خانهاخبار
لایحه پیشنهادی داکوتای شمالی شکست خورد؛ اپل به انحصار اپ استور ادامه می‌دهد

لایحه پیشنهادی داکوتای شمالی شکست خورد؛ اپل به انحصار اپ استور ادامه می‌دهد

لایحه پیشنهادی مجلس سنای ایالت داکوتای شمالی آمریکا نتوانست آرای کافی را از نمایندگان دریافت کند تا شرکت‌هایی مثل اپل همچنان بتوانند اپلیکیشن‌ها را منحصرا از فروشگاه‌های خود ارائه کنند.
۱۳۹۹/۱۲/۱

طبق اعلام نماینده مجلس ایالت داکوتای شمالی، کارلا رز هانسن، لایحه‌ای که می‌توانست شیوه عملکرد شرکت‌های بزرگ از جمله اپل و گوگل در زمینه مدیریت فروشگاه‌های اپلیکیشن را به طرز قابل توجهی تغییر دهد، نتوانست آرای کافی را از مجلس سنای این ایالت کسب کند و روز سه‌شنبه با ترکیب آرای ۱۱ به ۳۶ مجلس را ترک کرد.

این لایحه، موسوم به SB 2333، هفته گذشته جنجال زیادی به پا کرد و جلسه استماع آن با توجه زیادی از سوی وکلا، لابی‌گران، کارشناسان و منتقدان اپل مواجه شد که پیرامون اثرات مثبت و منفی آن حرف‌های زیادی را مطرح کردند. لایحه مذکور می‌خواست مانع از این شود که شرکت‌ها در کسب و کار توزیع نرم‌افزار بتوانند با اعمال قوانین سخت‌گیرانه علیه توسعه‌دهندگان و اجبار آنان به استفاده انحصاری از فقط یک فروشگاه اپلیکیشن سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشند و افراد را به استفاده از سیستم پرداخت اختصاصی خودشان مجبور کنند.

اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداخت اپل یکی از ارکان اصلی کسب و کار موبایلی آیفون و از مهم‌ترین عوامل موفقیت تجاری اپ استور است. تخمین زده می‌شود که درآمد اپ استور در سال گذشته بیش از ۶۴ میلیارد دلار بوده است. (گوگل به کاربران اندروید اجازه استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین را می‌دهد، اما افراد برای این کار باید هشدارهای امنیتی و تاییدیه‌های خاصی را پشت سر بگذارند.) توسعه‌دهندگان مدت‌هاست که نسبت به تسلط اپل بر جریان درآمدهای iOS معترض‌اند. منتقدان می‌گویند که قوانین اپ استور دائما در حال تغییر است و به‌صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود.

با وجود این‌که لایحه SB 2333 فقط می‌توانست رفتار شرکت‌هایی مثل اپل را در ایالت داکوتای شمالی تعیین کند، اما در نهایت باعث می‌شد تا این شرکت‌ها مجبور به تغییرات اساسی‌تری در سطح سیاست‌های تجاری خود شوند. اگر این لایحه با موفقیت تصویب می‌شد، ممکن بود سایر ایالت‌ها هم به سراغ تدوین قوانین جدید برای ایجاد رابطه سالم بین فروشگاه‌های اپلیکیشن و توسعه‌دهندگان بروند.

مهندس ارشد حریم خصوصی اپل، علیه لایحه SB 2333 گفته بود این لایحه زمینه‌ساز نابودی آیفونی است که همه ما می‌شناسیم. او مدعی بود که طرح پیشنهادی حریم خصوصی، امنیت، ایمنی و عملکردی را تضعیف می‌کند که از پایه درون آیفون وجود دارد. این مهندس اپل می‌گفت آن‌ها سخت در تلاش‌اند تا اپلیکیشن‌های بد را از اپ استور خارج نگه دارند، ولی این لایحه می‌خواهد اپل را مجبور کند تا به آن‌ها مجوز ورود بدهد.

image

این طرح تنها یکی از لوایحی است که حالا در آریزونا و جورجیا هم به جریان افتاده و می‌خواهد توان اپل و شرکت‌های مشابه را محدود کند. نشریه نیویورک تایمز چند روز پیش این لوایح را به تلاشی از سوی «ائتلاف عدالت اپلیکیشن‌ها» ربط داد که گروهی تشکیل‌شده از اپیک گیمز مالک فورت‌نایت، مَچ گروپ مالک تیندر، اسپاتیفای و چندین کمپانی دیگر است.

اعضای این گروه سال‌هاست که از منتقدان کارمزد ۳۰ درصدی اپل برای اپلیکیشن‌های اپ استور و پرداخت‌های درون برنامه‌ای این پلتفرم هستند. ائتلاف عدالت اپلیکیشن‌ها اکنون تمرکز خود را به حمایت از قوانینی معطوف کرده که اپل و سیاست‌های اپ استور را هدف قرار داده‌اند.

مدیرعامل اپیک، تیم سوئینی، در توئیتی ارتباط اپیک و ائتلاف عدالت اپلیکیشن‌ها در تلاش‌های لابی‌گرانه برای محقق‌سازی این لوایح را تایید کرد. او نوشت: «اقدام [ایالت] داکوتای شمالی برای مبارزه با انحصار اپ استور برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان فوق‌العاده است. ائتلاف عدالت اپلیکیشن‌ها مشارکت توسعه‌دهندگان، لابی‌گری و فعالیت‌های مربوط به ترویج آرمان‌های این حرکت را سازمان‌دهی کرده است. ما اعتبار این اقدام را متعلق به خود نمی‌دانیم، اما اپیک افتخار می‌کند که بخشی از این جنبش است!»

اپل هنوز به این اتفاق واکنشی نشان نداده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهرداد

۱۳۹۹/۱۲/۱
تو رو خدا واضح‌تر حرف بزن بفهمیم که چی میگی منکه از این ادبیات چیزی نفهمیدم
لایحه مذکور می‌خواست مانع از این شود که شرکت‌ها در کسب و کار توزیع نرم‌افزار بتوانند با اعمال قوانین سخت‌گیرانه علیه توسعه‌دهندگان و اجبار آنان به استفاده انحصاری از فقط یک فروشگاه اپلیکیشن سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشند و افراد را به استفاده از سیستم پرداخت اختصاصی خودشان مجبور کنند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