خانهاخبار
تحول با اپل سیلیکون؛ چه انتظاراتی از مراسم سه‌شنبه شب اپل داریم؟

تحول با اپل سیلیکون؛ چه انتظاراتی از مراسم سه‌شنبه شب اپل داریم؟

اپل 20 آبان در مراسمی به‌نام One More Thing قرار است از اولین کامپیوترهای مک مجهز به معماری ARM رونمایی کند. در این مطلب تمامی احتمالات پیش رو را بررسی کرده‌ایم.
۱۳۹۹/۸/۱۹

تنها دو روز تا برگزاری سومین رویداد اپل در نیمه دوم سال باقی مانده است. به‌دنبال رونمایی از اپل واچ، آیپد و آیفون جدید، حالا نوبت آن رسیده تا کوپرتینویی‌ها سه‌شنبه شب در مراسمی موسوم به One More Thing به‌سراغ کامپیوترهای مک بروند و مهاجرت از اینتل به تراشه‌های اپل سیلیکون را آغاز کنند. در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا ببینیم این شرکت سه‌شنبه شب ساعت ۲۱:۳۰ ما را با چه محصولاتی غافل‌گیر خواهد کرد.

اپل سیلیکون

به باور بسیاری از فعالان حوزه فناوری تمرکز اپل در مراسم ۲۰ آبان روی مهاجرت مک به پردازنده‌های اپل سیلیکون است. این شرکت اولین بار در ماه ژوئن در مراسم WWDC 2020 اعلام کرد که قصد دارد ظرف دو سال تمام کامپیوترهای خود را به معماری ARM مهاجرت دهد و اولین محصولات این سری را تا پایان سال معرفی کند.

image

در حال حاضر کامپیوترهای مک از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند، ولی این نخستین باری نیست که اپل معماری پردازنده کامپیوترهای خود را تغییر می‌دهد. آن‌ها اولین بار در رویداد WWDC 2005 اعلام کردند که معماری مک‌ها را از پردازنده‌های PowerPC به اینتل منتقل می‌کنند.

این شرکت حالا با اپل سیلیکون می‌تواند کنترل بیشتری روی زمان‌بندی عرضه و تولید پردازنده‌های مک داشته باشد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رابطه اپل و اینتل در سال‌های اخیر به واسطه تاخیرهای این تراشه‌ساز به تلخی کشیده شده است. به‌علاوه، کوپرتینویی‌ها با سری آیفون و آیپد نشان داده‌اند که به‌خوبی قادر به ساخت تراشه‌های پردازشی هستند.

گفته می‌شود که اولین نسل از مک‌های ARM بر اساس معماری A14 ساخته می‌شوند که پیش‌تر در آیپد ایر ۴ و آیفون ۱۲ استفاده شده بود. با این حال، این پردازنده‌ها قرار است برای دماهای بیشتر و کاربردهای متناسب لپ‌تاپ‌ها بهینه‌سازی شوند. نشریه بلومبرگ در ماه آوریل گفته بود که اولین مک ARM اپل از تراشه‌ای با طراحی ۱۲ هسته‌ای استفاده می‌کند.

در ادامه پیش‌بینی می‌کنیم که چه محصولاتی معرفی خواهند شد.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی

image

بلومبرگ اخیرا در گزارشی اعلام کرد که یکی از اولین مک‌های اپل سیلیکون نسخه تازه‌ای از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی خواهد بود. این ادعا از سوی افشاگر توئیتری با نام L0vetodream و تحلیل‌گیر مشهور مسائل اپل، مینگ-چی کو، نیز تایید شده است.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با پردازنده اپل سیلیکون احتمالا شباهت بالایی به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی موجود دارد. در نتیجه، نباید منتظر طراحی متفاوتی برای این دستگاه باشیم. شایعات حاکی از آن است که تغییر در طراحی مک‌بوک پرو با نسخه‌ای ۱۴ اینچی در سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. فعلا اطلاعات بیشتری درباره این دستگاه در دسترس نیست.

مک‌بوک ایر جدید

image

بلومبرگ، مینگ-چی کو و L0vetodream می‌گویند دیگر کامپیوتر مک مجهز به اپل سیلیکون یک مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی جدید است. این دستگاه هم احتمالا با ظاهری شبیه مک‌بوک ایرهای موجود عرضه می‌شود ولی صرفا پردازنده‌ای مبتنی بر معماری ARM خواهد داشت.

استفاده از تراشه‌های اپل سیلیکون در طراحی دستگاه ظریف و سبکی همچون مک‌بوک ایر می‌تواند کمک شایانی به این دستگاه کند و عمر باتری، قدرت پردازشی و توانمندی‌های کنترل گرمای آن را افزایش دهد.

سایر سخت‌افزارهای مک

به جز این دو مک‌بوک جدید، گفته شده که اپل مشغول کار روی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تازه‌ای است. فعلا نمی‌دانیم که این دستگاه هم در مراسم سه‌شنبه شب معرفی می‌شود یا نه، چون برخی از شایعات مدعی‌اند که دستگاه مذکور ممکن است با گرافیکی قوی‌تر در اوایل سال ۲۰۲۱ رونمایی شود.

