خانهاخبار
کوآلکام نتایج بنچمارک‌های اسنپدراگون 888 را منتشر کرد

کوآلکام نتایج بنچمارک‌های اسنپدراگون 888 را منتشر کرد

کوآلکام رسما دست به انتشار نتایچ چند بنچمارک از اسنپدراگون 888 زده و حالا می‌توانیم عملکرد این تراشه را با سایر تراشه‌های بزرگ بازار مقایسه کنیم.
۱۳۹۹/۹/۲۹

اولین تلفن‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ تا سال جدید میلادی وارد بازار نمی‌شوند، اما حالا اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد قدرت این دستگاه‌ها چقدر خواهد بود. کوآلکام معمولا به فاصله کوتاهی پس از معرفی چیپست پرچمدار خود دستگاهی آزمایشی را با این تراشه به دست منتقدان می‌رساند، ولی امسال به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا هنوز شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم و این شرکت در عوض بنچمارک‌هایی منتشر کرده تا قدرت تراشه خود را به رخ بکشد.

از آن‌جایی که بنچمارک‌های امروز به‌طور مستقیم از سوی خود کوآلکام منتشر شده‌اند، شاید بهتر باشد که به آن‌ها با دیده تردید نگاه کنیم، چون نمی‌دانیم که این آزمایش‌ها در چه شرایطی انجام شده است. این شرکت در خصوص دستگاهی که در بنچمارک‌ها حاضر شده می‌گوید مشخصات این دستگاه شامل اسنپدراگون ۸۸۸ با ۱ هسته کورتکس X1 با سرعت ۲.۸۴ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با سرعت ۲.۴۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس A55 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز، ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی UFS بوده است. دستگاه مذکور همچنین نمایشگری ۶.۶۵ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی داشته است.

بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸۸۸

image

کوآلکام موبایل آزمایشی اسنپدراگون ۸۸۸ را روی چند بنچمارک متداول از جمله آنتوتو، گیک‌بنچ و چند بنچمارک مبتنی بر هوش مصنوعی مورد آزمایش قرار داده است. آن‌چه در نگاه اول دیده می‌شود، سرعت بالای اسنپدراگون ۸۸۸ است.

نتایج عملکرد CPU در گیک‌بنچ از پیشرفتی قابل توجه نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ خبر می‌دهد و حاکی از افزایش ۲۵ درصدی توان CPU نسبت به نسل قبلی است. هسته اصلی کورتکس X1 بدون شک دارای توانایی‌هایی است که می‌تواند قدرت زیادی را برای اسنپدراگون ۸۸۸ به ارمغان بیاورد. امتیاز آزمون چندهسته‌ای گیک‌بنچ هم در نوع خود چشمگیر است. بنچمارک GFX Bench از افزایش ۳۵ درصدی توان گرافیک حکایت می‌کند، هرچند عملکرد هر بازی ممکن است در عمل متفاوت باشد و نمی‌دانیم که اسنپدراگون ۸۸۸ تا چه اندازه می‌تواند با حداکثر توان کار کند.

مقایسه موبایل آزمایشی اسنپدراگون ۸۸۸ با رقبا

اسنپدراگون ۸۸۸ سریع است، اما در مقایسه با سایر بزرگان بازار چه عملکردی دارد؟ برای بررسی دقیق‌تر این موضوع باید این بنچمارک‌ها را روی پرچمداران بزرگ بازار هم اجرا کنیم. برای مثال می‌توانیم از آیفون ۱۲ پرو مکس کمک بگیریم، ولی نباید فراموش کنیم که مقایسه محصولات اندرویدی و اپلی به‌صورت مستقیم چندان درست نیست، چون اپل برای بنچمارک‌های سه‌بعدی از API گرافیکی اختصاصی خود استفاده می‌کند. توان GPU و امتیازات سیستمی هم مستقیما قابل مقایسه نیستند، ولی نرخ فریم می‌تواند اطلاعات نسبتا خوبی را در اختیار ما قرار دهد. علاوه بر A14 بایونیک، از گلکسی S20 FE با اسنپدراگون ۸۶۵ و گلکسی نوت ۲۰ با اگزینوس ۹۹۰ نیز برای تکمیل این مقایسه استفاده شده است.

