خانهاخبار
پردازنده‌ی جدید سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۰۸۰ معرفی شد

پردازنده‌ی جدید سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۰۸۰ معرفی شد

سامسونگ پردازنده‌ی اگزینوس ۱۰۸۰ را با لیتوگرافی ۵ نانومتری، ۸ هسته‌ی پردازشی و پشتیبانی از 5G معرفی کرد
۱۳۹۹/۸/۲۳

شرکت کره‌ای به تازگی از پردازنده‌ی میان رده‌ی خود با لیتوگرافی ۵ نانومتری و مبتنی بر فناوری EUV FinFET، با نام اگزینوس ۱۰۸۰ رونمایی کرده است. این پردازنده اولین تراشه‌ی ۵ نانومتری سامسونگ به حساب می‌آید که از یک مودم یکپارچه‌ی 5G بهره‌مند است و از هردو فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی‌متری پشتیبانی به عمل می‌آورد. مودم جدید از بلوتوث ۵.۲، تمامی باندهای وای‌فای و رادیو اف‌ام پشتیبانی می‌کند. این تراشه قرار است جایگزین مدل موفق اگزینوس ۹۸۰ شود.

image


سامسونگ تصمیم گرفته که در پردازنده‌ی جدید از هشت هسته با طراحی کلاستر سه‌گانه بهره ببرد. اگزینوس ۱۰۸۰ در بطن خود از ۴ هسته‌ی قدرتمند Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی کم مصرف Cortex-A55 بهره می‌جوید. قدرتمندترین هسته‌ی Cortex-A78 از فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند در حالی که در کلاستر دیگر سه هسته‌ی Cortex-A78 به فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی مجهز هستند. ۴ هسته‌ی کم مصرف نیز با فرکانس ۲ گیگاهرتز کار می‌کنند. طبق ادعای سامسونگ تراشه‌ی جدید در آزمون تک هسته‌ای تا ۵۰ درصد و در آزمون چندهسته‌ای تا دوبرابر عملکرد بهتری از نسل گذشته‌ی خود یعنی اگزینوس ۹۸۰ دارد. وظایف گرافیکی نیز به Mali-G78 MP10 سپرده شده که سامسونگ می‌گوید تا ۲.۳ برابر عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به همتای گذشته‌ی خود دارد.

image

اگزینوس ۱۰۸۰ از دوربین تکی تا ۲۰۰ مگاپیکسل و دوربین دوگانه تا ۳۲ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین پردازنده‌ی جدید قادر به ظبط فیلم با کیفیت 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه است. انتظار می‌رود اولین گوشی مجهز به پردازنده‌ی اگزینوس ۱۰۸۰ اوایل سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شود. علاوه براین در جریان رویداد اعلام شد که اولین مشتری این پردازنده ویو خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)