خانهاخبار
انویدیا گرافیک‌های سری RTX 30 را برای لپ‌تاپ و RTX 3060 را برای دسکتاپ معرفی کرد

انویدیا گرافیک‌های سری RTX 30 را برای لپ‌تاپ و RTX 3060 را برای دسکتاپ معرفی کرد

انویدیا در مراسمی ویژه از گرافیک‌های جدید RTX 30 برای لپ‌تاپ‌ها پرده برداشت و پردازنده RTX 3060 را به عنوان مقرون به‌صرفه‌ترین گرافیک خود راهی بازار کامپیوترهای رومیزی کرد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۴

انویدیا امروز در CES 2021 از جدیدترین نسل کارت‌های گرافیک سری RTX 30 که قرار است به لپ‌تاپ‌ها بیایند پرده برداشت. کاربران می‌توانند از بین گرافیک‌های مبتنی بر RTX 3060 یا RTX 3070 یا RTX 3080 انتخاب داشته باشند. قیمت این محصولات به ترتیب از ۹۹۹، ۱۲۹۹ و ۱۹۹۹ دلار آغاز می‌شود.

کارت‌های گرافیک سری RTX 30 که مخصوص لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفته شده‌اند درست مثل مدل‌های دسکتاپ بر اساس معماری Ampere هستند و برای رهگیری لحظه‌ای پرتو از نسل دوم هسته‌های RT و برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از نسل سوم هسته‌های Tensor استفاده می‌کنند. این محصولات همچنین شامل قابلیت‌هایی نظیر انویدیا DLSS، انویدیا Reflex و انویدیا Broadcast هستند.

image

لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک‌های سری RTX 30 از نسل سوم فناوری Max-Q بهره‌مند خواهند شد. این فناوری شامل قابلیت‌هایی مثل Dynamic Boost 2.0 است که توان دستگاه را با کمک هوش مصنوعی برحسب بار کاریِ مبتنی بر هر فریم میان پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی متعادل می‌کند. این فناوری همچنین قابلیتی به نام WhisperMode 2.0 را در بر می‌گیرد که به کاربر اجازه می‌دهد تا سطح نویز مدنظر خود را برای سیستم خنک‌سازی تنظیم کند و بعد الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی پردازنده مرکزی، گرافیک، دماهای سیستمی و سرعت فن را مدیریت می‌کند تا دما در این محدود قرار بگیرد.

image

انویدیا همچنین قابلیتی را به پردازنده‌های خود اضافه کرده که به CPU اجازه می‌دهد تا در یک لحظه به تمام حافظه GPU دسترسی داشته باشد. از این طریق عملکرد پردازنده به خصوص در نرخ فریم‌های بالا افزایش پیدا می‌کند.

image

گرافیک‌های سری RTX 30 از تاریخ ۲۶ ژانویه از طریق همه شرکت‌های بزرگ سازنده لپ‌تاپ در دسترس قرار می‌گیرد.

این شرکت همچنین نسخه دسکتاپ RTX 3060 را هم روانه بازار می‌کند. این پردازنده با قیمت ۳۲۹ دلار در حال حاضر مقرون به‌صرفه‌ترین پردازنده سری RTX 30 است و حتی از RTX 3060 Ti با قیمت ۳۹۹ دلار هم ارزان‌تر محسوب می‌شود.

گرافیک RTX 3060 بر اساس پردازنده جدید GA106 ساخته شده و از هسته‌های 3584 CUDA استفاده می‌کند. سرعت کلاک پایه این پردازنده ۱.۳۲ گیگاهرتز و حداکثر سرعت کلاک آن ۱.۷۸ گیگاهرتز است. این محصول از نسل دوم هسته‌های RT، نسل سوم هسته‌های Tensor و قابلیت‌های مثل انویدیا DLSS، دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت، PCIe Gen 4, HDMI 2.2, Direct Storage و سیستم رمزگشایی AV1 بهره می‌برد.

image

یکی از نکات عجیب RTX 3060 برخورداری از حافظه ۱۲ گیگابایتی GDDR6 روی رابط ۱۹۲ بیتی است. بدین ترتیب محصول یادشده حتی از 3070, 3060 TI و 3080 هم بیشتر حافظه دارد. این که چرا انویدیا احساس کرده ارزان‌ترین پردازنده آن‌ها باید از نظر میزان حافظه در جایگاهی پس از گران‌ترین محصول این شرکت قرار بگیرد، دقیقا مشخص نیست.

انویدیا مدعی است RTX 3060 دو برابر سریع‌تر از GTX 1060 است که طبق اعلام Steam در حال حاضر محبوب‌ترین کارت گرافیک بازار است. انویدیا اعلام نکرده که 3060 چقدر از RTX 2060 سریع‌تر است، در نتیجه احتمالا نباید انتظار داشته باشیم که این دو تراشه تفاوت چشمگیری با هم داشته باشند. این شکاف در مقایسه با RTX 2060 Super از این هم کمتر می‌شود.

گرافیک RTX 3060 با قیمت ۳۲۹ دلار صرفا به‌صورت کارت گرافیک سفارشی از سوی برندهایی مثل ایسوس، گلکسی، گیگابایت، ام‌اس‌آی، EVGA و Zotac عرضه می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)