خانهاخبار
فوجیتسو در ژاپن ابرکامپیوتری برای هوش مصنوعی می‌سازد

فوجیتسو در ژاپن ابرکامپیوتری برای هوش مصنوعی می‌سازد

شرکت فوجیتسو اعلام کرده که با همکاری موسسه AIST می‌خواهد ابرکامپیوتری بسازد که از آن در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی استفاده خواهد شد.
۱۳۹۹/۸/۲۷

مرکز کاشیوا واقع در موسسه ملی فناوری و علوم صنعتی پیشرفته ژاپن (AIST) به‌زودی قرار است میزان جدیدترین ابرکامپیوتر فوجیتسو باشد. از این کامپیوتر برای کمک در تحقیق و توسعه صنعت، دولت و دانشگاه‌ها از طریق هوش مصنوعی استفاده خواهد شد.

ابرکامپیوتر فوجیتسو از ۱۲۰ سرور 4U Fujitsu Primergy GX2570، فضای ذخیره‌سازی ۱۱.۲ پتابایتی، دو پردازنده نسل سوم اینتل Xeon Scalable و هشت پردازنده گرافیکی انویدیا A100 تشکیل می‌شود و انتظار می‌رود که توان عملیاتی آن به ۱۹.۳ پتافلاپس برسد.

از این ابرکامپیوتر در کنار سیستم زیرساخت ابری هوش مصنوعی فوجیتسو (ABCI) استفاده خواهد شد که در ماه اوت ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و از آن زمان تاکنون برای پردازش‌های هوش مصنوعی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

image

فوجیتسو می‌گوید: «AIST در واکنش به تقاضای فزاینده‌ای که در زمینه تحقیق و توسعه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت، دولت و دانشگاه‌ها وجود دارد، سیستم زیرساختی جدیدی برای هوش مصنوعی می‌سازد که بر مبنای فضای سبز ابری است و به کمک ABCI می‌آید. این پروژه ترکیبی از قدرت رایانشی بالا را با یک سیستم ذخیره‌سازی پرظرفیت ارائه کرده و در عین حال ساختار پایه‌ای ABCI را دنبال می‌کند.»

فوجیتسو انتظار دارد که این سیستم در ترکیب با ABCI بتواند در حالت تئوری ضمن حفظ نصف دقت توان اجرای عملیات ممیز شناور را به ۸۵۰ پتافلاپس برساند و در حالت دقت دو برابری این توان را در حد ۵۶.۷ پتافلاپس داشته باشد.

این شرکت افزود: «فوجیتسو با حضور در پروژه «زیرساخت ابری سبز با AI» و با کمک AIST به ایفای نقش مرکزی خود در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در ژاپن ادامه می‌دهد و از دستاوردهای حاصل از فعالیت‌های این سیستم برای برنامه‌های جدیدی استفاده می‌کند که قرار است در زمینه صنعت، دولت و دانشگاه استفاده شود.»

راه‌اندازی این ابرکامپیوتر جدید برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)