خانهاخبار
احتمالا مایکروسافت هم مشغول توسعه تراشه اختصاصی ARM خودش است

احتمالا مایکروسافت هم مشغول توسعه تراشه اختصاصی ARM خودش است

بر اساس اعلام بلومبرگ، مایکروسافت کار روی پردازنده‌ای اختصاصی مبتنی بر معماری ARM را آغاز کرده تا پس از اپل و آمازون وابستگی خود را به تراشه‌سازان کاهش دهد.
۱۳۹۹/۱۰/۱

بلومبرگ در گزارشی جدیدی مدعی شده که مایکروسافت در حال توسعه طراحی اختصاصی خود برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM است تا رقیبی جدی برای تراشه M1 اپل و Graviton آمازون بسازد. این نشریه با استناد بر گفته‌های چند تن از کارمندان مایکروسافت که هویت آن‌ها محفوظ مانده، می‌گوید مایکروسافت کار تولید پردازنده ARM خود را شروع کرده تا آن را در دیتاسنترها و حتی شاید نسل بعدی محصولات سرفیس به کار ببرد.

البته منابع بلومبرگ شانس استفاده از این پردازنده را در دیتاسنترها بیشتر از محصولات سرفیس می‌دانند. این مسئله از آن جهت منطقی به نظر می‌رسد که واحد طراحی تراشه‌های مایکروسافت به معاونت سرویس ابری Azure گزارش می‌دهد و ارتباط مستقیمی با تیم سرفیس ندارد. مایکروسافت از اظهارنظر در این باره امتناع کرده و صرفا می‌گوید که به سرمایه‌گذاری روی توانمندی‌های این شرکت در زمینه طراحی و تولید ادامه می‌دهد و سعی دارد همکاری‌های خود را با تراشه‌سازان تقویت کند.

با توجه به روابط نزدیک مایکروسافت با اینتل، AMD و کوآلکام، ورود به این حوزه برای این غول دنیای فناوری بحث‌برانگیز خواهد بود. از آن‌جایی که در حال حاضر اطلاعات خاصی به جز گفته‌های چند منبع ناشناس در دسترس نیست، نمی‌توانیم بگوییم که برنامه مایکروسافت دقیقا چیست. شاید آن‌ها صرفا در حال طراحی مشترک یک تراشه با کمک تراشه‌سازی مثل کوآلکام باشند، چون قبلا هم در تولید پردازنده‌های SQ1 و SQ2 با این شرکت همکاری کرده بودند.

اگر مایکروسافت هم در حوزه تولید پردازنده‌های اختصاصی ARM به جمع اپل و آمازون بپیوندد، امکان افزایش سودآوری برای آن‌ها فراهم می‌شود. اگر گزارش بلومبرگ درست باشد، نتیجه نهایی پروژه مایکروسافت احتمالا نه شبیه اپل بلکه بیشتر شبیه آمازون خواهد بود. آمازون با تولید پردازنده‌های Graviton وابستگی سخت‌افزاری خود به زنجیره تامین را کاهش داد، ولی آن‌ها همچنان در اکوسیستم نرم‌افزاری‌شان به تیم‌های مختلفی از جمله تیم توسعه لینوکس وابسته‌اند. از این رو، مایکروسافت هم در دنیای محصولات دیتاسنتری با چالش‌های مشابهی روبرو خواهد شد. با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اخبار و گزارش‌های دیگری در این زمینه منتشر می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)