خانهاخبار
حتی کارمندان فیسبوک هم از تقابل این شرکت در برابر اپل دفاع نمی‌کنند

حتی کارمندان فیسبوک هم از تقابل این شرکت در برابر اپل دفاع نمی‌کنند

فیسبوک اخیرا از تصمیم اپل برای توقف ردیابی اطلاعات کاربران و نمایش تبلیغات هدف‌دار انتقاد کرده و خود را مدافع کسب و کارهای کوچک می‌داند. ولی همه کارمندان این شرکت با مدیران خود هم‌عقیده نیستند.
۱۳۹۹/۱۰/۶

حدود یک هفته‌ای از اعلام نارضایتی فیسبوک نسبت به قوانین جدید اپل در زمینه حریم خصوصی می‌گذرد. این قوانین به کاربران iOS اجازه می‌دهد تا نگذارند اپلیکیشن‌هایی مثل اپ فیسبوک داده‌های کاربر را گردآوری کرده و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را به آن‌ها نشان دهند. فیسبوک چندی قبل تبلیغی دو صفحه‌ای را در روزنامه‌های بزرگ از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست منتشر کرد و نوشت: «خیلی از فعالان حوزه کسب و کارهای کوچک در خصوص آپدیت نرم‌افزاری اجباری اپل ابراز نگرانی کرده‌اند. این آپدیت توانایی کسب و کارها را برای استفاده از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و عملا امکان دستیابی به مخاطبان مدنظر آن‌ها را محدود می‌کند.»

اندکی بعد تیم کوک، مدیرعامل اپل در صفحه توئیتر خود به این اقدام فیسبوک پاسخ داد و گفت باور دارد که کاربران خودشان باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند از اطلاعاتشان استفاده شود. کوک افزود که فیسبوک همچنان می‌تواند به ردیابی افراد در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف ادامه دهد، ولی در iOS 14 کاربر ابتدا باید این مجوز را صادر کند.

image

حالا امروز وب‌سایت BuzzFeed در گزارشی اعلام کرده که همه کارمندان فیسبوک با مسئولان بلندمرتبه این شرکت هم‌نظر نیستند. این افراد کارزار فیسبوک علیه اپل را «خودخواهانه و ریاکارانه» می‌دانند. بازفید که این گزارش را بر اساس صوت یک ارائه‌ی خطاب به کارمندان فیسبوک و اظهارنظرات داخلی کارمندان منتشر کرده، می‌گوید عده‌ای از این افراد اذعان داشته‌اند که اجبار اپل به صدور مجوز از سوی کاربران برای ردیابی اطلاعات و نمایش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بر سازوکارهای فیسبوک اثر منفی می‌گذارد. کارمندان فیسبوک معتقدند که این شرکت از کسب و کارهای کوچک به‌عنوان سپر دفاعی خود استفاده می‌کند. دن لِوی، معاون تبلیغات فیسبوک، می‌گوید: «مثل این است که بخواهیم یک کار بد را با مخفی شدن پشت افراد و زدن حرف‌های دلسوزانه توجیه کنیم.»

الزام اپل به دریافت مجوز از کاربران به منظور اشتراک‌گذاری اطلاعات برای تبلیغات هدف‌دار همان پاشنه آشیلی است که می‌تواند شرایط واقعی کسب و کار فیسبوک را نمایان کند. هرچه فیسبوک اطلاعات کمتری از کاربران iOS گردآوری کند، تبلیغات کمتری در شبکه‌های اجتماعی این شرکت به نمایش در می‌آید. این اتفاق می‌تواند به کاهش درآمد حاصل از تبلیغات فیسبوک منجر شود. تحلیل‌گران معتقدند که فیسبوک می‌تواند امسال ۸۰ میلیارد دلار از تبلیغات درآمد داشته باشد. از سوی دیگر، اطلاعات داخلیِ فاش‌شده توسط کارمندان فیسبوک حاکی از آن است که این شرکت تا به حال هرگز این قدر تبلیغ‌کننده نداشته است. فیسبوک در شش ماه گذشته بیش از ۱۲.۶ میلیون تبلیغ‌کننده‌ی فعال داشته که به این شرکت پول می‌پرداختند. این مقدار در شش ماه نخست امسال ۱۱.۹ میلیون بود. در همین دوره، ارزش هفتگی تبلیغات با افزایش ۲۶ درصدی به ۲.۳ میلیون دلار رسید.

