خانهاخبار
ویژگی جدید حریم خصوصی اپل هزینه‌ی گزاف استفاده از فیس بوک را نشان می‌دهد

ویژگی جدید حریم خصوصی اپل هزینه‌ی گزاف استفاده از فیس بوک را نشان می‌دهد

چند روز پیش اپل از برچسب جدید حریم خصوصی رونمایی کرد که به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی ببینند چگونه یک برنامه از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کند
۱۳۹۹/۹/۲۷

اپل در اوایل هفته‌ی جاری از برچسب‌های جدید حریم خصوصی برای اپ استور رونمایی کرد. این برچسب‌ها در واقع به کاربران نشان می‌دهد که شرکت‌ها چگونه از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کنند و در این میان هزینه‌ی استفاده از فیس بوک بسیار گزاف خواهد بود.

image

این اطلاعات گرچه برای کاربران مفید است اما قطعا شرکت‌هایی که به تجارت اطلاعات کاربران مشغول هستند را خوشنود نخواهد کرد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فیس بوک اشاره کرد. برای اولین بار اهالی کوپرتینو در کنفرانس توسعه دهدگان بود که اعلام کردند برچسب‌های جریم خصوصی دارای سه دسته هستند و اکنون با به‌روزرسانی‌های صورت گرفته این تغییرات جلوی چشمان کاربر ظاهر شده است.

  1. دسته‌ی اول داده‌هایی را تشکیل می‌دهند که کاربر را ردیابی می‌کنند (Data used to track you). داده‌هایی که برای ردیابی شما از برنامه‌ای به برنامه‌ی دیگر یا از سرویسی به سرویس دیگر استفاده می‌شوند. این نوع داده به این معنی است که کاربر یک محصول یا تبلیغ را در چند برنامه یا سرویس مشاهده می‌کند. به عنوان مثال اگردر یک برنامه کاربر به کفش علاقه نشان دهد برنامه‌ی دیگر نیز این را می‌داند.
  2. دسته‌ی دوم داده‌های مرتبط با کاربر است (Data linked to you). اطلاعاتی از قبیل هویت، شماره حساب، حساب کاربری، دستگاه و یا این قبیل اطلاعات است.
  3. دسته‌ی سوم داده‌هایی هستند که به کاربر مرتبط نیستند (Data not linked to you) اما از طریق حساب کاربری، دستگاه و .. از کاربر جمع‌آوری می‌شود و نمی‌توانند برای ردیابی فعالیت کاربر استفاده شوند.

در حالی که فیس بوک به عنوان یک برنامه‌ی مدیریت حریم خصوصی شناخته نمی‌شود اما، اطلاعات زیادی که فیس بوک جمع‌آوری و استفاده می‌کند کاملا وحشتناک است. برخی کاربران در توییتر به این موضوع اشاره کرده‌اند و آن را ناباورانه خوانده‌اند.

image

متن ساده‌ی حریم خصوصی برنامه‌ی فیس بوک در اپ استور بیش از ۶۵۰ کلمه است و شما مجبور نیستید همه‌ی آن را بخوانید. در این لیست داده‌هایی از کاربر که مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از : حساب کاربری، آدرس ، نام و شماره تلفن و البته این تازه اول کار است. سابقه‌ی خرید، اطلاعات دقیق موقعت مکانی، عکس‌ها و فیلم‌ها، مخاطبین، تجزیه و تحلیل‌های مربوط به سلامتی و تناسب اندام و موارد دیگر و این فهرست همچنان ادامه دارد.

image

نکته‌ی حائز اهمیت اینست که کاربران باید بدانند در صورت موافقت چه اطلاعاتی از آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و از طریق موافقت با شرایط و قوانین حریم خصوصی اجازه‌ی دسترسی به چه اطلاعاتی را می‌دهند. البته فیس بوک تنها برنامه‌ای نیست که چنین اطلاعاتی از کاربران را مورد استفاده قرار می‌دهد و با نگاهی به اپ استور و ویژگی جدیدش قطعا موارد بسیاری برای کشف کردن وجود دارد.

اپل در راستای شفاف سازی روی برنامه‌های خود و حتی برنامه‌های از پیش نصب شده‌ی iOS برچسب حریم خصوصی قرار داده است و کاربران می‌توانند به سادگی به آن مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)