خانهمقاله‌ها
ترفندهایی برای کاربران تازه وارد سیستم عامل مک

ترفندهایی برای کاربران تازه وارد سیستم عامل مک

در این مطلب با ترفندهایی برای سیستم عامل مک آشنا خواهیم شد.
۱۳۹۹/۱۰/۷

قابلیت Quick Look یکی از امکانات مهم و کاربردی سیستم عامل مک به حساب می‌آید که بسیاری از کاربران به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به تازگی با سیستم عامل مک آشنا شده‌اید، خواندن این مطلب مطمئنا به شما کمک شایان توجهی خواهد کرد. چرا که در ادامه با یکی از ابزار مفید و کاربردی سیستم عامل مک آشنا خواهید شد که ممکن است شدیدا به کارتان بیاید.

به کمک قابلیت Quick Look شما قادر خواهید بود تا محتوای یک فایل را به صورت پیش نمایش مشاهده کرده و در صورت تمایل، تغییراتی را روی آن اعمال نمایید. به این ترتیب در ازای نگاهی کوتاه انداختن به یک تصویر، یک فیلم یا یک سند اداری، می‌توانید در صورت نیاز با ابزار مبتدیانه آن، تغییراتی نیز روی آن انجام داده و فایل جدید را ذخیره نمایید. تمامی این کارها بدون باز کردن هیچ اپلیکیشنی امکان پذیر خواهد بود. ادامه مطلب را برای آشنا شدن با این ویژگی با ما همراه باشید.

باز کردن Quick Look در محیط سیستم عامل مک

باز کردن Quick Look به آسانی فشردن یکی از دکمه‌های کیبورد دستگاه است. تنها کافی است تا آیتم مورد نظر را به وسیله ماوس انتخاب کرده و دکمه Space را از روی کیبورد فشار دهید. همچنین امکان پیش نمایش چندین آیتم به صورت همزمان نیز وجود دارد. کافی است با کلیک و درگ یا انتخاب تک تک آن‌ها به کمک نگه داشتن دکمه shift از روی کیبورد، موارد دلخواه را هایلایت یا در واقع انتخاب کرده و سپس روی دکمه Space از روی کیبورد ضربه بزنید.

اگر چندین آیتم را به صورت همزمان انتخاب کرده‌اید، تعامل با آن‌ها به صورت زیر خواهد بود:

image

 

  • اولین آیتمی که انتخاب کرده باشید، به عنوان اولین مورد به نمایش درخواهد آمد.
  • هر یک از تغییرات مانند چرخاندن تصویر یا ورود به حالت Markup تنها روی همان مورد اعمال خواهد شد.
  • از فلش‌های چپ و راست در بالای پنجره باز شده یا دکمه‌های چپ و راست از روی کیبورد می‌توانید برای رفتن به تصویر یا فایل بعدی استفاده کنید.
  • روی آیکون Grid View کلیک کنید تا تمامی آیتم‌ها را در حالت یاد شده مشاهده نمایید.
  • با کلیک روی آیکون مربوط به تمام صفحه شدن این پنجره (آیکون کنار دکمه close) می‌‌توانید تصاویر یا فایل‌های خود را در حالت فول اسکرین مشاهده کرده و با کلیک کردن روی دکمه Play، آن‌ها را به صورت اسلایدشو مشاهده نمایید.

image

 

نحوه استفاده از تولبار Quick Look

زمانی که پنجره Quick Look را باز می‌کنید، با یک تولبار کاربردی مواجه خواهید شد که امکان ایجاد برخی تغییرات را در اختیار شما قرار می‌دهد. در تصویر زیر، برخی از این امکانات را مشاهده می‌کنید که در ادامه، به بیان کلیه آن‌ها خواهیم پرداخت.

image

 

بستن حالت Quick Look: با کلیک روی دکمه × می‌توانید پنجره Quick Look را ببندید.

ورود به حالت فول اسکرین: با کلیک روی آیکون کناری دکمه × می‌توانید وارد حالت تمام صفحه یا فول اسکرین شوید و با فشردن دکمه esc از روی کیبورد، از این حالت خارج خواهید شد.

فلش‌ها: با کلیک روی این فلش‌ها، می‌توانید بین آیتم‌ها جابجا شوید.

حالت Grid View: با کلیک روی این آیکون، وارد حالت Grid View خواهید شد و می‌توانید تمامی آیتم‌های انتخاب شده را در حالت Grid مشاهده کنید.

Markup: با کلیک روی این گزینه وارد ابزار Markup خواهید شد. به این ترتیب می‌توانید تغییرات مانند نوشتن متن روی تصویر یا مواردی از این قبیل را اعمال کرده و در نهایت با کلیک روی دکمه Done، این تغییرات روی تصویر اصلی انجام می‌شود.

image

 

بریدن یک فایل صوتی یا تصویری: زمانی که یک فایل صوتی یا تصویری را مشاهده می‌کنید، آیکون Markup جای خود را به Trim می‌دهد. هنگام استفاده از این ابزار، ابتدا از شما سوال می‌شود که قصد دارید تا تغییرات را روی فایل اصلی انجام داده یا یک نسخه کپی از آن تهیه کنید. بعد از پایان عملیات برش، می‌توانید با کلیک روی دکمه Done به پنجره اصلی Quick Look برگردید.

چرخاندن: با کلیک روی دکمه Rotate می‌توانید تصویر یا فایل ویدئویی خود را به سمت چپ بچرخانید. با نگه داشتن دکمه alt از روی کیبورد، این عملیات معکوس شده و به سمت راست می‌چرخد.

به اشتراک گذاری: با کلیک روی دکمه share می‌توانید محتوای مورد نظر را در قالب ایمیل، پیام، Note یا روش‌های دیگر با دیگران به اشتراک بگذارید.

دکمه Open with an app: این دکمه در انتهای سمت راست مشاهده شده و بسته به نوع فایل، با متن متفاوتی همراه خواهد بود. به این ترتیب می‌توانید تصاویر را در اپلیکیشن Preview، فایل‌های ویدئویی را در اپلیکیشن QuickTime و اسناد مختلف را در اپلیکیشن‌های مربوطه باز کرده و آن‌ها را ویرایش نمایید.

ریسایز کردن پنجره Quick Look: با بردن ماوس دستگاه روی لبه‌های پنجره Quick Look می‌توانید آن را ریسایز کرده و ابعاد این پنجره را تغییر دهید.

زوم کردن: می‌توانید با نگه داشتن دکمه Command و فشردن دکمه‌های + یا – از روی کیبورد، روی آیتم مورد نظر به سمت داخل یا خارج زوم کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)