خانهاخبار
TSMC و سامسونگ به مشکلات مهمی در تولید تراشه‌های 3 نانومتری برخورده‌اند

TSMC و سامسونگ به مشکلات مهمی در تولید تراشه‌های 3 نانومتری برخورده‌اند

تراشه‌سازان بزرگ تایوان و کره جنوبی کار روی فرآیند تولید تراشه‌های 3 نانومتری را آغاز کرده‌اند، ولی طبق شایعات مشکلات بزرگی به وجود آمده است.
۱۳۹۹/۱۰/۱۴

بر اساس گزارش‌های جدید TSMC با فرآیند تولید FinFET و سامسونگ با GAA مشکلات و چالش‌های مهمی در زمینه توسعه تراشه‌های ۳ نانومتری مواجه شده‌اند. به همین خاطر، هر دو شرکت قصد دارند فرآیند توسعه تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به تعویق بیندازند. طبق برنامه TSMC، فرآیند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری و فاز تولید آزمایشی آن‌ها امسال انجام می‌شود. ولی انتظار نداریم که تولید انبوه آن‌ها را تا سال ۲۰۲۲ ببینیم.

پیش‌تر گزارشی منتشر شده بود که از سفارش بخش بزرگی از خط تولید ۳ نانومتری TSMC توسط اپل خبر می‌داد. با این حساب، کوپرتینویی‌ها یکی از اولین شرکت‌هایی خواهند بود که از فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. اگر فرآیند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری با مشکل مواجه شده باشد، اینتل این فرصت را پیدا می‌کند تا فاصله فناوری ۱۰ نانومتری خود را با TSMC کمتر کند. ولی هنوز زمان زیادی تا سال ۲۰۲۲ باقی مانده است.

اگرچه تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC و سامسونگ قرار بود در سال ۲۰۲۲ آغاز شود، ولی انتظار داریم که TSMC در این زمینه پیشگام باشد. این شرکت احتمالا حدود ۶ ماه از همتای کره‌ای خود جلوتر است. TSMC پیش‌تر مدعی شده بود که گره ۳ نانومتری قدرتی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از گره ۵ نانومتری دارد و مصرف انرژی را ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر می‌کند.

رئیس هیئت مدیره TSMC قبلا گفته بود که درآمد این شرکت امسال به روند رو به رشد خود ادامه داده و شرایط را برای تولید ۳ نانومتری آماده کرده است. این شرکت تایوانی قصد دارد به تولید ماهانه ویفرهای ۱۲ اینچی برسد. در آن طرف، سامسونگ برای یک سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری آماده می‌شود تا خودش را به فرآیند ۳ نانومتری TSMC برساند.

TSMC در حال حاضر روی یک کارخانه تراشه‌سازی در آریزونای آمریکا کار می‌کند. طبق زمان‌بندی این شرکت، احداث این کارخانه سال آینده شروع می‌شود. این تراشه‌ساز همچنین پرسنلی را به آمریکا اعزام می‌کند تا در کنار افراد استخدامی در آن‌جا مشغول به کار شوند. رئیس هیئت مدیره TSMC گفته بود که آن‌ها حدود ۳۰۰ کارمند را به کارخانه آریزونا می‌فرستند تا کار را آغاز کنند. افزون بر این، قرار است ۳۰۰ فارغ‌التحصیل و مهندس باسابقه را برای این مرکز استخدام کنند.

خبر مربوط به احداث کارخانه آریزونا اولین بار در ماه مه امسال اعلام شد. TSMC می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ این کارخانه را راه بیندازد. آن‌ها از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ حدود ۱۲ میلیارد دلار روی این کارخانه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. کارخانه آریزونا با فرآیند تولید ۵ نانومتری کار می‌کند و قرار است ظرفیت تولید ۲۰ هزار ویفر ماهانه داشته باشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)