خانهاخبار
گوشی‌هایی که به زباله الکترونیکی تبدیل می‌شود چقدر آسیب‌زا هستند؟

گوشی‌هایی که به زباله الکترونیکی تبدیل می‌شود چقدر آسیب‌زا هستند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تبدیل گوشی‌های همراه به زباله‌های الکترونیکی نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر سلامت جامعه و محیط زیست بسیار زیان‌بار است.
۱۳۹۹/۱۱/۲

گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌های متداول به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. ما هر شب و هر روز برای ارتباط، کار یا تفریح از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم. اما اگر می‌دانستیم که این محصولات از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند، آیا هنوز حاضر می‌شدیم که آن‌ها را همه جا نزدیک خودمان نگه داریم؟

تلفن‌های هوشمند حاوی مقادیر خاصی از مواد شیمیایی خطرناک هستند: سرب سمی و هیدروکلریک اسید خورنده بخشی از این موادند. وجود این مواد در تلفن‌های هوشمند به معنای این است که دستگاه‌های شما در نهایت به‌عنوان زباله‌های سمی تلقی می‌شوند و حتی همین حالا که موبایل را داخل جیب‌تان می‌گذارید، این مواد خطرناک را با خودتان حمل می‌کنید. ولی در حال حاضر، تمام این مواد شیمیایی خطرناک درون بدنه‌ای زیبا محفوظ نگه داشته شده‌اند. عمر محصولات الکترونیکی دیر یا زود به پایان می‌رسد. بنابراین وقتی آن‌ها را دور می‌اندازید، چه اتفاقی می‌افتد؟ تاثیرات زیست محیطی گوشی‌هایی که به عنوان زباله دور انداخته می‌شوند چقدر است؟

بر اساس تحقیقات، سالانه حدود ۱۵۰ میلیون گوشی موبایل دور انداخته می‌شود. حدود ۴.۷ میلیون نفر در بریتانیا اذعان کرده‌اند که موبایل خود را به جای تحویل به مراکز بازیافت داخل سطل زباله انداخته‌اند. این یعنی مردم بریتانیا به جای بازیافت یا تعویض گوشی‌های قدیمی با گوشی‌های جدید چیزی حدود ۶.۹ میلیارد پوند به خودشان ضرر می‌زنند.

علی‌رغم این رقم بالا که می‌تواند به جیب کاربران برگردد، اکثر کاربران پیش‌تر هرگز گوشی‌های خود را پس نداده‌اند و بخش عمده آن‌ها نمی‌دانند که موبایلشان در صورت تعویض چه ارزشی خواهد داشت. یک‌سوم بریتانیایی‌هایی که تاکنون گوشی خود را پس نداده‌اند، ترجیح می‌دهند که موبایل قبلی خود را نگه دارند و از آن به عنوان یک گوشی پشتیبان استفاده کنند.

image

به‌علاوه، حدود دو سوم افراد گفته‌اند که هرگز از موبایل قدیمی خود استفاده نکرده‌اند. کسانی که مایل به تعویض گوشی‌های قدیمی‌شان نیستند معمولا نگران مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی‌اند. در عین حال، حدود ۲۵ درصد از افرادی که گوشی خود را تعویض کرده‌اند مبلغی کمتر از مقدار وعده‌داده‌شده دریافت کرده‌اند.

زباله‌های الکترونیکی معمولا از گورستان زایدات سر در می‌آورند یا توسط افراد کم‌بضاعت سوزانده می‌شوند. این کار نه تنها سلامتی خود آن‌ها را به خطر می‌اندازد بلکه برای محیط زیست هم خطرناک است. این زباله‌های پرخطر حجم بسیار بالا و ارزش زیادی دارند. گفته می‌شود که ارزش زباله‌های الکترونیکی سراسر دنیا در سال گذشته چیزی حدود ۴۵ میلیارد پوند بوده است.

کمتر از ۱۸ درصد این زباله‌ها در سال ۲۰۱۹ رسما بازیافت شده‌اند و مابقی به‌صورت غیرقانونی معامله، سوزانده یا در گورستان زایدات رها شده‌اند. این مسئله به لحاظ حجم مواد خام خارج‌شده از زنجیره تامین زیان سنگینی را به بار می‌آورد و مشکلات زیادی را در زمینه سلامت و محیط زیست ایجاد می‌کند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که دیگر به موبایل خود نیازی ندارید، این بدان معنا نیست که هیچ‌کس نمی‌تواند از موبایل شما استفاده کند. این روزهای بازارهای زیادی برای فروش محصولات دست دوم شکل گرفته‌اند.

نکته مهم بعدی این است که وقتی ما موبایل قدیمی خود را درون سطل زباله می‌اندازیم، طلایی که در داخل مدارهای آن استفاده شده هم از دست می‌رود. طبق تحقیقات، طلایی که در زباله‌های الکترونیکی تلف می‌شود چیزی حدود ۱۱ درصد کل طلای استخراجی دنیا در هر سال است.

تخلیه طلا از تلفن‌های همراه می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های ناشی از استخراج شود. مطابق تحقیقات، به ازای هر تن از سنگ‌های معدن طلا چیزی حدود ۵ گرم طلا به دست می‌آید، اما در یک تن گوشی همراه چیزی حدود ۲۰۰ گرم طلا وجود دارد. به‌علاوه، می‌توانید از این یک تن گوشی حدود ۱۰۰ کیلوگرم مس و ۳ کیلوگرم نقره به دست بیاورید.

جهان سالانه ۱۰۰ میلیون تن زباله خطرناک الکترونیکی تولید می‌کند. اگر هر سال گوشی‌هایی را که دور می‌اندازیم بازیافت کنیم، با مبلغ حاصله می‌توانیم برق صدها هزار خانه را تامین کنیم. در کشورهای خارجی امکان تعویض مستقیم تلفن‌های هوشمند قدیمی با جدید وجود دارد. ولی در ایران چنین امکانی به سهولت در دسترس مردم نیست. اما می‌توانید دستگاه‌های قدیمی خود را در بازارهای دست دوم بفروشید یا آن‌ها را به مراکز بازیافت زباله‌های الکترونیکی بدهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)