خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی گوشی صاایران ویرا وی 5

بررسی تخصصی گوشی صاایران ویرا وی 5

امروز در این مقاله یکی از مقرون به صرفه‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار را برای شما بررسی می‌کنیم که در حقیقت اولین گوشی صاایران به حساب می‌آید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۹/۱۱/۴

امروز می‌خواهیم در جی اس ام یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه بازار را برایتان بررسی کنیم که قیمت حدود 3 میلیون تومان دارد و می‌توان گفت یکی از ارزان‌ترین گوشی‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید.

پس همین ابتدای کار متوجه شدیم که با گوشی‌ای کاملا مقرون‌به‌صرفه روبرو هستیم و انتظارمان در بررسی باید در همین حد باشد. اسم این گوشی هم ویرا وی 5 است.

طراحی

در این بخش با گوشی‌ای روبرو هستیم که خیلی شبیه به همه گوشی‌هایی است که در بازار می‌توانید پیدا کنید. گوشی‌ای تقریبا ضخیم با لبه های خمیده در دو طرف که تمام سعی خودشان را می کنند تا محصول خوش دست به نظر بیاید.

جنس بدنه دستگاه از پلاستیک ساخته شده و پلاستیکی کاملا براق را اینجا داریم که اثرانگشت را به شدت به خودش جذب می‌کند. در همین قاب لنزهای دوربین اصلی در قابی مربعی چیده شده‌اند و فلش دستگاه به‌عنوان تکمیل‌کننده این مربع در کنار لنزها قرار گرفته؛ تقریباً هیچ بیرون‌زدگی‌ای را هم در این قاب نمی‌بینیم.

image

زیر لنزهای دوربین اصلی سنسور اثرانگشت دیده می‌شود که طراحی عجیب و متفاوتی دارد. این سنسور به‌صورت بیضی طراحی شده اما بیضی‌ای که به‌صورت افقی است. عمق سنسور کاملا مناسب است و می‌توانید به‌راحتی و بدون دردسر در قاب پشتی آن را پیدا کنید.

در سمت راست فریم دستگاه کلیدهای ولوم و پاور قرار دارند. کلید ولوم به‌صورت دندانه‌دار طراحی شده تا پیدا کردنش راحت‌تر باشد و کلیدهای ولوم هم جدا از هم طراحی شده‌اند.

image

بالای گوشی جک 3.5 میلیمتری صدا را داریم و سمت چپ هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود و در نهایت پایین گوشی درگاه میکرو یو اس بی را کنار جک 3.5 میلیمتری صدا می‌بینیم.

image

صحبتی از اسپیکر نشد به این علت که اسپیکر در قاب پشتی قرار گرفته و سه ردیف سوراخ‌های بسیار ریز راه ارتباطی اسپیکر با دنیای بیرون هستند؛ در کنار اسپیکر هم در دو طرفش دو برآمدگی کوچک دیده می‌شود که کمک می‌کنند تا گوشی که روی سطح صاف قرار گرفته کاملا به سطح نچسبد.

image

اندازه ویرا وی 5 کاملا مناسب است و گوشی‌ای کاملا کامپکت به‌حساب می‌آید. از نظر خوش دستی هم با گوشی کاملا مناسب و خوش‌دستی روبرو هستید هرچند که ضخامت کمی ندارد در ضمن اینکه آن‌قدرها هم لیز نیست.

image

صفحه‌نمایش

برای این گوشی از صفحه‌نمایشی با اندازه 6.1 اینچ استفاده شده که رزولوشن تقریباً برابر با HD برایش در نظر گرفته شده. این صفحه‌نمایش رنگ ها را تقریبا خوب نشان می دهد و از گوشی‌ای با این قیمت انتظاری بیشتر از این نمی‌توان داشت. 

به سبب رزولوشن پایین پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح روی این صفحه قابل مشاهده هستند. از نظر روشنایی صفحه‌نمایش کاملا در حد یک گوشی متوسط عمل می‌کند و می‌توان گفت که فراتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. 

