خانهاخبار
نزاع فیسبوک و اپل بر سر حریم خصوصی ریشه‌های شخصی دارد

نزاع فیسبوک و اپل بر سر حریم خصوصی ریشه‌های شخصی دارد

فیسبوک همچنان در تلاش است تا در برابر قابلیت «شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها» بایستد و خودش را مدافع کسب و کارهای کوچک می‌داند. ولی اپل مصرانه در دفاع از حریم خصوصی فیسبوک را مورد حمله قرار می‌دهد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

وقتی اپل اعلام کرد که قابلیت «شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها» (ATT) را در iOS 14.5 و iPadOS 14.5 در اختیار همه کاربران قرار می‌دهد، قرار شد امکانی فراهم شود تا کاربران بتوانند تعیین کنند که امکان ردیابی آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی همچنان ادامه یابد یا نه. طبیعتا انتظار می‌رفت که اکثر مردم مانع از ردیابی خود شوند و همین باعث شد مدیران فیسبوک زبان به انتقاد باز کنند.

این غول شبکه‌های اجتماعی در ماه دسامبر تبلیغی تمام صفحه را علیه اپل منتشر کرد. معاون تبلیغات و محصولات تجاری فیسبوک، دن لِوی، همان ماه در بیانیه‌ای گفت: «اپل با استفاده از احاطه‌ای که بر اپ استور دارد به نفع خود و به ضرر کسب و کارهای کوچک و محتواسازان دست به رفتارهای ضدرقابتی می‌زند. ماجرا این است.»

آن‌چه فیسبوک را نگران کرده احتمال افت درآمدهای تبلیغاتی است که می‌تواند به موجب فعال‌سازی قابلیت ATT با ریزش چشمگیری مواجه شود. این شرکت در تمام طول سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشت و در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به خاطر ATT حدود ۵۰ درصد از درآمد آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد. بنابراین پای حجم عظیمی از پول در میان است.

این نخستین باری نیست که زاکربرگ عداوت جدی خود با اپل را علنی می‌کند. به گزارش وال استریت ژورنال، در سال ۲۰۱۸ وقتی این موضوع مطرح شد که اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک توسط شرکت کمبریج آنالیتیکا به سرقت رفته، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که اپل هرگز کاربران خود را به محصول تبدیل نمی‌کند. به دنبال این اتفاق، مارک زاکربرگ در جلسه‌ای خصوصی با کارمندانش اعلام کرد که «باید [به اپل] آسیب وارد کنیم» چون آن‌ها رفتار خوبی با فیسبوک نداشته‌اند. او گفته بود که حرف‌های مدیرعامل اپل فقط چرب‌زبانی بوده و هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد.

image

نزاع میان اپل و فیسبوک ما را یاد وسترن‌های قدیمی می‌اندازد. اپل با کلاه سفید در نقش شخصیت مثبت داستان ظاهر شده که می‌خواهد حریم خصوصی را در شهر حفظ کند. فیسبوک کلاه سیاه بر سر دارد و مشغول آزار شهروندان بوده است. با این حال، فیسبوک می‌گوید اپل ریاکاری می‌کند چون تجارت گسترده‌ای در چین دارد، جایی که حریم خصوصی به ندرت یافت می‌شود.

تیم کوکل ماه گذشته در یک سخنرانی «تئوری‌های توطئه ناشی از الگوریتم‌ها» را رد کرد و با این حرف احتمالا فیسبوک را هدف قرار داده بود. او به فاصله چند روز پس از حمله به ساختمان کنگره آمریکا، کاربران فیسبوک را مقصر دانست که تئوری‌های توطئه بی‌اساسی را درباره نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و سایر موضوعات واهی نشر می‌دادند. البته کوک به‌طور مستقیم از فیسبوک اسم نبرد، اما او به یک مدل تجاری خاص اشاره کرد که خشونت و تفرقه را ترویج می‌دهد.

اپل و فیسبوک در دنیای اینترنت برنامه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند که بر نزاع بین این دو شرکت دامن می‌زند. وال استریت ژورنال می‌گوید فیسبوک می‌خواهد از تک‌تک چشمانی که به صفحات هوشمند نگاه می‌کنند پول دربیاورد. از آن سو، اپل روی سخت‌افزارهای خود تمرکز کرده و سعی دارد با اتکا بر حریم خصوصی کاربران را به خرید محصولات و ورود به اکوسیستم این شرکت مجاب کند.

دنی لِور (Davi Lever)، سخنگوی فیسبوک، می‌گوید این شرکت باور دارد که مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌صورت همزمان حریم خصوصی خود را حفظ کرده و خدمات شخصی‌سازی‌شده داشته باشند. لور مدعی است که فیسبوک از طرف کسب و کارها و توسعه‌دهندگانی که از قابلیت ATT متضرر می‌شوند در برابر این غول کوپرتینویی ایستاده است. او می‌گوید این نزاع جنبه شخصی ندارد و حتی به این دو شرکت محدود نمی‌شود. لور مدعی است: «موضوع به آینده اینترنت آزاد مربوط است. اپل ادعا می‌کند که ماجرا در مورد حریم خصوصی است، اما بحث سود در میان است، و ما به سایرین ملحق شده‌ایم تا از رفتار خودخواهانه و ضدرقابتی آن‌ها پرده برداریم.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)