Geekbench 5

گیک‌بنچ ۵ در بخش CPU می‌گوید اسنپدراگون ۸۸۸ در آزمون‌های تک و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۱۸ و ۲۶ درصد نسبت به اسنپدارگون ۸۶۵ قوی‌تر شده است. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که موجب افزایش سرع بارگذاری اپلیکیشن‌ها و عملکرد گیمینگ دستگاه می‌شود.

GFX Bench

در بخش گرافیک، اسنپدراگون ۸۸۸ در آزمایش Aztec حدود ۵۹ درصد و در آزمایش Manhattan حدود ۳۱ درصد سریع‌تر از ۸۶۵ است. این اعداد ثابت می‌کند که کوآلکام گاها می‌تواند به آن افزایش معهود ۳۵ درصدی دست پیدا کند. گفتنی است که نتایج این آزمایش‌ها تا حد زیادی به API و بار کاری پردازش‌ها وابستگی دارد. البته نتایجی که روی صفحه خواهید دید تا اندازه‌ای به رزولوشن صفحه هم بستگی خواهد داشت.

اسنپدراگون ۸۸۸ در این آزمایش‌ها موفق به پشت سر گذاشتن A14 اپل نمی‌شود. این تراشه در بنچمارک گرافیکی منهتن به نرخ فریم مشابهی دست یافته ولی در آزمایش ازتک در مقابل A14 کم می‌آورد. پردازنده اپل در آزمون‌های چندهسته‌ای ۷ درصد و در آزمون‌های تک‌هسته‌ای ۴۱ درصد قوی‌تر است. با وجود آن‌که هسته کورتکس X1 قدرت زیادی دارد، ولی هسته Firestorm اپل در جایگاه بالاتری دیده می‌شود.

AnTuTu

پیکربندی هشت‌هسته‌ای کوآلکام در برابر پیکربندی شش‌هسته‌ای اپل ورق را در بحث پردازش‌های چندرشته‌ای به نفع اسنپدراگون ۸۸۸ برمی‌گرداند. البته این بنچمارک‌ها عملکرد پایدار دستگاه در طولانی مدت یا مصرف باتری را نشان نمی‌دهند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که دستگاه‌ها در دراز مدت چگونه عمل می‌کنند.

بر اساس بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸۸۸، تراشه جدید کوآلکام نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ پیشرفت‌های زیادی داشته است. البته هنوز باید منتظر عرضه رسمی اولین دستگاه مجهز به این تراشه باشیم تا ببینیم این آزمایش‌ها چقدر واقعی هستند. ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد که ادعاهای کوآلکام در مراسم رونمایی از اسنپدراگون ۸۸۸ واقعی بوده و این چیپست نویدبخش سال جذابی برای دنیای موبایل خواهد بود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، استفاده از هسته کورتکس X1 قدرت بالایی را برای پردازنده مرکزی اسنپدراگون ۸۸۸ به همراه داشته است. هسته‌های کورتکس A78 نیز قدرت خوبی را ارائه می‌کنند. این هسته‌ها شاید به پای هسته‌های اختصاصی اپل نرسند، ولی فاصله میان تراشه کوآلکام و اپل را که سال‌ها از نقاط ضعف گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شد از بین می‌برند.

مهم‌ترین اتفاق شاید در بخش پیشرفت‌های گرافیکی رخ داده باشد. با وجود این‌که برای آزمایش عملکرد دقیق بازی‌ها هنوز باید منتظر بمانیم، نتایج کوآلکام از افزایش ۳۱ تا ۵۹ درصدی بنچمارک‌ها خبر می‌دهد. آخرین فاکتور مهم پیرامون اسنپدراگون ۸۸۸ به بهینگی مصرف انرژی و پایداری در توان اجرایی مربوط می‌شود. کوآلکام می‌گوید با کمک فرآیند تولید ۵ نانومتری در این حوزه هم عملکرد درخشانی ارائه می‌کند، ولی همچنان تا رسیدن دستگاه‌های مصرفی و انجام آزمایش‌های نهایی باید منتظر بمانیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)