خانهاخبار
بدافزاری جدید، مک‌های M1 را هدف قرار داده است

بدافزاری جدید، مک‌های M1 را هدف قرار داده است

دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل مک این روزها هدف بدافزارها قرار گرفته‌اند.
۱۳۹۹/۱۲/۴

محققان امنیتی این روزها متوجه شده‌اند که دو بدافزار جدید، مک‌های مجهز به پردازنده اختصاصی اپل با نام M1 را هدف قرار داده‌اند. محققان Red Canary اعلام کرده‌اند که این بدافزار جدید با نام Silver Sparrow مک‌های مجهز به پردازنده M1 را مجبور می‌کند تا هر یک ساعت یک بار، سرورهای کنترلی را چک کنند. اما ماهیت این دو بدافزار هنوز به صورت مرموزی پنهان مانده است.

به گزارش Ars Technica، محققان روی سیستم‌های قربانیان، ارسال و دریافت اطلاعات ناشناسی را مشاهده کرده‌اند. به این ترتیب هدف نهایی بدافزار Silver Sparrow هنوز مشخص نیست. در ادامه این گزارش آمده است که به دلیل این که هدف نهایی این بدافزارها به سرانجام نمی‌رسد، ماهیت آن‌ها مشخص نمی‌شود و تنها در صورتی که شرایط کافی و لازم وجود داشته باشد، آن‌ها به فعالیت می‌پردازند.

بدافزار Silver Sparrow با مکانیسم مخرب اختصاصی خود همراه است که به نظر نمی‌رسد هنوز مورد استفاده قرار گرفته باشد. این بدافزار مخرب هم اینک روی 29 هزار و 139 دستگاه مجهز به سیستم عامل مک مشاهده شده است.

image

 

بدافزار Silver Sparrow به صورت Native روی مک‌های M1 اجرا می‌شود. به این ترتیب می‌توان به این نتیجه رسید که بد افزار یاد شده برای مک‌های سیلیکونی اپل بهینه سازی شده است. البته این بدان معنا نیست که بدافزار Silver Sparrow به صورت اختصاصی برای مک‌های M1 طراحی شده است، اما امکان تأثیرگذاری روی مک‌های با پردازنده M1 و اینتل را دارا است.

همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، این بدافزار در حال حاضر هنوز فعالیت خاصی نداشته و تنها به تبادل اطلاعات می‌پردازد. اما می‌توان آن را یک خطر جدی برای مک‌های جدید در نظر گرفت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده، این بدافزارها چه اهدافی را دنبال خواهند کرد و سازندگان آن‌ها، با چه نیتی این دو بدافزار را طراحی و تولید کرده‌اند. همچنین باید منتظر واکنش مقامات اپل در مورد این دو بدافزار بمانیم و ببینیم آیا راهی برای جلوگیری از اقدامات مخرب آن‌ها پیدا می‌شود یا خیر.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)