به همین خاطر، این بحث اهمیت زیادی برای فیسبوک دارد و سوال این است که آیا آن‌ها واقعا در دفاع از کسب و کارهای کوچک راست می‌گویند یا نه. سخنگوی این شرکت، اشلی زندی، در گفتگو با بازفید گفت: «از زمانی که خبر تغییرات اپل اعلام شده، کسب و کارهای کوچک عملا از سراسر دنیا اعلام کرده‌اند که از بابت اثرات زیان‌بار این اتفاق بر کسب و کار خود نگران‌اند. با توجه به اهمیت بحرانی برهه‌ی زمانی حاضر [برای کسب و کارهای کوچک و متوسط]، به اشتراک‌گذاری این داستان‌ها با عموم جامعه و کارمندان خود ادامه خواهیم داد.»

image

با این وجود، کارمندان فیسبوک هنوز در مورد شرکت خود نگران‌اند. هفته پیش در یکی از جلسات داخلی فیسبوک سوالی پرسیده شد که خیلی از کارمندان شرکت با آن هم‌نظر بودند: «آیا نگران این نیستیم که موضع ما به عنوان حافظ [کسب و کارهای کوچک و متوسط] باعث واکنش متقابل افرادی شود که فکر می‌کنند فیسبوک فقط به فکر خودش است؟» کارمندی دیگری نوشت: «مردم خواستار حریم خصوصی هستند. اعتراض فیسبوک در این رابطه ایجاد بدبینی می‌کند. آیا می‌دانیم که این کار وجهه عمومی ما را بد می‌کند، و با این حال باز تصمیم به انتشارش می‌گیریم؟»

معاون ارشد بازاریابی محصولات فیسبوک، گراهام ماد، با نگرانیِ این شرکت درباره آثار زیان‌بار برنامه اپل بر کسب و کارهای کوچک موافق است. ماد می‌گوید: «قرار نیست چیزی را مخفی کنیم. ما شرکتی بزرگ و سودآور هستیم و سعی داریم از این شرایط عبور کرده و محصولات خود را با وضعیت جدید وفق دهیم. اما کسانی که واقعا از این اتفاق ضرر می‌بینند کسب و کارهای کوچک‌اند، و برای همین است که ما در پیام‌مان روی آن‌ها تمرکز کرده‌ایم.»

با این حال، همه کارمندان فیسبوک فکر نمی‌کنند فحوای کلام این شرکت همان چیزی باشد که آقای ماد ادعا می‌کند. یکی از کارمندان فیسبوک در سیستم پیام‌رسانی داخلی این شرکت نوشت: «تنها چیزی که من مدام می‌شنوم این است که ‘این اتفاق برای کسب و کارها بد است’، ولی واقعا دوست داشتم که یکی از آن بالایی‌ها صراحتا می‌گفت ‘اگر مردم ندانند که ما داریم چه کار می‌کنیم، اگر لازم نباشد کارمان را به آن‌ها توضیح دهیم، اگر فرصتی در اختیارشان نباشد تا از سازوکارهای ما جلوگیری کنند، اگر این سازوکارها را پشت ویژگی‌های جذاب مخفی کنیم و با ساده‌سازی بهشان بقبولانیم که سیستم‌های ردیابی نهانی را قبول کنند، خیلی بهتر است.’»

به نظر می‌رسد که حالا دیگر حتی خود کارمندان فیسبوک هم با نظرات مدیران این شرکت موافق نیستند و حداقل همه آن‌ها از این تصمیمات حمایت نمی‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)