از نظر سرعت پاسخ‌دهی هم با صفحه‌ای روبرو هستیم که در حد و اندازه قیمتش است نه بیشتر و نه کمتر. یکی از بخش‌هایی که نشان می‌دهد این گوشی جزو گوشی‌های پایین رده بازار است حاشیه‌های صفحه‌نمایش زیاد آن هستند. نه‌تنها در کناره‌ها بلکه در بالا و پایین هم با گوشی‌ای روبرو هستیم که حاشیه‌های زیادی دارد.

صفحه‌نمایش این گوشی در نمایش رنگ‌ها عملکرد تقریباً خوبی دارد اما نور خیلی زیادی ندارد و در محیط باز خیلی نمی‌توانید روی آن حساب کنید در ضمن اینکه صفحه‌نمایش خیلی شفاف نیست و به طور طبیعی از گوشی‌ای با این رنج قیمت انتظاری بیشتر از این هم نمی‌توان داشت.

image

سخت‌افزار

برای ویرا وی 5 از چیپ ساخت مدیاتک استفاده شده به نام هلیو A22. این چیپ برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شود و عملکرد خیلی معمولی‌ای دارد. در همان ابتدای کار لگ زدن و کندی در گوشی دیده می‌شود. 

روی این چیپ از حافظه داخلی 32 گیگابایتی استفاده شده و حافظه رم هم 3 گیگابایتی در نظر گرفته شده. خوشبختانه امکان استفاده از کارت حافظه خارجی وجود دارد که البته با درگاه هیچ‌کدام از سیم‌کارت‌ها یکسان نیست.

پس این گوشی از دو سیم‌کارت هم‌زمان و کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی تا 128 گیگابایت در کنار دو سیم‌کارت را دارید.

بازی کردن روی این گوشی خیلی معمولی است و هدف این محصول هم گیمینگ نیست طبیعتاً. بازی‌های سبک هم احتمالاً با کمی کندی در برخی مواقع روی گوشی اجرا می‌شوند. به طور مثال ما بازی subway surfers را روی گوشی تست کردیم که در اجرایش ناتوان نیست اما در برخی مواقع کند شدن را می‌شد در بازی مشاهده و حس کرد.

داغ شدن در این گوشی دیده نمی‌شود و مدت‌زمان زیادی هم که صفحه گوشی روشن بماند مشکلی از این بابت ندارید. 

امنیت

در این بخش هم سنسور اثرانگشت را در Vira V5 داریم و هم تشخیص چهره.

تشخیص اثرانگشت با سخت‌افزاری صورت می‌گیرد که در قاب پشتی گوشی قرار گرفته. این سنسور همان‌طور که اشاره کردیم به‌صورت بیضی طراحی شده و عمق کاملا مناسبی دارد.

در بخش عملکرد هم واقعاً فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شود هم در بخش شناخت اثرانگشت خیلی سریع عمل می‌کند و هم در بخش بازکردن قفل دستگاه و عبور از صفحه قفل خیلی بهتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید.

image

اما در عوض تشخیص چهره ضعیف است. تشخیص چهره طبیعتاً با دوربین سلفی انجام می‌شود اما سرعت خیلی پایینی در تشخیص دارد و مدت زمانی حدود 2 ثانیه طول می‌کشد تا چهره کاربر را تشخیص داده و قفل را باز کند.

image

نرم‌افزار

روی این دستگاه اندروید خام نصب است خوشبختانه. اندرویدی که روی ویرا وی 5 نصب شده اندروید نسخه 9 است که هیچ رابط کاربری‌ای روی خودش نمی‌بیند. نمی‌توان گفت گوشی از نظر نرم‌افزاری خیلی تیز و تند است اما به لطف اینکه اندروید خام را روی گوشی می‌بینیم خیالمان کمی راحت‌تر می‌شود که گوشی کندی‌ای نداشته باشد که کلافه کنند شود.

image

اسپیکر

اسپیکر همان‌طور که اشاره کردیم در قاب پشتی قرار گرفته و برای اینکه صدای اسپیکر به بیرون منتقل شود سه ردیف سوراخ بسیار ریز را داریم اینجا. کیفیت صدای اسپیکر چیزی نیست که انتظاری از آن داشته باشید. فقط می‌توان گفت که کارراه‌انداز است اما از نظر کیفیت و بلندی حرفی برای گفتن ندارد.

image

باتری

برای باتری ظرفیت 3500 میلی آمپری استفاده شده که برای این گوشی ظرفیت مناسبی به‌حساب می‌آید. این باتری عملکرد تقریباً خوبی از خودش نشان می‌دهد. با کمک باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی در استفاده معمولی خیلی راحت می‌توانید 1 روز کامل را با گوشی بدون نگرانی کار کنید.

