خانهاخبار
مایکت به ۲۵ میلیون نصب فعال رسید؛ آغاز مرحله جدید رقابت مارکت‌های اندرویدی

مایکت به ۲۵ میلیون نصب فعال رسید؛ آغاز مرحله جدید رقابت مارکت‌های اندرویدی

بازار اندرویدی مایکت در دهمین سال از دوران فعالیت خود با رشدی قابل توجه به ۲۵ میلیون نصب فعال روی گوشی‌های اندرویدی رسید. در حال حاضر، تعداد کاربران فعال ماهانه مایکت نیز ۱۰ میلیون کاربر اعلام شده است.
۱۳۹۹/۱۱/۲

طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، استفاده مردم از تلفن همراه رشد زیادی داشته است و همین موضوع باعث شده تا مارکت‌های اندرویدی ایرانی از جمله مایکت رشد قابل توجهی را تجربه کنند؛ موضوعی که در گزارش منتشر شده توسط مایکت کاملا به چشم می‌آید.

مایکت به روایت آمار

آمار پاییزی این فروشگاه نرم‌افزاری نشان می‌دهد که نصب فعال آن با رشد ۵۶ درصدی از ۱۶ میلیون در خرداد ۹۹، به ۲۵ میلیون نصب فعال رسیده است. طبق آخرین آمارها بیش از ۵۰ میلیون ایرانی صاحب تلفن هوشمند هستند که با ترکیب این دو متوجه می‌شویم، مایکت روی تقریبا نیمی از گوشی‌های هوشمند فعال در ایران نصب شده است که رقم قابل توجهی برای این اپ‌استور بوده و می‌تواند زنگ هشداری برای جدی‌ترین رقیبش در این بازار باشد.

image

این رشد تنها محدود به تعداد نصب فعال نیست و مایکت طی پاییز امسال ۱۰ میلیون کاربر منحصر به فرد داشته که در طول ماه حداقل یک بار به آن سر زده‌اند. این رقم در مقایسه با تابستان، ۲۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین کاربران این پلتفرم هر روز حدود ۲.۳ میلیون ‌بار در مایکت اقدام به جستجوی بازی و برنامه مورد علاقه خود می‌کنند و مجموع حجم دانلودهای ماهانه صورت گرفته از آن بیش از ۵۵۰۰ ترابایت است که نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی مایکت را می‌توان یکی از عوامل ثبت چنین رقمی دانست.

این در حالی است که طبق گزارش منتشر شده در مهر ۹۹، تعداد جستجوی روزانه کاربران و ترافیک ماهانه دانلود این اپ‌استور در تابستان سال جاری به ترتیب حدود ۱.۸ میلیون بار و ۵ هزار ترابایت بوده است.

تنور داغ رقابت اپ استورها در ۱۴۰۰

رشد مایکت در یک سال اخیر قابل توجه بوده است و در این میان «وحید رحیمیان»، مدیرعامل مایکت هم در گفتگویی با دیجیاتو از آمارها و برنامه‌های جدیدش می‌گوید. به گفته رحیمیان اکنون بیش از ۲۲ هزار توسعه دهنده در این بازار اندرویدی ایرانی فعالیت می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که مزیت‌های مایکت برای توسعه‌دهندگان چیست، به دیجیاتو گفت:

«مهم‌ترین مزیتی که ما همیشه برای توسعه دهندگان ایجاد کرده‌ایم، ارتباط منعطف‌تر و بهتر با آن‌ها در مقایسه با سایر رقبا است. همچنین در کنار فضای تعاملی مناسب، سرویس ما برای توسعه‌دهنده‌ها کاملا رایگان است؛ به این معنا که حق اشتراک سالانه‌ای دریافت نمی‌کنیم. از سوی دیگر امکانات پنل مایکت هم یک تمایز دیگر است که می‌تواند برای توسعه‌دهندگان مفید باشد.»

او همچنین درباره تمایزهای این بازار اندرویدی نسبت به رقبا برای کاربران به الگوریتم‌های جستجو، طراحی تجربه‌ کاربری (UX)، سیستم‌های پیشنهاد بازی و اپ به کاربر اشاره کرد و در ادامه به دیجیاتو گفت یکی از مزیت‌های مایکت بخش شبکه اجتماعی آن است که کاربران می‌توانند درباره اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود، مطلب بنویسند، لیست پیشنهادی خود را در آن قرار دهند و پیشنهادات سایر کاربران را مشاهده کنند که به دنبال بهبود و خلاقانه‌تر کردن این فضا هستیم.

