خانهاخبار
اپل رسما تراشه مخصوص مک‌ها را با نام M1 معرفی کرد

اپل رسما تراشه مخصوص مک‌ها را با نام M1 معرفی کرد

کوپرتینویی‌ها در مراسم ویژه امشب از اولین تراشه اختصاصی اپل سیلیکون برای کامپیوترهای مک رونمایی کردند. این تراشه M1 نام دارد.
۱۳۹۹/۸/۲۰

اپل امشب بالاخره به انتظارها پایان داد و همان‌طور که قبلا در WWDC گفته بود، آغاز مهاجرت کامپیوترهای خود از معماری اینتل به معماری ARM را آغاز کرد. این شرکت امشب از اولین تراشه اختصاصی کامپیوترهای مک با نام M1 رونمایی کرد که ظاهرا قدرت و توانمندی‌های زیادی دارد. با ما همراه باشید.

تراشه M1 یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. این تراشه شامل چهار هسته پرقدرت است که اپل آن‌ها را به عنوان سریع‌ترین هسته‌های CPU در سراسر دنیا معرفی می‌کند. چهار هسته بعدی این تراشه برای بهره‌وری بالا طراحی شده‌اند که در عین ارائه عملکردی مناسب از یک دهم توان استفاده می‌کنند. اپل می‌گوید تراشه M1 بهترین عملکرد ممکن را در ازای وات مصرفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و توان آن ۳ برابر تراشه‌های عادی است.

image

هسته‌های بزرگ پردازنده ۱۲ مگابایت کش L2 و هسته‌های کوچک ۴ مگابایت کش L2 دارند. این دو در کنار یکدیگر می‌توانند تا دو برابر جدیدترین تراشه‌های دنیای پی‌سی سریع باشند، و در صورتی که به 10W TDP محدود شوند و خنک‌سازی مناسبی داشته باشند، می‌توانند حتی از این هم سریع‌تر شوند.

این تراشه دارای گرافیک مجتمعی با هشت هسته و ۱۲۸ واحد اجرایی است. اپل می‌گوید GPU تراشه M1 هم با توان ۲.۶ ترافلاپس سریع‌ترین گرافیک مجتمع دنیا به حساب می‌آید. این تراشه همچنین یک موتور عصبی شش هسته‌ای دارد که می‌تواند در هر ثانیه ۱۱ تریلیون عملیات را پردازش کند.

تراشه M1 مثل تراشه‌های موبایلی از معماری حافظه یکپارچه (UMA) استفاده می‌کند؛ بدین معنا که حافظه آن به‌صورت مشترک در دسترس پردازنده مرکزی، گرافیک، کنترلر I/O و سایر قطعات قرار می‌گیرد و لازم نیست که اطلاعات از طریق PCIe منتقل شود.

image

تراشه M1 مشابه تراشه A14 آیفون ۱۲ با فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته شده و ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. این «سیستم بر تراشه» یا SoC از تاندربولت و USB 4 پشتیبانی می‌کند. M1 می‌تواند رسانه‌ها را رمزگذاری و رمزگشایی کند و ایمنی بالایی دارد. اپل مدعی است که این تراشه امکان روشن شدن سریع مک از حالت Sleep را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد تا برنامه‌های 3D و ویرایش تصاویر RAW با سرعت بیشتری انجام شود.

این شرکت می‌گوید همه اپلیکیشن‌های خود را برای پردازنده‌های جدیدش بهینه‌سازی کرده است. Final Cut Pro تا ۶ برابر سریع‌تر شده و Logic Pro می‌تواند ترک‌های صوتی را با مدت زمان ۳ برابر بیشتر مدیریت کند. توسعه‌دهندگان شخص ثالث مثل ادوبی هم دست به کار شده‌اند. برای مثال Lightroom اواخر امسال منتشر خواهد شد و فتوشاپ سال آینده با اپل سیلیکون سازگار می‌شود.

تراشه M1 تمام قطعات و اجزایی را یکپارچه کرده که در گذشته به‌صورت جداگانه کارهای پردازش را انجام می‌دادند. این تراشه برای اولین بار می‌تواند امکان اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آیفون و مک، از جمله HBO Max و Among Us، را روی کامپیوترهای مک فراهم کند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حسین

۱۳۹۹/۸/۲۲
سلام
لطفا mac mini رو هم بررسی کنید . ممنون