خانهاخبار
FTC و 48 دادستان آمریکایی فیسبوک را به رفتارهای ضدرقابتی متهم کردند

FTC و 48 دادستان آمریکایی فیسبوک را به رفتارهای ضدرقابتی متهم کردند

دو پرونده جداگانه که مبتنی بر استدلال‌های تقریبا مشابهی تنظیم شده، فیسبوک را به خاطر اجرای سیاست‌های انحصارگرایانه به دادگاه می‌کشد. قانون‌گذاران می‌خواهند این شرکت را تجزیه کنند.
۱۳۹۹/۹/۲۱

کمیسیون تجارت فدرال امروز اعلام کرد که پرونده ضدتراست جدیدی را علیه فیسبوک به جریان می‌اندازد که در آن گفته شده این شبکه اجتماعی از قدرت انحصارگرایانه خود برای سرکوب، خنثی‌سازی و کنار زدن رقبا استفاده کرده و به همین دلیل باید تجزیه شود. در پرونده‌ای مشابه ۴۸ دادستان کل آمریکایی مدعی شدند که فیسبوک رقبای خود را به‌صورت غیرقانونی و خصمانه تصاحب کرده تا سهم بازارش را حفظ کند. آن‌ها خرید اینستاگرام و واتس‌اپ را از نمونه‌های همین اتفاق قلمداد می‌کنند.

البته پرونده دادستان‌ها بر جنبه‌های نقض قوانین ایالتی تمرکز دارد در حالی که تمرکز پرونده FTC بر سر نقض قوانین فدرال است. به همین خاطر، با وجود این‌که استدلالات هر دو پرونده روی رفتارهای مشابهی صورت گرفته، رسیدگی و بررسی‌های مربوط به آن‌ها به‌شکل جداگانه پیگیری خواهد شد.

هر دو پرونده می‌گویند فیسبوک از قدرت بی‌بدیل خود در حوزه شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از رشد رقبا استفاده کرده است. آن‌ها می‌خواهند این شرکت از حالا به بعد برای تمامی فرآیندهای ادغامی یا خریدهای آینده خود از مقامات ایالتی و FTC مجوز بگیرد. همچنین گفته شده که رفتارهایی مثل عدم ارائه دسترسی API به رقبا برای جلوگیری از پیشرفت آن‌ها باید متوقف گردد.

فیسبوک در واکنش به این اتفاقات در توئیتی اعلام کرد که به بررسی پرونده‌ها می‌پردازد، اما به‌طور کلی آن‌ها را فاقد وجاهت می‌داند و مدعی است: «دولت حالا می‌خواهد قوانین را از اول تعریف کند بدون این‌که بداند این عطف به ماسبق چه تاثیراتی بر کلیت جامعه کسب و کارها خواهد داشت.»

ادعای فیسبوک سوالی منطقی است که مسئله مهمی را مطرح می‌کند: دولت چگونه خرید اینستاگرام و واتس‌اپ را تایید کرده و حالا می‌خواهد آن‌ها را رد کند، بدون این‌که ابتدا کل مکانیزم‌های نظارتی FTC و سایر نهادهای قانونی را زیر سوال ببرد؟

با این حال FTC در پرونده خود به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید که این اتفاق نادر یا غیرمنتظره نیست. فرآیند تایید خرید یک شرکت توسط شرکتی دیگر ممکن است در آن زمان شاخصه غیرقانونی نداشته باشد، ولی شاید در پشت صحنه اتفاقات غیرقانونی زیادی در جریان باشد. این مرجع می‌گوید یک خرید تاییدشده می‌تواند زیر سوال برود اگر برای مثال بعدا مشخص شود که قلب واقعیت رخ داده یا در این مورد که شاهد وقوع رفتارهای غیرقانونی بوده‌ایم.

کمیسیون تجارت فدرال توضیح می‌دهد: «اقدام قانونی ما فقط خریدها را به چالش نمی‌کشد. ما مسیر حرکت و رفتاری چند ساله را زیر سوال می‌بریم که موجب به انحصار درآمدن بازار شبکه‌های اجتماعی شخصی شده است...کمیسیون تجارت فدرال می‌تواند در صورت تخطی از قوانین معاملات صورت‌گرفته را به چالش بکشد، و اغلب این کار را می‌کند. در حقیقت، شناسایی معاملات قبلیِ مغایر با اصول رقابت یکی از بخش‌های اصلی فعالیت «شاخه اجرای قوانین فناوری» است که در ماه فوریه ۲۰۱۹ تشکیل شد.»

این دو پرونده قطعا تنها بخش اولیه‌ای از یک فرآیند رسیدگی قضایی چند ساله خواهند بود و ادعاهای مختلفی را در این باره خواهیم شنید. ادعاهایی که احتمالا گام بعدی آن شامل اعلام بی‌گناهی فیسبوک و تشریح پایبندی آن‌ها به قوانین و مقررات می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)