خانهاخبار
تاریخچه گوشی های مقرون به صرفه سری Y هوآوی

تاریخچه گوشی های مقرون به صرفه سری Y هوآوی

هوآوی به خاطر تولید گوشی های جذاب، مدرن و مقرون به صرفه توانست در مدت زمان کوتاهی به جایگاه بزرگی در بازار جهانی موبایل دست پیدا کند. کشور ما هم از این قاعده جدا نبود و این برند بزرگ چینی به محبوبیت عظیمی در ایران دست یافت. سری Y هوآوی به خاطر طراحی جذاب و قیمت مقرون به صرفه فروش زیادی را تجربه کردنئد
۱۳۹۹/۱۰/۱

هوآوی به خاطر تولید گوشی های جذاب، مدرن و مقرون به صرفه توانست در مدت زمان کوتاهی به جایگاه بزرگی در بازار جهانی موبایل دست پیدا کند. کشور ما هم از این قاعده جدا نبود و این برند بزرگ چینی به محبوبیت عظیمی در ایران دست یافت. سری Y هوآوی به خاطر طراحی جذاب و قیمت مقرون به صرفه فروش زیادی را تجربه کرده اند که قصد داریم تاریخچه آن ها را در در مطلب بررسی کنیم.

هر چه پیش تر می رویم اختلاف گوشی های میان رده و پرچم دار چه از نظر طراحی و چه از نظر امکانات کم تر می شود و از سوی دیگر بازه تفاوت قیمت آن ها هر ساله وسیع تر می شود. به همین خاطر مدل هایی که دارای امکانت بروز و قیمت منصفانه باشند در مرکز توجه قرار می گیرند. هوآوی هم با سری Y حداکثر تلاش خود را کرده تا گوشی پیشرفته با طراحی چشم نواز و قیمت رقابتی عرضه کند و بسیار در این زمینه موفق بوده است. پیشینه سری Y هوآوی به سال 2012 بر می گردد و تا امروز شاهد وجود نماینگان این خانواده در صدر بهترین میان رده های بازار بوده ایم. 

سال 2012، تولد بزرگ خاندان Y هوآوی

در اواسط سال 2012 هوآوی اقدام به معرفی دو مدل تحت عناوین Ascend Y100 و Ascend Y200 کرد که به نوعی پدران سری Y امروزی محسوب می شوند و فصل جدیدی را برای هوآوی پدید آوردند. درانتهای سال 2012 هوآوی سومین عضو این مجموعه را با نام Ascend Y رونمایی کرد که دارای طراحی بهتر و پخته تری بود.

سال 2013، پیروی از استراتژی سال قبل

درست در یکمین سالگرد ظهور پدیده جدید بازاریعنی سری Y ، دو مدل جدید Ascend Y210D و Ascend Y300 رونمایی شدند که علاوه بر بازار جهانی، در کشور ایران هم مورد توجه قرار گرفتند و به نحوی اولین نمایندگان این غول چینی در ایران محسوب شدند. در حوالی زمستان 2013 مجددا دو مدل جدید با عناوین Ascend Y320 و Ascend Y511 معرفی شدند که مدل اول نسخه بهینه Ascend Y300 محسوب می شد و مدل دوم طراحی جدید و امکانات بیشتری دربرابر قیمت در اختیار خریدار قرار می داد.

سال 2014، تکرار موفقیت ها

نوبرانه بهار 2014 هوآوی مدل های Ascend Y530 ، Ascend Y330 و Ascend Y220 بودند و تقاضای بازار هوآوی را وادار کرد تنوع را در بین مدل های ارزان و مقرون به صرفه خود افزایش دهد. وجود تنوع رنگی در این مدل ها به فروش بیشترشان کمک به سزایی کرد. اما این پایان ماجرا نبود و در میانه تابستان ، عرضه Ascend Y600 بر لذت های تابستان افزود زیرا این مدل مجهز به نمایشگر بزرگ تر و باطری حجیم تر بود و در آن زمان توانست انتخاب گروه کثیری از مردم باشد. طبق روال گذشته که در زمستان هم هوآوی طرف دارانش را هیجان زده می کرد مدل های Ascend Y220 ، Ascend Y221 و Ascend Y550 را روانه بازار کرد که تماما مدل های بهینه نسل قبل بودند.

