خانهاخبار
خانواده گوشی‌های ایسوس ROG Phone 5 با مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده معرفی شدند

خانواده گوشی‌های ایسوس ROG Phone 5 با مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده معرفی شدند

امروز شرکت ایسوس به یک باره سه گوشی جدید از گوشی‌های گیمینگ خود را معرفی کرده که بهترین مدل آن‌ها، تا 18 گیگابایت حافظه رم خواهد داشت
۱۳۹۹/۱۲/۲۰

خانواده گوشی‌های ایسوس ROG Phone 5 امروز معرفی شد. این گوشی‌های پرچمدار و گیمینگ، با باز طراحی برای بهبود عملکرد و بهبود ارگونومی پا به میدان گذاشته‌اند و امسال در چند نسخه مختلف هم عرضه شده‌اند. بهترین گوشی این خانواده Asus ROG Phone 5 Ultimate نام دارد که با 18 گیگابایت حافظه رم همراه است! دو مدل دیگر شامل ROG Phone 5 و ROG Phone 5 Pro می‌شوند.

image

 

خود ایسوس، ROG Phone 5 معمولی را در سه مدل A، B و C معرفی می‌کند که تفاوت این مدل‌ها، در حافظه رم و حافظه داخلی است. مدل A با 12 یا 16 گیگابایت حافظه رم همراه است و حافظه داخلی آن هم 256 گیگابایتی است. مدل B یک مدل پایه‌ای با 8/128 گیگابایت رم و حافظه داخلی به حساب می‌آید و مدل C هم در دو کانفیگ 8/128 و 12/256 گیگابایت برای رم و حافظه داخلی انتخاب شده است. تمامی مدل‌ها به جز مدل C و مدل 128 گیگابایتی B، از حافظه UFS 3.1 استفاده شده است. آیا این‌ها زیادی گیج کننده بودند؟ نه؛ البته که نه. همه چیز در گوشی‌های گیمینگ هم مثل PCهای گیمینگ، به مشخصات سخت‌افزاری بستگی دارد.

Next up is the Asus ROG Phone 5 Pro, which has a single memory option – 16GB of LPDDR5 RAM and 512GB of UFS storage. Finally, the ROG Phone 5 Ultimate increases the RAM to the record-equaling 18GB (storage remains at 512GB, there’s no 1 TB option and no microSD slot).  

در مرحله بعد به گوشی Asus ROG Phone 5 Pro می‌رسیم که تنها در یک مدل با رم 16 گیگابایتی LPDDR5 و حافظه داخلی 512 گیگابایتی UFS همراه است. در نهایت، یک نسخه آلتیمیت هم ساخته شده که با رم 18 گیگابایتی در بین گوشی‌های اندرویدی رکورد زده و حافظه داخلی آن هم 512 گیگابایتی است. برای مدل آلتیمیت، نسخه یک ترابایتی نداریم و این گوشی از کارت حافظه microSD هم پشتیبانی نمی‌کند.

 

image

هرسه مدل به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ مجهز شده‌اند که جای تعجبی هم ندارند. ایسوس این گوشی‌های هوشمند را به گونه‌ای طراحی کرده تا از عملکرد  فوق‌ العاده‌ای بهره‌مند باشند و نکته جالب درباره این گوشی‌ها نیز نه پردازنده آن‌ها بلکه باتری آن‌ها است. ظرفیت باتری هر سه مدل، شش هزار میلی آمپر ساعت است که به دو سلول تقسیم شده است. این تقسیم کردن باعث شده تا ایسوس برد اصلی گوشی را در نزدیکی مرکز تلفن قرار دهد که این کار دو مزیت دارد. اول اینکه به خنک کننده AeroActive اجازه می‌دهد تا حد ممکن به پردازنده نزدیک باشد و دوم اینکه گرمای تولید شده توسط مادربرد گوشی، از انگشتان کاربر دور نگه داشته می‌شود.

image

 

