خانهاخبار
علی‌رغم افزایش سفارشات، تحریم‌های آمریکا کار SMIC را سخت کرده است

علی‌رغم افزایش سفارشات، تحریم‌های آمریکا کار SMIC را سخت کرده است

کمبود شدید تراشه در بازار فناوری باعث شده بود که SMIC سفارشات بیشتری دریافت کند، اما تحریم‌های اخیر آمریکا علیه این شرکت جلوی رشد آن‌ها را گرفته است.
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، آمریکا جلوی ارسال تراشه‌های ۱۴ و ۲۸ نانومتری SMIC به هوآوی را گرفته است. در نتیجه، سهم درآمد حاصل از این تراشه‌ها که در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ حدود ۱۴.۶ درصد بود، در سه‌ماهه چهارم به ۵ درصد کاهش یافته است. تغییرات قوانین وزارت بازرگانی آمریکا باعث شد شرکت‌هایی که از فناور‌های آمریکایی استفاده می‌کنند نتوانند به هوآوی تراشه بفروشند. این تغییر در اواسط ماه سپتامبر رخ داد و توضیح می‌دهد که چرا عرضه این محصولات در ۱۰ هفته ابتدایی سه‌ماهه مذکور بالا بوده، اما در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ به یک‌باره پایین آمده است.

SMIC تا پیش از این به خاطر کمبود جهانی تراشه‌های پردازنده با سفارشات زیادی مواجه شده بود، اما این شرکت در ماه دسامبر در فهرست موجودیت وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. این یعنی آن‌ها برای استفاده از فناوری‌های آمریکایی می‌بایست از دولت ایالات متحده مجوز می‌گرفتند. ولی امکان دریافت مجوز برای تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری یا کمتر از سوی وزارت بازرگانی قدغن شده بود. SMIC امیدوار است که در نهایت بتواند تراشه‌های ۱۰ و ۷ نانومتری را در کارخانه‌های خود تولید کند. دولت آمریکا در زمان تحریم این شرکت گفته بود ضروری است که جلوی تامین فناوری‌های کلیدی کمپانی‌های وابسته به ارتش چین گرفته شود.

اگرچه هوآوی توانسته بود به طریقی با عدم دسترسی به خدمات و اپلیکیشن‌های گوگل کنار بیاید، ولی تحریم پردازنده‌ها ضربه سنگینی به این شرکت وارد کرد. این غول فناوری چینی پارسال برای تولید Kirin 9000 از فرآیند تولید ۵ نانومتری استفاده کرد. ولی بخش عمده تراشه‌های ذخیره‌شده در انبارهای این شرکت تاکنون مصرف شده است. با وجود این‌که هوآوی بخشی از تولیدات HiSilicon را به SMIC محول کرده بود، ولی پیشرفته‌ترین فناوری تولیدی SMIC فرآیند ۱۴ و ۲۸ نانومتری بود.

پارسال پیش از اعمال تحریم‌ها، SMIC تراشه Kirin 710A را برای گوشی‌های میان‌رده هوآوی تولید کرد. این شرکت برای Kirin 710A از پیشرفته‌ترین فرآیند تولید خود یعنی فرآیند ۱۴ نانومتری استفاده کرد. ولی فناوری این تراشه فاصله زیادی با Kirin 9000 داشت که از فرآیند ۵ نانومتری بهره می‌برد. SMIC بدون دستیابی به فرآیند تولید ۵ یا ۷ نانومتری دیگر گزینه مناسبی برای هوآوی نبود. ولی به نظر می‌رسد که همین همکاری هم حالا با چالش‌های بیشتری مواجه شده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)