سال 2015، آغاز تحولات

گوشی  Ascend Y540 آخرین مدل با پیشوند Ascend بود و مدل های بعدی در جهت سهولت نام از این پیشوند بهره نبردند. در بهار 2015، دو مدل Y625 و مدل بهبود یافته آن Y635 در فاصله دو ماه معرفی شدند که هردو دارای نمایشگر 5 اینچی بودند. در اوایل تابستان، دو مدل Y560 و Y360 از راه رسیدند که به دلیل تفاوت قیمت، در دو رده قیمتی متفاوت قرار می گرفتند. البته این دو مدل سبک نام گذاری با اعداد سه رقمی  را به پایان رساندند و مدتی بعد مدل Y6 پرده برداری شد. این مدل آغازگر تحولات سری Y شد و زبان طراحی جدید و باطری حجیم تر2200 میلی آمپر ساعتی  با دوربین 8 مگاپیکسلی را به ارمغان آورد. اما با این مدل پرونده هوآوی در سال 2015 بسته نشد و در نیمه دوم همان سال Y6 Pro مجهز به دوربین 13 مگاپیکسلی و باطری 4000 میلی آمپر ساعتی به بازار عرضه شد. این اعداد و ارقام در آن سال بسیار قابل توجه بودند به همین خاطر هوآوی با مدل Y6 Pro سال 2015 را با موفقیت بیشتری پشت سر گذاشت.

سال 2016، سال بلوغ سری Y

در سال 2016 هوآوی دیگر به فرمول طلایی میان رده های خود دست یافته بود و با معرفی سه محصول کامل و بدون نقص با نام های Y3 II  ، Y5 II و Y6 II Compact در رقابت با میان رده های دیگر برند ها خود را سربلند به پایان سال رساند. این سه مدل سه رده قیمتی مناسب را پر می کردند و از نظر عمر باتری هم قابل تحسین بودند و همین دو دلیل کافی بود تا در مرکز توجه قرار بگیرند.

سال 2017، عرضه محصولات هدفمند

هوآوی سال 2017 سری Y را با دو مدل Y5 2017 و Y7 Prime کلید زد. این دو مدل به باتری های 3000 و 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شدند که به خوبی جوابگوی نمایشگر 5 و 5.5 اینچی آن ها بود. در واپسین روز های مانده از بهار 2017 دو مدل قبلی دستخوش تغییراتی در ظاهر و ارتقای دوربین اصلی شدند و Y6 2017 و Y7 2017 نام گرفتند. همان دو مدلی که به عمر باطری مثال زدنی معروف بودند با این پیشرفت، استاندارد های جدیدی در بحث دوربین گوشی های میان رده ایجاد کردند. در این بین تنها ورود Y3 2017 به بازار کافی بود تا همان امکانات را با قیمت بسیار رقابتی و ارزان تر به ازمغان آورد و این مدل در جمع پرفروش ترین اعضای سری Y هوآوی جای گرفت.

سال 2018، پیشرفت در دوربین

در زمانی که دوربین های چندگانه اکثرا در انحصار مدل های پرچم دار بود ، هوآوی این قابلیت را به میان رده ها هم افزود تا با قیمت پایین تری توانایی استفاده از آن ممکن شود و Y7 Pro 2018 و Y7 Prime 2018 پا به میادین رقابت و بازار جهانی گذاشتند؛ این دو مدل با طراحی بروز، حاشیه های کاهش یافته، نمایشگر 5.99 اینچی و دوربین اصلی دو گانه عرضه به بازار راه یافتند. همچنین مدلی تحت عنوان Y7 2018 نیز معرفی شد که از نظر مشخصات مانند دو برادر خود بود با این تفاوت که دوربین اصلی تک لنز و قیمت پایین تری داشت.

در اد امه هوآوی اقدام به معرفی گوشی بالا رده Y9 2018 کرد که علاوه بر نمایشگر بزرگ و دوربین دوگانه دارای پردازنده قوی تری هم بود. پس از آن اعضای جدید سری Y6 با اسامی Y6 2018 و Y6 Prime 2018 در کنار مدل جدید Y3 2018 با ابعاد کوچک تر و قیمت پایین تر بازار کشور های در حال توسعه را هدف قرار دادند.  در تابستان همان سال برای پر کردن فاصله میان Y3 2018 و Y6 2018 هوآوی اقدام به معرفی Y5 Prime 2018 کرد.

پس از موفقیت مدل بالا رده Y9 2018 ، هوآوی نسل جدید آن را تحت عنوان Y9 2019 رونمایی کرد که مجهز به نمایشگر 6.5 اینچی دارای بریدگی و پنل پشتی براق بود و می توان از این مدل به عنوان یکی از زیبا ترین گوشی های سری Y نام برد. در واپسین روز های 2018 دو مدل دیگر با ابعاد خاص نمایشگر رونمایی شدند. اولین مدل Y5 Lite 2018 نام داشت که نمایشگر جمع و جور 5.45 اینچی را دارا بود و دیگری Y Max نام گرفت زیرا نمایشگری به ابعاد 7.12 اینچ داشت که با استاندارد های امروز همچنان بزرگ مجسوب می شود. به علاوه Y Max دوربین سلفی قطره ای داشت و به تراشه SnapDragon 660 مجهز شده بود.

