاری می کند فاصله دارد. استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال در مورد نحوه نمایش PRND نسبت به نحوه انتخاب آنها توسط راننده صریحتر است. شرکت‌های اتومبیل سازی زیادی سعی کرده‌اند دسته‌دنده را با مواردی مثل اهرم‌های عجیب و غریب یا حتی قرار دادن دکمه به جای دسته‌دنده، جایگزین کنند. با این تفاسیر باید ببینیم تسلا بالاخره می‌تواند خودروهای مدل S و تسلا مدل X جدید را به این شکل روانه بازار کند یا خیر.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)