خانهاخبار
سامسونگ تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 را معرفی کرد

سامسونگ تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 را معرفی کرد

سامسونگ امروز رسما در مراسمی ویژه از تراشه پرچمدار جدیدی به نام اگزینوس 2100 رونمایی کرد که مودم یکپارچه 5G دارد و روی سری گلکسی S21 به کار گرفته خواهد شد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۳

اگزینوس ۲۱۰۰ اولین تراشه پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۲۱ است که مودم مجتمع 5G دارد و دومین تراشه این شرکت است که با لیتوگرافی ۵ نانومتری EUV ساخته شده. به‌علاوه، این محصول اولین چیپست از خانواده تراشه‌های اگزینوس است که در مراسمی جداگانه معرفی می‌شود.

اگزینوس ۲۱۰۰ از هسته جدید و قدرتمند کورتکس X1 استفاده می‌کند که سرعت آن به ۲.۹ گیگاهرتز می‌رسد. در کنار آن، سه هسته قدرتمند کورتکس A78 و چهار هسته بهینه کورتکس A55 نیز قرار گرفته است. سامسونگ می‌گوید تراشه جدید آن‌ها از نظر توان پردازنده در اجرای عملیات‌های چندهسته‌ای نسبت به اگزینوس ۹۹۰ حدود ۳۰ درصد سریع‌تر است.

بخشی از این پیشرفت مرهون لیتوگرافی جدید اگزینوس ۲۱۰۰ است که قدرت کلی این تراشه را ۱۰ درصد افزایش و مصرف انرژی آن را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. سامسونگ در این چیپست از سیستم مدیریت IP چندگانه‌ای استفاده کرده که مصرف انرژی CPU و GPU و سایر بخش‌های این چیپست را بهینه می‌کند.

اگزینوس ۲۱۰۰ درست مثل اسنپدراگون ۸۸۸ با لیتوگرافی ۵ نانومتری EUV ساخته شده، بنابراین هیچ‌کدام برتری قابل توجهی نسبت به دیگری ندارد. پردازنده گرافیکی این تراشه Mali-G78 است که ۱۴ هسته دارد. سامسونگ مدعی است که قدرت این پردازنده ۴۰ درصد افزایش یافته. اگزینوس ۲۱۰۰ همچنین از پردازنده عصبی جدیدی استفاده می‌کند که معماری جدیدی دارد و حداکثر توان آن به 26TOPS می‌رسد. نکته جالب این‌که کوآلکام هم مدعی است، اسنپدراگون ۸۸۸ دقیقا 26TOPS توان دارد.

پردازنده سیگنال تصویری اگزینوس ۲۱۰۰ از دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. این تراشه می‌تواند با شش سنسور جداگانه کار کند و به صورت همزمان از چهار سنسور اطلاعات بگیرد. تراشه کوآلکام صرفا می‌تواند از سه سنسور به‌شکل همزمان داده بگیرد.

پردازنده دوربین چندگانه و فریم (MCFP) می‌تواند داده‌های تصویری را از چند دوربین مختلف با هم ترکیب کرده و کیفیت زوم و تصاویر فوق عریض بهتری ارائه کند. این تراشه همچنین از پردازنده عصبی برای تحلیل صحنه، تشخیص چهره و اشیا کمک می‌گیرد تا بهترین تنظیمات را برگزیند.

همان‌طور که گفتیم، اگزینوس ۲۱۰۰ اولین تراشه پرچمدار سامسونگ با مودم مجتمع 5G است. اگزینوس ۹۸۰ و ۱۰۸۰ هم مودم مجتمع داشتند ولی تراشه پرچمدار محسوب نمی‌شدند. مودم اگزینوس ۲۱۰۰ می‌تواند در شبکه‌های موج میلی‌متری به سرعت دانلود ۷.۳۵ گیگابیت و در شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز به سرعت ۵.۱ گیگابیت دست یابد.

این تراشه از همین حالا وارد فاز تولید انبوه شده و انتظار داریم که آن را روی سری گلکسی اس ۲۱ ببینیم. این سری پنج‌شنبه همین هفته معرفی می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۹/۱۰/۲۴
به اسنپدراگون نمی‌ر‌سه.
مگر پژو "آر دی" به ۴۰۵ GLX می‌رسه؟؟