خانهاخبار
لیست کارت‌های گرافیک سری ۳۰ انویدیا برای لپ‌تاپ‌ها فاش شد

لیست کارت‌های گرافیک سری ۳۰ انویدیا برای لپ‌تاپ‌ها فاش شد

انویدیا در تلاش است تا حکمرانی خود در حوزه کارت‌های گرافیک را گسترش دهد و افسار کنترل بازار را در دست بگیرد.
۱۳۹۹/۱۰/۱۴

شرکت Sikk یکی از سازنده‌های کامپیوترهای گیمینگ در کشور هلند است. این شرکت از هم اکنون شروع به انتشار لیستی کرده که در آن کارت‌های گرافیک سری ۳۰ انویدیا برای لپ‌تاپ‌ها درج شده است. طبق گزارش‌ها این کارت‌های گرافیک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد. انتشار این خبر اثبات می‌کند که انویدیا در حال تلاش است تا کارت‌های گرافیک لپ تاپ تعبیه شده به معماری Ampere را در اواسط ماه ژانویه در مراسم CES 2021 معرفی کند.
لیستی که شرکت Sikk منتشر کرده شامل هشت لپ‌تاپ می‌شود که به نسل دهم پردازنده‌های اینتل مجهز شده‌اند و از صفحه نمایش‌های ۱۵.۶ و ۱۷.۳ اینچ بهره می‌برند. کارت گرافیک‌هایی که انویدیا برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شامل کارت گرافیک جیفورس RTX 3060 با ۶ گیگابایت حافظه GDDR6، کارت گرافیک جیفورس RTX 3070 MAX-Q با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6، کارت گرافیک RTX 3080 MAX-Q با ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 می‌شود. طبق پستی که در توییتر منتشر شده، قیمت این لپ‌تاپ‌ها از ۱۶۹۹ دلار شروع می‌شود و بسته به نوع مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها حتی تا ۲۵۹۹ دلار قیمت‌گذاری خواهند شد.
البته باید در نظر داشت که این فروشگاه از مشخصات سخت‌افزاری دقیق کارت‌های گرافیک سری ۳۰ انویدیا مطلع نیست اما با این حال اگر اطلاعات منتشر شده در رابطه با حافظه این کارت‌های گرافیک را درست بدانیم، پس می‌توان با توجه به نحوه پیکربندی حافظه کارت‌های گرافیک به جزئیات بیشتری دست یافت.
نکته اول این است که هیچ یک از کارت گرافیک‌های فعلی از سرعت حافظه GDDR6X برخوردار نیستند و این نشان می‌دهد که کارت‌های گرافیک سری ۳۰ لپ‌تاپ از پردازنده GA102 بهره نمی‌برد و نوع دیگری در آن‌ها به کار رفته است.
نکته دوم که باید به آن توجه کرد مربوط به کارت گرافیک RTX 3080 لپ‌تاپ می‌شود و این کارت گرافیک با وجود استفاده از حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6، پنهای باند حافظه آن ۲۵۶ بیت است. بنابراین احتمال بسیار بالایی وجود دارد که کارت گرافیک RTX 3080 لپ تاپ و کارت گرافیک RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 از پردازنده GA 104 بهره ببرند.
در رابطه با کارت گرافیک RTX 3060 اوضاع کمی متفاوت است زیرا این کارت گرافیک با توجه به حافظه ۶ گیگابایتی GDDR6 از پهنای باند ۱۹۲ بیتی بهره می‌برد و احتمال دارد که انویدیا از پردازنده GA 104 تقلیل یافته استفاده کند یا اینکه انویدیا  پردازنده GA 106 معرفی نشده را در این کارت گرافیک تعبیه کند.
فروشگاه Sikk تصاویری از این لپ‌تاپ‌ها منتشر نکرده و این بدین معناست که این شرکت این لپ‌تاپ‌ها را در اختیار ندارد. البته این موضوع قابل قبول است زیرا عرضه این لپ‌تاپ برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.
به طور معمول شرکت‌های اروپایی لپ‌تاپ‌ تولید نمی‌کنند و آن را از شرکت‌های تولیدکننده بزرگی همچون clevo و sagger سفارش می‌دهند. علاوه بر این خرید لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت گرافیک‌های سری ۳۰ انویدیا توسط یک فروشگاه هلندی نشان می‌دهد که باقی شرکت‌ها و فروشگاه‌های اروپایی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ این لپ‌تاپ‌ها را عرضه خواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)