خانهاخبار
تراشه‌های 6 نانومتری دیمنسیتی 1200 و 1100 از راه رسیدند

تراشه‌های 6 نانومتری دیمنسیتی 1200 و 1100 از راه رسیدند

مدیاتک امروز از دو تراشه جدید رونمایی کرد که برای اولین بار با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده‌اند و از فروردین 1400 به بازار می‌آیند.
۱۳۹۹/۱۱/۱

تا امروز همه تراشه‌های سری دیمنسیتی با فرآیند تولید ۷ نانومتری ساخته می‌شدند، اما حالا مدیاتک دو تراشه جدید به نام‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ را معرفی کرده که از لیتوگرافی ۶ نانومتری استفاده می‌کنند. این تراشه‌ها همچنین اولین تراشه‌های این شرکت هستند که هسته کورتکس A78 دارند. دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ پایه سخت‌افزاری تقریبا مشابهی دارند ولی مخاطبان نسبتا متفاوتی را هدف قرار داده‌اند.

دیمنسیتی ۱۲۰۰ تراشه پریمیوم‌تری است که از معماری ۱+۳+۴ هسته‌ای شامل یک هسته کورتکس A78 با سرعت ۳.۰ گیگاهرتز، سه هسته کورتکش A78 با سرعت ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A55 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

در مقایسه، دیمنسیتی +۱۰۰۰ از هسته قدیمی‌تر A77 بهره می‌برد که سرعت آن ۲.۶ گیگاهرتز بود. این ارقام دقیقا با ادعای ARM مطابقت دارد و از افزایش ۲۰ درصدی سرعت کورتکس A78 با سرعت ۳.۰ گیگاهرتز نسبت به کورتکس A77 با سرعت ۲.۶ گیگاهرتز خبر می‌دهد. البته این توان برای انجام عملیات‌های تک‌رشته‌ای است، چون در هر چیپست فقط یک هسته به این فرکانس دست می‌یابد. عملکرد CPU در مجموع حدود ۲۲ درصد ارتقا یافته و بهینگی مصرف انرژی هم تا ۲۵ درصد نسبت به نسل قبل بهتر شده است.

image

دیمنسیتی ۱۱۰۰ مثل ۱۲۰۰ یک هسته اصلی پرقدرت ندارد و هر چهار هسته کورتکس A78 آن با سرعت ۲.۶ گیگاهرتز کار می‌کند. با این حال، دیمنسیتی ۱۱۰۰ هنوز بدون سرعت کلاک بالاتر از نظر معماری بهتر طراحی شده و باید در عملیات‌های تک و چندهسته‌ای دیمنسیتی +۱۰۰۰ را پشت سر بگذارد.

هر دو تراشه از پردازنده گرافیکی یکسانی استفاده می‌کنند. در واقع، هر دوی آن‌ها Mali-G77 دارند که ۹ هسته‌ای است. منتها مدیاتک در این‌جا امکان شتاب‌دهی سخت‌افزاری در ویدیوهای AV1 را فراهم کرده است.

دیمنسیتی ۱۲۰۰ از نمایشگرهای حداکثر ۱۶۸ هرتزی پشتیبانی می‌کند و پردازنده تصویری ۵ هسته‌ای آن می‌تواند به دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز شود. این پردازنده تصویری قادر است فیلم‌برداری HDR 4K را فراهم کرده و دامنه پویا را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

تراشه دیمنسیتی ۱۱۰۰ هم امکان پشتیبانی از نمایشگرهای ۱۴۴ هرتزی و سنسورهای حداکثر ۱۰۸ مگاپیکسلی را دارد. هر دو تراشه تا ۲۰ درصد در هنگام تصویربرداری شبانه سریع‌تر عمل می‌کنند و دارای قابلیت عکاسی شبانه‌ی ویژه‌ای برای حالت پانوراما هستند.

شرکت‌های مختلفی از جمله ریلمی، شیائومی، ویوو و اوپو به‌زودی از دیمسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ استفاده خواهند کرد. این شرکت‌ها احتمالا گوشی‌های خود را در اواخر ماه مارس یا اوایل ماه آوریل معرفی می‌کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)