طراحی جداگانه باتری‌ها همچنین به شرکت اجازه داده تا دوبرابر سرعت شارژ را برای گوشی به ارمغان بیاورند. همانند قبل میتوانید از درگاه USB-C در کنار یا پایین دستگاه برای شارژ استفاده کنید که کاربر را قادر می‌سازد در حین شارژ به راحتی بازی کند. از پورت جانبی می‌توان برای وصل کردن یک مانیتور خارجی به کمک HDMI، اتصال هرفون یا روشن کردن خنک کننده‌ی AeroActive استفاده کرد.   

image

حالا نوبت به این رسیده که نمایشگر این گوشی‌ها را بررسی کنیم. هر سه مدل ایسوس روگ فون ۵ از یک نمایشگر ۶.۷۸ اینچی AMOLED ساخت سامسونگ بهره می‌گیرد که در مقایسه با مدل قبلی که ۶.۵۹ اینچی بود، بزرگ‌تر است. این نمایشگر از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند و تا ۱۱۱ درصد از طیف رنگی DCI-P3 و ۱۵۱ درصد از طیف رنگی sRGB را هم پوشش می‌دهد. این نمایشگر روشنایی ۸۰۰ نیت را در APL100 می‌دهد که در واقع یک نمایشگر کاملا سفید است.

وضوح تصویر در این نمایشگر +1080p است و از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخگویی یک میلی ثانیه استفاده می‌کند. همچنین قابل ذکر است که نرخ لمس آن نیز تا بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هرتز است. طبق گفته‌ی ایسوس، تاخیر لمس در نمایشگر روگ فون ۵ ۲۴.۳ میلی‌ثانیه است. یک نکته در مورد صفحه نمایش گوشی گیمینگ ایسوس وجود دارد و آن این است که نرخ نوسازی تطبیقی برای آن در نظر گرفته نشده است و می‌تواند بین ۶۰، ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتز تغییر کند. یک حالت خودکار نیز وجود دارد که براساس محتوا می‌تواند بین موارد گفته شده سوییچ کند.  

 این صفحه نمایش توسط گوریلا گلس Victus محافظت می‌شود و دارای پوشش خاصی است که حتی در صورت عرق کردن انگشتان دست کاربر، انگشت‌ها همچنان به نرمی روی این پنل حرکت می‌کنند. با وجود افزایش اندازه‌ صفحه نمایش، ایسوس توانسته تا ۲۵ درصد از حاشیه‌ها کم کند ، بنابراین روگ فون ۵ تنها چند میلی‌متر بلندتر از مدل قبلی است و حتی یک میلی‌متر از ضخامت آن کاسته شده است. وزن این گوشی هوشمند ۲۳۸ گرم است که با مدل قبلی تفاوتی ندارد.

image

نسخه‌های پرو و آلتیمیت همراه با خنک کننده‌ی AeroActive عرضه می‌شوند. ایسوس در هنگام آزمایش سیستم خنک کننده، دریافته که آن می‌تواند تا ۱۰ درجه‌ی سانتیگراد از دمای تراشه و ۱۵ درجه‌ی سانتیگراد از دمای سطح را کاهش دهد. این خنک کننده همچنین دارای دو دکمه‌ی فیزیکی، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و پایه است. البته بدون خنک کننده نیز هنوز از دکمه‌های شانه‌ای بهره مند هستید و در واقع به کمک AirTrigger 5 ultrasonic این دکمه‌ها هنوز در دسترس هستند. از این دکمه‌ها می‌توان به عنوان میانبر در بیرون از بازی‌ها نیز استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان در حالت عمودی از آن‌ها بهره برد و آن‌ها را شخصی سازی کرد.

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که هنوز دنبال لوازم جانبی بیشتری می‌گردید، گیم پد ROG Kunai 3 با روگ فون ۵ سازگار است و البته نسخه‌ی بازطراحی شده آن نیز در دسترس است. ROG Clip نیز به کاربر امکان می‌دهد تا از کنترلر ایکس باکس، پلی استیشن ۴ یا Google Stadia استفاده کند. همچنین یک داک حرفه‌ای نیز برای این سری در نظر گرفته شده است که یک پورت HDMI و دو درگاه USB روی آن وجود دارد. این گوشی هوشمند از TwinView Dock 3  پشتیبانی نمی‌کند.  

