خانهاخبار
پس از مرگ یک فرد، چه اتفاقی برای آیفون و اکانت‌های وی می‌افتد؟

پس از مرگ یک فرد، چه اتفاقی برای آیفون و اکانت‌های وی می‌افتد؟

در این مطلب می‌خواهیم اتفاقات پس از مرگ برای آی دیوایس‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
۱۳۹۹/۱۰/۱۵

از دست دادن یکی از عزیزان، به اندازه کافی سخت به نظر می‌رسد. اما اتفاقاتی که برای آی دیوایس، اپل آیدی، محتویات آیتونز و سیستم Family Sharing که تک تک اعضای خانواده روی آن حساب باز کرده‌اند، می‌افتد نیز در نوع خود آزار دهنده است. در این مطلب می‌خواهیم این وقایع را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

جای هیچ سوالی نیست که پس از این که شخصی از دنیا می‌رود، کلیه اطلاعات شامل محتوای آيکلاد، فیلم‌های آیتونز، اپلیکیشن‌ها و سایر موارد باید به یکی از خویشاوندان وی داده شود. اما باید بدانید که با وجود چنین قانونی، اما اپل در اغلب موارد از انجام آن سر باز می‌زند و دسترسی به اطلاعات شخص متوفی به این آسانی‌ها نیست.

اگر امکان انجام چنین کاری به آسانی وجود داشته باشد، مطمئنا خیلی از افراد دست به انجام چنین کاری خواهند زد و سرقت اطلاعات به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اما متأسفانه یا خوشبختانه سخت گیری‌های اپل در این زمینه بسیار زیاد بوده و دسترسی به اطلاعات به هیچ عنوان آسان نیست.

در ادامه این مطلب، تئوری انجام چنین کاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم برای دسترسی به اطلاعات شخص متوفی، چه کارهایی باید انجام داد.

مقامات اپل در انجمن پشتیبانی محصولات خود در این باره چنین اظهار نظر کرده‌اند:

کاربران به صورت روزانه، اسناد یا تصاویر یا خاطرات خود را روی محصولات اپل یا سرویس آیکلاد ذخیره می‌کنند. در شرکت اپل، ما همواره تمرکز زیادی روی حریم شخصی کاربران داشته‌ایم و این را به عنوان حق اصلی آن‌ها می‌دانیم. به این ترتیب مشتریان از ما می‌خواهند تا از اطلاعات آن‌ها به امن ترین حالت ممکن محافظت کنیم. اگر شخصی از دنیا برود، ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا وی می‌خواهد تا اطلاعاتش با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا خیر.

اپل بعد از مرگ افراد، چه مدارکی را نیاز خواهد داشت؟

  • حکم دادگاه که شما را به عنوان یکی از بستگان مجاز معرفی کند.
  • ارتباط با بخش پشتیبانی کمپانی اپل و ارسال مدارک فوت

اگر به خواندن لیست بلندی که اپل در دستورالعمل خود گنجانده است، تمایل ندارید، دو مورد بالا را به عنوان خلاصه آن در نظر داشته باشید. در قرارداد قانونی سرویس آیکلاد، اپل تأکید کرده است که به هیچ عنوان، امکان اعطای حق مالکیت اپل آیدی و اطلاعات درون آن به شخصی دیگر وجود ندارد.

image

 

به این ترتیب پس از ارائه مدارک فوت، به عمر اکانت شخص متوفی پایان داده شده و اطلاعات وی نیز به صورت کامل حذف می‌شود.

اما بد نیست بدانید که اپل راهی دیگر را نیز پیش پای شما گذاشته است. اما متأسفانه انجام آن، شامل هیچ قانون خاص و اجرای مراحل پشت سر هم نیست و باید شخصا با پشتیبانی این کمپانی ارتباط برقرار کرده و شرایط خود را به صورت قانونی با آن‌ها در میان بگذارید.