خبری از شارژ سریع اینجا نیست و برای شارژ کردن این باتری که ظرفیتش شاید به نسبت گوشی‌هایی که این روزها در بازار می‌بینیم زیاد نباشد مدت‌زمان زیادی نیاز دارید تا شارژ انجام شود. 

برای اینکه بتوانید این گوشی را تا 100 درصد شارژ کنید به زمانی در حدود 4 ساعت نیاز دارید که عدد واقعاً زیادی است.

دوربین

در این بخش هم با گوشی‌ای در حد و اندازه یک گوشی مقرون‌به‌صرفه روبرو هستیم. لنز اصلی این گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی دارد و دو لنز 2 مگاپیکسلی هم داریم. دوربین سلفی هم 5 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده.

image

منوی دوربین خیلی با امکانات تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید. داخل منوی این گوشی می‌توانید به‌راحتی با حرکات جسجری جابه‌جا شوید و نیازی نیست که حتماً پایین گوشی را که تب‌ها و مودها قرار دارند لمس کنید با حرکت انگشت روی صفحه ویوفایندر به چپ یا راست می‌توانید بین مودها جابه‌جا شوید.

image

کیفیت عکس‌های این گوشی در حد خیلی معمولی هستند و نمی‌توانید خیلی به آن‌ها دل ببینید حتی در نور کافی هم کاملا در حد یک گوشی ارزان‌قیمت ظاهر می‌شوند.

 

بخریم؟

انتظار از ویرا وی 5 بدون شک باید در حد و اندازه خودش باشد نه بیشتر و نه کمتر. این گوشی هوشمند یک سری مزایا در کنار قیمت 2 میلیون 950 هزار تومانی خودش دارد که برای کارهایی خاص مناسب است.

خرید این گوشی را می‌توان به دانش آموزانی پیشنهاد داد که از برنامه‌های آموزشی‌ای مانند برنامه شاد استفاده می‌کنند و نیاز به گوشی‌اش کم هزینه دارند. یا به راننده‌های اسنپ که باید در طول روز از مسیریاب برای پیدا کردن مسیرهای متنوع استفاده کنند و نیاز دارند که صفحه‌نمایش گوشی هوشمندشان در طول روز روشن بماند. این گوشی با هزینه کمی که روی دست آن‌ها می‌گذارد و پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان و پشتیبانی از شبکه 4G نیاز آن‌ها را تا حدود زیادی برآورده کند.

در نهایت به کسانی هم که تمایل ندارند مبلغ زیادی برای خرید گوشی بپردازند و از گوشی در حد و اندازه چک کردن سبک شبکه‌های اجتماعی یا تماس تلفنی انتظار دارند پیشنهاد داد.

برای خرید گوشی ویرا وی 5 به سایت ایرانسل مراجعه کنید

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

زه‍را

۱۴۰۲/۱/۸
دوستان من این گوشیو دارم و خیلی راضیم ازش‌.استفادمم ازش زیادع و واقعا گوشیه خوبیه

Ali

۱۴۰۰/۱/۱۲
قاعدتا فکر میکنید روشن فکر هستید ولی مورد مشابه رو توی خودروسازی دیدیم.
در ضمن یک قطعه از این گوشی نام ببر که ایرانی باشه !

محمود

۱۴۰۰/۱/۱۲
ممنون از جی اس ام بابت بررسی گوشی داخلی

عرفان

۱۴۰۰/۱/۱۲
واقع اگه دولت حمایت جدی کنه و خدمات پس از فروش هم خوب باشه در آینده نزدیک میتونه اعتماد مردم رو جلب کنه....

عرفان

۱۴۰۰/۱/۱۲
شما دچار بیماری خودتحقیری هستید...