برای دوربین حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد و می‌توان گفت که با مدل قبلی یکسان است. ماژول اصلی دوربین همان سنسور ۶۴ مگاپیکسلی IMX686 سونی است که از فوکوس خودکار ۲ در ۱ OCL بهره می‌برد. دیافراگم لنز همان f/1.8 باقی مانده است. یک دوربین فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید ۱۲۵ درجه نیز در کنار لنز اصلی قرار دارد که هنوز هم از فوکوس خودکار بی‌بهره است. در نهایت یک حسگر ماکرو ۵ مگاپیکسلی، مجموعه‌ی دوربین را همراهی می‌کند. دوربین سلفی در اصل همان سنسور ۲۴ مگاپیکسلی با f/2.45 است.

دوربین اصلی می‌تواند با کیفیت 8K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یا 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. در حالت فیلم‌برداری صحنه آهسته نیز می‌تواند تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه را ضبط کند. تثبیت کننده‌ی فیلم برداری نیز از نوع الکترونیکی است و خبری از لرزشگیر اپتیکال برای دوربین‌های این گوشی نیست.

کانون توجه گوشی روگ فون ۵، دوربین نبوده است، اما در زمینه‌ی صدا تجربه‌ی بسیار خوبی را نصیب کاربر می‌کند. برای این منظور یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری با ESS Sabre ES9280AC Pro Quad DAC وجود دارد. یک آمپلی فایر کلاس جی به طور خودکار امپدانس هدفون کاربر را تشخیص داده و از بین ۸ اهم تا ۱۰۰۰ اهم، به حالت مناسب سوییچ می‌کند.  

image

همچنین اسپیکرهای دوگانه‌ی استریوی جلو از نوع مجهز به Cirrus Logic CS35L45 amps هستند و هرکدام از آن‌ها می‌توانند ۲۱ درصد قدرت بیشتری در مقایسه با نسل قبلی خود ارائه دهند. اگر می‌خواهید به جای بلندگوها از هدست بلوتوث استفاده کنید، کدک‌های aptX Adaptive، LDAC و AAC پشتیبانی می‌شوند.

در پایان دوباره باید به تفاوت میان این سه نسخه بازگردیم. یک مدل مانند مدل ۲۰۲۰ از نور پس زمینه‌ی RGB در پنل پشتی گوشی بهره می‌برد که به نوعی نماد گیمرها محسوب می‌شود. دو مدل دیگر از لوگوی ROG Vision در پشت خود بهره می‌برند.

نسخه‌ی روگ فون ۵ پرو از نمایشگر PM-OLED در پنل پشت رنگی استفاده می‌کند در حالی که مدل بالا رده‌ی آلتیمیت دارای صفحه نمایش PM-OLED تک رنگ است. این نمایشگرها برای تماس‌های ورودی، هنگام شارژ یا هنگام بارگیری یک بازی گرافیکی قابل تنظیم ارائه می‌دهند. هرسه مدل روگ فون ۵ اندروید ۱۱ را اجرا می‌کنند و به کاربر امکان انتخاب بین رابط کاربری ROG UI یا Zen UI را می‌دهد.  

image

در نهایت به برچسب قیمتی این سه نسخه می‌رسیم که برای گیمرها مهم محسوب می‌شود. ایسوس روگ فون ۵ پرو و آلتیمیت به همراه خنک کننده‌ی AeroActive عرضه می‌شوند در حالی که نسخه‌ی پایه فقط از کیف Aero و HyperCharger برخوردار است. مدل پایه اواخر امسال در دسترس کاربران خواهد بود، اما مدل پرو در ماه آوریل عرضه می‌شود و نسخه‌ی محدود آلتیمیت نیز در ماه می به فروش می‌رسد.

در پایان توجه شما را به جدول قیمت آن جلب می‌کنم.

16/256 ۱۰۰۰ یورو12/256 ۹۰۰ یورو8/128  ۸۰۰ یوروAsus ROG Phone 5
  16/512 ۱۲۰۰ یوروAsus ROG Phone 5 Pro
  18/512 ۱۳۰۰ یوروAsus ROG Phone 5 Ultimate

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)