اما پیش از برقراری ارتباط با پشتیبانی، اپل از شما می‌‌خواهد تا حکم دادگاه مبنی بر این که شما یکی از بستگان مجاز شخص متوفی هستید را با خود همراه داشته باشید. در این حکم باید کلیه اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی فرد متوفی، اپل آیدی وی و اطلاعاتی که باید اپل در اختیار شما بگذارد، به وضوح درج شده باشد.

اپل در جایی دیگر، در این مورد چنین عنوان کرده است:

ما برای ابراز همدردی با اعضای خانواده شخص متوفی، راه حل‌های مختلفی داریم. به محض دریافت حکم دادگاه، ما تا آن جا که ممکن است برای ارائه اطلاعات شخصی و محصولاتی که مورد نیاز باشد، اقدام خواهیم کرد.

همچنین مسئولان اپل اعلام کرده‌اند در صورتی که آی دیوایس شخص با رمز عبور همراه باشد، امکان باز کردن آن فراهم نخواهد بود.

چه بلایی بر سر سیستم Family Sharing می‌آید؟

  • پشتیبانی اپل، اپل آیدی را به شما انتقال می‌دهد.
  • به وب سایت iCloud برای دسترسی به اطلاعات مراجعه کنید.
  • یک آیفون جدید را با اپل آیدی شخص متوفی راه اندازی نمایید.
  • اگر وی به عنوان مدیر یک گروه خانوادگی بوده است، این گروه را لغو کنید.
  • حالا می‌توانید از اطلاعات خروجی گرفته یا آن‌ها را ذخیره نمایید.

تمامی این موارد به یک معنا هستند. دستیابی به حکم دادگاه بدین معناست که اپل ممکن است اجازه دسترسی به اپل آیدی شخص متوفی را به شما بدهد. البته معنی این روش آن نیست که کوپرتینویی‌ها آیفون شخص از دنیا رفته را برای شما آنلاک خواهند کرد. در مقابل اجازه دسترسی به اطلاعات اپل آیدی برای اقداماتی مانند بهره گیری از سیستم Family Sharing را به شما می‌دهد. به صورت تئوری، شما باید بتوانید وظیفه مدیریت گروه خانوادگی را به شخصی دیگر بسپارید. اما در عمل امکان انجام چنین کاری میسر نیست. البته بد نیست بدانید که امکان دسترسی به اشتراک سرویس اپل موزیک یا کالکشن فیلم‌های وی را نخواهید داشت.

تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تنظیمات فمیلی شیرینگ را غیر فعال کنید، اعضای گروه را خارج کرده و با اپل آیدی خود، مجددا یک گروه خانوادگی ایجاد کنید. به محض اضافه کردن اعضای خانواده به گروه جدید، آن‌ها امکان استفاده از محتوای دانلود شده توسط شما را خواهند داشت.

در نهایت اگر به اپل آیدی شخص متوفی دسترسی دارید، می‌توانید آن را به گروه خانوادگی جدید اضافه کرده و کلیه محتوای دانلود شده توسط وی در اختیار سایر اعضای گروه قرار خواهد گرفت.

در مورد آیفون یا آیپد، چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از این که شخصی از دنیا برود، اعضای خانواده وی می‌توانند آیفون یا آيپد وی را فروخته، با مدل دیگری جایگزین کرده یا آن را به دیگران هدیه دهند. اما پیش از انجام هر یک از کارهای گفته شده، ابتدا باید آن را برای انجام چنین کاری آماده کنید و اولین مرحله، دسترسی به محیط سیستم عامل است.

اگر رمز عبور آيفون یا آیپد را بدانید، می‌توانید چنین کاری را انجام دهید. اما در صورتی که رمز عبور آن را فراموش کرده باشید، می‌توانید به اپل استورها مراجعه کرده و درخواست حذف اطلاعات را بدهید.

اعلام رمز عبور آیفون یا آیپد خود به یکی از اعضای خانواده، پیش از آن که اتفاق ناگواری روی دهد، بهترین گزینه در این زمینه به حساب می‌آید. به این ترتیب در صورتی که اتفاقی برای شما روی دهد، آن شخص می‌‌تواند به آيفون شما دسترسی پیدا کرده و اطلاعات روی آن را حذف نماید.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)