خانهاخبار
شیائومی لنز متحرک دوربین زوم خود را به نمایش گذاشت

شیائومی لنز متحرک دوربین زوم خود را به نمایش گذاشت

شیائومی از کار روی فناوری جدیدی خبر داده که در آن لنز دوربین به‌شکل فیزیکی از دستگاه خارج شده و دامنه زوم را فراهم می‌کند.
۱۳۹۹/۸/۱۸

دوربین تلفن‌های هوشمند مسیر درازی را طی کرده‌اند، اما هنوز راه خیلی زیادی پیش روی خود دارند به سطح جدیدترین دوربین‌های بی‌آینه برسند. یکی از محدودیت‌های اصلی دوربین گوشی‌ها این بوده که فاصله کانونی ثابتی دارند. تولیدکنندگان موبایل برای عبور از این محدودیت از راهکار دوربین‌های چندگانه استفاده کرده‌اند تا با لنزهای فوق عریض به میدان دید بازتر و با لنزهای تله‌فوتو میدان دید باریک‌تری داشته باشند.

منتها این محدودیت همچنان باعث می‌شود لنزهای دوم و سوم از نظر دیافراگم و توانایی دریافت نور عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند و این موضوع در سنسورهای کوچک‌تر نمود بیشتری پیدا کند. در آن سو، دوربین‌های بی‌آینه و DSLR یک سنسور دوربین دارند که از قابلیت تعویض لنز بهره می‌برد؛ در نتیجه می‌توانند فاصله کانونی متغیری داشته باشند. برای مثال، شما می‌توانید یک کیت لنز ۱۸ تا ۵۵ میلی‌متری را همراه با یک دوربین اقتصادی DSLR یا بی‌آینه جفت کنید و با همان سنسور تصاویر فوق عریض یا عادی بگیرید.

با وجود این‌که در گذشته برخی از گوشی‌های مجهز به دوربین‌های حرفه‌ای نظیر گلکسی K زوم با کمک لنزهای متحرک از فناوری زوم اپتیکال فیزیکی استفاده می‌کردند، ولی این ایده هرگز به محبوبیت نرسید و وارد جریان اصلی بازار نشد. ولی حالا با فناوری جدیدی که شیائومی مشغول کار روی آن است، شاید در آینده شرایط تغییر کند و گوشی‌هایی با لنز متحرک و زوم متغیر داشته باشیم.

image

این شرکت در صفحه خود در شبکه اجتماعی چینی ویبو اعلام کرده که فناوری لنز باز-دیافراگم متحرک آن‌ها ساختار اپتیکال جمع‌شونده‌ای دارد که طراحی شده تا به‌شکلی فشرده داخل دستگاه قرار بگیرد و در زمان نیاز بیرون بیاید. شیائومی می‌گوید این طراحی به دوربین تلسکوپی دستگاه اجازه می‌دهد تا با دیافراگم بزرگ‌تر خود میزان دریافت نور را تا ۳۰۰ درصد افزایش دهد. با این حال، مشخص نیست که مقدار f دوربین چقدر خواهد بود. گفته شده که عملکرد این دوربین در حالت عکاسی پرتره و شبانه بهتر از دوربین‌های موجود در بازار است.

شیائومی اضافه می‌کند که این فناوری دارای سیستم لرزشگیر جدیدی است که زاویه ضدلرزش بزرگ‌تری دارد و این طراحی تا ۲۰ درصد باعث افزایش ثبات و شارپی تصاویر می‌شود. این شرکت می‌گوید آن‌ها به تلفیق این فناوری تصویرسازی پیشرفته در تلفن‌های هوشمند ادامه می‌دهند و آن را در آینده در دسترس کاربران قرار خواهند داد.

image

این لنز درست مثل دوربین‌های آماده از بدنه گوشی بیرون می‌زند و امکان حرکت فیزیکی را فراهم می‌کند. شیائومی هنوز دامنه زوم این فناوری را اعلام نکرده، و اگرچه که مزیت اصلی چنین دوربینی دستیابی به زوم اپتیکال واقعی بدون لنز ثانویه است، ولی این شرکت رسما نگفته که فناوری آن‌ها امکان استفاده از زوم فیزیکی روی سوژه‌ها را دارد.

استفاده از این فناوری در گوشی‌های آتی شیائومی به این شرکت اجازه می‌دهد تا به‌جای دوربین‌های دو یا سه‌گانه صرفا از دوربین‌های تک لنز استفاده کند. ولی از طرف دیگر، این طراحی اثر قابل توجهی بر ضخامت گوشی‌ها خواهد گذاشت، چون با وجود خروج بخش متحرک لنز، در هنگام بازگشت به دستگاه باید فضای کافی در نظر گرفته شود تا لنز داخل بدنه قرار بگیرد.

شیائومی هنوز اعلام نکرده که چه زمانی از این فناوری در موبایل‌های خود استفاده خواهد کرد. خیلی بعید است که سری پرچمداران Mi 11 از این فناوری استفاده کنند چون چیز زیادی تا عرضه آن‌ها باقی نمانده، اما اگر این شرکت بتواند با موفقیت به تولید انبوه فناوری خود دست یابد، احتمالا باید منتظر تحولی عظیم در حوزه دوربین‌های موبایلی باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)