سال 2019، انقلاب در طراحی

در ابتدای سال، دو مدل Y7 Prime و Y7 Pro با دوربین سلفی قطره ای و پنل پشتی براق با رنگ های گرادیان رونمایی شدند و نگاه های بسیاری را معطوف خود کردند. در ادامه دو مدل مقرون به صرفه تر با اسامی Y6 2019 و Y6 Pro 2019 با قیمت کمتر و ابعاد کوچک تر از راه رسیدند و هر چهار مدل به خاطر زیبایی و کارآیی شان فروش مناسبی را تجربه کردند و نقش بزرگی در ارزشمند تر کردن برند هوآوی در عرصه جهانی ایفا کردند.

اما این برای هوآوی کافی نبود و مجددا با معرفی دو نماینده جدید از سری Y تحت عناوین  Y5 2019 و  Y7 2019 شانس خود را برای موفقیت در بازار ها جهانی به خصوص کشور های در حال توسعه امتحان کرد. مدل Y5 2019 به نحوی ارزان ترین عضو سری Y به شمار می رفت و لنز دوربین تکی هم داشت.

سری  Y9 هوآوی هم که به بالا رده های سری Y گفته می شد، در سال 2019 با دو مدل Y9 Prime و Y9s تنوع محصولات هوآوی را کامل شد. هر دو مدل مجهز به پردازنده قدرتمند Kirin 710F بودند،  دوربین سه گانه و دوربین سلفی پاپ آپ داشتند و همه این ها باعث استقبال بی سابقه مردم از این مدل ها شدند. حتی Y9s به فریم فلزی پنل پشتی شیشه ای و دوربین 48 مگاپیکسلی مجهز شده بودکه رنگ و بوی پرچم داران را به خود گرفته بود.

سال 2020، مرز بین پرچم دار و میان رده

هر چه جلو تر می رویم به دلیل توجه بیشتر خریداران به گوشی های میان رده و حتی کاهش توان خرید مردم در کشور هایی با مشکلات اقتصادی باعث شده بسیاری از برند ها توجه ویژه ای به گوشی های مقرون به صرفه و میان رده داشته باشند. برای پیشتاز بودن در این کارزار، هوآوی از هیچ تلاشی در بهتر کردن میان رده هایش به خصوص سری Y دریغ نکرده است. همین کار باعث شده که فاصله و تفاوت گوشی های میان رده و پرچم داربسیار کم شود و تا حد زیادی و در بسیاری از بخش ها می توان آن ها را با پرچم داران مطرح بازار مقایسه کرد.

هوآوی، سری Y امسال را با مدل  Y7p استارت زد. این گوشی دومین عضواین  سری محسوب می شود که از دوربین اصلی سه گانه 48 مگاپیکسلی استفاده می کرد. همچنین برای سهم بردن از بازار گوشی های پایین رده، هوآوی دست به معرفی Y6s زد که دارای نمایشگر 6.09 اینچی و دوربین تک لنزی است. تا پیش از به اتمام رسیدن بهار امسال، هوآوی سه عضو دیگر به خانواده Y با نام های Y8s ، Y8p و Y5p افزود. هر دو مدل Y8s و Y8p دارای لنز 48 مگاپیکسلی دوربین هستند با این تفاوت که Y8p دارای دوربین سه گانه است و هردو دارای باطری 4000 میلی آمپر ساعتی هستند که کاملا جوابگوی مصرف نمایشگرهایشان است. مدل Y5p نیز با هدف رقابت با گوشی های ارزان قیمت بازار تولید و عرضه شده است.

اما آخرین مبارزان سری Y در سال 2020 دو مدل Y9a  و Y7a هستند. دوربین سلفی Y7a لنزی 8 مگاپیکسلی است که به صورت حفره در نمایشگر 6.67 اینچی جا خوش کرده است. اما شرایط برای Y9a کمی متفاوت است؛ این مدل مجهز به لنز دوربین پاپ آپ 16 مگاپیکسلی سلفی و دوربین چهارگانه 64 مگاپیکسلی است در صورتی که Y7a دوربین سه گانه 48 مگاپیکسلی است. در زمینه شارژدهی هم با دو باطری غول پیکر با حجم های 4300 میلی آمپر ساعتی برای Y9a و 5000 میلی آمپر ساعتی برای  Y7a طرف هستیم. 

در آخر، اگر قصد خرید گوشی در بازار امروز را دارید، سری Y هوآوی را به خاطر تنوع بسیار بالا و پوشش دادن تمامی بودجه ها در کنار امکانات زیاد و کیفیت دوربین مثال زدنی پیشنهاد می کنیم. اگر سابقه استفاده هر یک ازاعضای خانواده Y از سال 2012 تا کنون را دارید، نظر وتجربه کاربری خودرا برای ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)