مدیرعامل مایکت به تلاش‌های این مجموعه درباره حوزه سردبیری نیز اشاره کرد و گفت: «سعی داریم برای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود در مایکت، توضیحات فارسی و نظر سردبیر قرار دهیم و آفلاین یا آنلاین بودن آن‌ها را مشخص کنیم تا کاربران راحت‌تر بتوانند برای دانلود یک اپ تصمیم بگیرند.»

مدیرعامل مایکت در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که شیوع ویروس کرونا تا چه حدی روی آمار رشد قابل توجه این پلتفرم تاثیر داشته است، گفت:

«اگرچه پاندمی کووید 19 بیشترین تاثیر را روی استقبال از VODها و پیام‌رسان‌ها داشته است، اما استورهای اندرویدی نیز در این ایام مورد توجه قرار گرفتند و تقریبا نیمی از رشد سال اخیر ما تحت تاثیر این موضوع رخ داده است. البته قطعا عوامل دیگری هم وجود دارد و سرویس باید توانایی پاسخ‌گویی به نیاز بالاتر را از نظر فنی و کیفی داشته باشد تا نهایتاً بتواند رشد کند. اما در نهایت به نظر من شیوع کرونا نیاز بیشتری به استورهای اندرویدی ایجاد کرد؛ از یک سو کسانی که قبلا از مایکت استفاده می‌کردند، حالا استفاده بیشتری دارند و از طرف دیگر، کاربران بیشتری نیاز پیدا کرده‌اند تا به اپلیکیشن‌های بیشتری دسترسی داشته باشند. همه این موارد در کنار هم، روی سرعت رشد ما اثر مثبتی گذاشت.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که چشم انداز مایکت در سال ۱۴۰۰ چیست و مایکت چه برنامه‌هایی برای متمایز کردن خود دارد، به صراحت اعلام می‌کند که مایکت تا پایان سال 1400 در یک سری از پارامترهای کلیدی وضعیت بهتری نسبت به جدی‌ترین رقیب خود یعنی کافه بازار خواهد داشت. او در همین رابطه به دیجیاتو گفت:

«هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ این است که برخی آمارهای کلیدی خود را از کافه بازار بهتر کنیم. به کلامی ساده‌تر، مایکت به عنوان یک گزینه اصلی برای دانلود و به‌روز رسانی اپلیکیشن‌ها مطرح خواهد بود. ما در همین مسیر گام برمی‌داریم و برنامه‌هایمان هم در همین جهت است؛ بهتر کردن سیستم‌های جستجو، پیشنهاد و قابلیت‌های فنی بهتر تا بتوانیم کاربر را سریع‌تر به هدفش برسانیم.»

مدیرعامل مایکت همچنین به اهمیت محتوا در پلتفرم اشاره کرد و در این رابطه گفت: «در بخش محتوا اقداماتی نظیر نوشتن توضیحات فارسی و نظر سردبیر برای اپلیکیشن و بازی‌ها انجام داده‌ایم تا افراد راحت‌تر بتوانند درباره این که اپلیکیشن مورد نظر به کارشان می‌آید یا خیر تصمیم بگیرند.»

از سوی دیگر او به اقدامات زیرساختی مایکت اشاره کرد و گفت: «با راه‌اندازی CDN اختصاصی‌ مایکت، تقویت تیم زیرساخت و سرورها می‌خواهیم سرویس دانلود بهتر و سریع‌تری را در اختیار کاربران‌مان قرار دهیم تا برای ایرانی‌ها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها جهت دانلود و بروزرسانی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها شویم.»

همه این اتفاقات البته در حالی می‌افتد که اخیراً به دستور کارگروه فیلترینگ، استورهای ایرانی ملزم به حذف اپلیکیشن سیگنال شده‌اند. رحیمیان در پاسخ به این سوال که چالش‌هایی مثل حذف اپلیکیشن‌ها به دستور قضایی چقدر می‌تواند بر علاقه کاربران به استفاده از مارکت‌های ایرانی اثر داشته باشد، از این موضوع گلایه کرد و گفت این یک نوع حمایت از رقبای خارجی است: 

«حذف اپ و بازی به دستور مراجع قضایی ضربه بدی به مایکت وارد می‌کند چرا که کاربر احساس می‌کند ما سیاست‌های محتوایی خاصی داریم و به دنبال جهت دهی به خواسته‌های او هستیم که مثلا از چه پیام‌رسانی استفاده کنند. در حالی که این اپلیکیشن‌ها به راحتی در سایر استورها و سایت‌های اندرویدی خارجی در دسترس کاربران ایرانی قرار دارند و آن‌ها را به سمت رقبای خارجی‌مان می‌کشاند. از نظر من چنین تصمیماتی، حمایت ارگانیک از استورهای خارجی است.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)