در بخش دیگری از گزارش‌ها گفته شده که مک‌بوک جدیدی با نمایشگر ۱۲ اینچی در دست توسعه قرار گرفته و از اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که از اپل سیلیکون استفاده می‌کند. این تراشه در مک‌بوک ۱۲ اینچی می‌تواند عمر باتری آن را به ۱۵ تا ۲۰ ساعت برساند و دستاورد مهمی را در این زمینه رقم بزند.

image

همچنین، احتمال داده می‌شود که آیمک، مک مینی و مک پرو جدیدی در دست تولید قرار داشته باشد. با این حال، انتظار نداریم که این دستگاه‌ها را در مراسم پیش رو ببینیم. همان طور که قبلا گفته شده بود، حدود ۲ سال طول می‌کشد تا تمامی کامپیوترهای مک به اپل سیلیکون منتقل شوند.

macOS 11 Big Sur

اپل در طول مراسم سه‌شنبه شب احتمالا تاریخ عرضه عمومی سیستم عامل macOS 11 Big Sur را اعلام می‌کند. این شرکت در WWDC 2020 از این سیستم عامل پرده برداشت ولی هنوز آن را برای عموم کاربران منتشر نکرده است.

مک‌اواس بیگ سر به‌روزرسانی بزرگی برای کامپیوترهای مک به حساب می‌آید و تغییرات قابل توجهی را در رابط کاربری آن ایجاد می‌کند. در این نسخه شاهد اپلیکیشن جدید پیام‌ها، کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر تازه و بسیاری قابلیت‌های دیگر خواهیم بود.

این نسخه از مک‌اواس به کامپیوترهای اپل سیلیکونی اجازه اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد را می‌دهد. انتظار داریم که اپل مدت زمان مناسبی را به تشریح قابلیت‌های ترکیبی اپل سیلیکون و macOS 11 اختصاص دهد. در این مراسم احتمالا شاهد اجرای برخی از اپلیکیشن‌های iOS روی macOS خواهیم بود.

سایر احتمالات

به جز مک و کامپیوترهای مجهز به اپل سیلیکون، چند احتمال دیگر برای رویداد One More Thing مطرح است که هرچند برخی از آن‌ها نامحتمل به نظر می‌رسند، اما در هر حال نمی‌توانیم شانس حضورشان را نادیده بگیریم.

ایرپادز استودیو

image

مدت‌هاست که شایعاتی درباره عرضه هدفون دور-گوشی جدید اپل موسوم به AirPods Studio به گوش می‌رسد. گفته می‌شود که این دستگاه خارج از برند بیتس خواهد بود و قابلیت‌های تازه‌ای را در زمینه شناسایی سر و گردن، پیکربندی تنظیمات اکولایزر و غیره ارائه می‌کند.

با توجه به اطلاعاتی که از کد بتای iOS 14 به دست آمده، احتمالا شاهد عرضه حداقل دو رنگ از این دستگاه خواهیم بود. قیمت ایرپادز استودیو باید حدود ۳۴۹ دلار باشد و نسخه لوکس آن به ۵۹۹ دلار برسد. نسخه دوم بدنه‌ای از ترکیب چرم و فلز خواهد داشت.

منتها در گزارشی تازه از سوی بلومبرگ گفته شده که عرضه ایرپادز استودیو به خاطر مشکلات تولید به تعویق افتاده است. طبق برنامه، قرار بود این دستگاه از چند هفته پیش وارد فاز تولید شود، اما حالا گفته شده که تولید انبوه آن دیرتر آغاز می‌شود. در نتیجه، ممکن است تا سال ۲۰۲۱ این دستگاه را نبینیم.

ایرتگز

image

بیش از یک سال است که شایعاتی درباره برچسب ردیاب اپل موسوم به AirTags شنیده می‌شود. اولین اشاره به این دستگاه در کد iOS 13 مشاهده شد و از آن زمان تاکنون شایعات و گزارش‌های متعددی درباره این محصول به سطح اینترنت راه پیدا کرده است.

در طول این یک سال تقریبا در هر رویداد اپلی انتظار داشتیم که ایرتگز را ببینیم، ولی هنوز موفق به انجام این کار نشده‌ایم. حالا در جدیدترین گزارش، افشاگر معروف جان پراسر مدعی شده که ایرتگز بالاخره در ماه نوامبر معرفی می‌شود. با این حساب، دوباره باید احتمال رونمایی از این دستگاه را در نظر داشته باشیم.

اپل تی‌وی جدید

بر اساس گزارش‌ها، اپل در حال کار روی نسخه جدید اپل تی‌وی و ریموت جدید سیری است. چند وقتی است که شواهد مربوط به سخت‌افزار جدید اپل تی‌وی در iOS مشاهده شده و شایعات حاکی از آن است که یکی از تغییرات این نسخه تراشه سریع‌تر برای اجرای روان‌تر بازی‌ها خواهد بود.

image

بلومبرگ در خصوص ریموت جدید این دستگاه می‌گوید یکی از قابلیت‌های آن پشتیبانی از اپلیکیشن Find My است. با این قابلیت به‌راحتی می‌توانید ریموت تلویزیون را پیدا کنید و خیلی نگران گم شدن آن نباشید. اگر این دستگاه در مراسم سه‌شنبه شب معرفی نشود، احتمالا آن را اوایل سال ۲۰۲۱ خواهیم دید.

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌بینید، هدف اپل این است که به آرامی گذار به تراشه‌های اپل سیلیکون را آغاز کند و تغییرات اصلی و ظاهری را برای آینده نه چندان دور نگه دارد. این فرآیند با معرفی نسخه‌های جدید مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر شروع می‌شود. بخش عمده تغییرات در سال ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتد و در نهایت این مهاجرت با نسخه‌های جدید مک مینی، آیمک و مک پرو تکمیل خواهد شد.

ما در جی‌اس‌ام مثل همیشه اخبار این رویداد را برای شما پوشش می‌دهیم و حرف‌های اپل را اپل پارک واقع در قلب کالیفرنیا به سمع و نظر شما می‌رسانیم. پس با ما همراه بمانید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)