خانهاخبار
ژاپن به‌زودی اولین نمونه تاریخی از مواد تشکیل‌دهنده سیارک‌ها را دریافت می‌کند

ژاپن به‌زودی اولین نمونه تاریخی از مواد تشکیل‌دهنده سیارک‌ها را دریافت می‌کند

سازمان فضایی ژاپن تا چند روز دیگر در اتفاقی تاریخی اولین نمونه از سیارک‌های منظومه شمسی را طی ماموریتی موسوم به Hayabusa2 دریافت خواهد کرد.
۱۳۹۹/۹/۹

در چند وقت اخیر توجهات زیادی به ماموریت OSIRIS-REx از سازمان فضایی ناسا معطوف بوده که هدف آن نمونه‌برداری از سیارکی به‌نام Bennu است. ولی این ماموریت تنها ماموریتی نیست که با هدفی مشابه در حال حاضر در دست اجرا قرار دارد. جاکسا، آژانس‌های پروهش‌های هوافضای ژاپن، در ماموریتی موسوم به Hayabusa2 از ناسا پیشی گرفته و با نمونه‌برداری از سیارک Ryugu در حال بازگشت به زمین است.

کاوشگر جاکسا حدود یک سال پیش از Ryugu جدا شد و حالا به نزدیکی زمین رسیده تا کار خود را تکمیل کند. فضاپیمای Hayabusa2 قرار است در تاریخ ۶ دسامبر محموله خود را به زمین بیندازد و در استرالیا فرود بیاید تا دانشمندان تحقیقات خود را آغاز کنند.

هدف Hayabusa2 مثل OSIRIS-REx تحقیق درباره سیارک مدنظر خود و گردآوری نمونه از آن بود. جاکسا با موفقیت توانست این کار را انجام دهد. آن‌ها برای جمع‌آوری نمونه‌های تازه از مواد این سیارک، یکی از دهانه‌های آن را با توپ مورد هدف قرار دادند. در نهایت، Hayabusa2 توانست حدود ۱۰۰ میلی‌گرم از مواد این سیارک را گردآوری کند.

این مقدار شاید کم باشد، ولی فراموش نکنید که داریم از سنگی فضایی صحبت می‌کنیم که با سرعت در حال گردش به دور خورشید است. برای انجام تحقیقات علمی نیاز به حجم بالایی از مواد سیارک‌ها نیست و دانشمندان امیدوارند که با کمک همین ۱۰۰ میلی‌گرم به اسرار گوناگونی درباره سیارک‌ها دست پیدا کنند. حتی گفته شده که ممکن است اطلاعات جالب توجهی درباره چگونگی تشکیل سیاره‌های قابل زیست نظیر زمین به دست آید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)