خانهاخبار
اکانت توئیتر و فیسبوک ترامپ برای اولین بار تعلیق شد

اکانت توئیتر و فیسبوک ترامپ برای اولین بار تعلیق شد

به دنبال حمله عده‌ای از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام اکانت رئیس جمهور فعلی این کشور را تعلیق کردند تا او بر آتش خشونت‌ها نیفزاید.
۱۳۹۹/۱۰/۱۸

توئیتر و فیسبوک ساعاتی پیش پس از انتشار مجموعه‌ای از پیام‌های غیردقیق و آتش‌افزوانه پیرامون رفتارهای خشونت‌آمیز مردم در پایتخت آمریکا، اکانت دونالد ترامپ را قفل کردند تا مانع از ارتباط او با بیش از ۸۸ میلیون دنبال‌کننده‌اش در توئیتر و ۳۵ میلیون دنبال‌کننده‌اش در فیسبوک شوند.

این حرکت اقدامی بی‌سابقه از سوی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در واکنش به رئیس جمهور فعلی آمریکاست. توئیتر می‌گوید اکانت آقای ترامپ به مدت ۱۲ ساعت قفل خواهد ماند و پس از این مدت اگر او توئیت‌هایش پیرامون رد نتیجه انتخابات و تهییج مردم به خشونت‌آفرینی را حذف نکند، این مدت می‌تواند تمدید شود. توئیتر می‌گوید چنان‌چه ترامپ به نقض قوانین این شبکه اجتماعی در موضوع تهدیدات خشونت‌آمیز و انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات ادامه دهد، اکانت او برای همیشه مسدود خواهد شد.

ظاهرا ریسک حفظ پیام‌های آقای ترامپ در این وب‌سایت بیش از حد بالا رفته است. سخنگوی توئیتر می‌گوید: «زمانی که ریسک آسیب‌رسانی بالا برود سیاست حفاظت از منافع عمومی – که در طول این سال‌ها همواره مانع از اعمال قانون شده بود – دیگر قابل طرح نیست.»

به دنبال توئیتر و پس از انتشار دو پستی که ناقض قوانین بود، فیسبوک هم امکان انتشار مطالب جدید توسط اکانت آقای ترامپ را به مدت ۲۴ ساعت لغو کرد. اینستاگرام نیز در اقدامی مشابه خبر داد که اکانت دونالد ترامپ را به مدت ۲۴ ساعت قفل می‌کند.

image

در پی حمله گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه و به تعویق انداختن فرآیند تایید آرای الکترال، خیلی‌ها با انتقاد از شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که این پلتفرم‌ها موجبات ترویج اطلاعات نادرست را فراهم کرده‌اند و صدای آقای ترامپ را تقویت می‌کنند. رئیس جمهور فعلی آمریکا سال‌هاست که در توئیتر و فیسبوک تریبون بزرگی برای خود به وجود آورده است. او از زمان واگذاری انتخابات در ماه نوامبر با استفاده از این پلتفرم‌ها نتایج انتخابات را زیر سوال برده و مدعی تقلب در آن بوده است.

روز چهارشنبه، کاربران توئیتر از مدیرعامل این شرکت، جک دورسی، خواستند اکانت آقای ترامپ را مسدود کند. گروه‌های حقوقی بشری می‌گویند واکنش لازم از سوی رسانه‌های اجتماعی در برابر خشونت‌های سیاسی مدت‌ها پیش باید انجام می‌گرفت. حتی سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم که عایدی‌های زیادی از سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند خواستار اقدامات بیشتر توئیتر و فیسبوک هستند.

کریس سکا، سرمایه‌گذار حوزه فناوری که در توئیتر سرمایه‌گذاری داشته، در یادداشتی خطاب به دورسی و زاکربرگ نوشت: «به مدت چهار سال این بلا و مصیبت را عادی جلوه دادید. تحریک خشونت و پیمان‌شکنی مصداق آزادی بیان نیست. اگر در این شرکت‌ها کار می‌کنید، مسئولیت این گفته‌ها بر دوش شما هم است. متوقفش کنید.»

توئیتر، فیسبوک و شرکت‌های دیگر قبلا برخی از پست‌ها و محتواهای نامناسب آقای ترامپ را محدود کرده بودند ولی همچنان آن‌ها را منتشر می‌کردند چون معتقد بودند که پست‌های رئیس جمهور آمریکا از جنبه منفعت عمومی باید به دست کاربران برسند. ولی حالا با نهایی شدن نتیجه انتخابات به نظر می‌رسد که دیگر زمان اقدامات جدی‌تر در برابر این گونه رفتارها فرا رسیده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)