خانهاخبار
پیام‌رسان‌هایی با امنیت بیشتر از واتساپ

پیام‌رسان‌هایی با امنیت بیشتر از واتساپ

برای امنیت بیشتر می‌توان سراغ برنامه‌هایی به جز واتساپ رفت که در این مقاله چندی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم
۱۳۹۹/۸/۱۷

ویژگی پیام‌های محو شونده در واتساپ که کاربران زمان زیادی منتظر آن بودند، به زودی منتشر می‌شود، اما قبل از استفاده باید از نحوه‌ی کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.

پیام‌های محو شونده یک لایه‌ی امنیتی به حریم خصوصی و مکالمات کاربران اضافه می‌کند. فرض کنید می‌خواهید آدرس منزل خود را به شخصی اطلاع دهید، اما نمی‌خواهید که این اطلاعات برای همیشه درسابقه‌ی گفت و گوی شما باقی بماند. آدرس را به عنوان یک پیام محو شونده ارسال کنید و بعد از مدت زمان مشخصی خودش حذف می‌شود. پیام‌های محو شونده جذابیت بالایی دارند، اما به نظر می‌رسد که این پیام‌ها در واتساپ نسبت به دیگر پیام‌رسان‌ها از امنیت کمتری برخوردار است.

image

براساس توضیحات شرکت در مورد نحوه‌ی عملکرد این ویژگی، پیام‌های محو شونده به مدت هفت روز باقی خواهد ماند. توانایی ویرایش این نوع پیام‌ها وجود ندارد که باعث ناامیدی کاربرانی که به دنبال این قابلیت در پیام های پاک شونده بودند، می‌شود. البته بسیاری از پیام‌رسان‌های دیگر این ویژگی را دارند. هفت روز برای ماندن اطلاعاتی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند، طولانی است. از این بدتر اینکه این پیام‌ها حتی بعد از هفت روز از زمان بالقوه، قابل دسترسی هستند، در صورتی که

  • پیش نمایش پیام از صفحه‌ي اعلان‌های دستگاه نشان داده می‌شود
  • پیام نقل قول یا پاسخ داده شود
  • پیام به سایر گروه‌ها یا چت‌ها فوروارد شود
  • گیرنده‌ی پیام از صفحه‌ اسکرین شات بگیرد قبل از پاک شدن پیام

محتوای چندرسانه‌ای اگر ارسال شود برای همیشه ذخیره می‌شود و اگر می‌خواهید آن را حذف کنید باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.

image

 

پیام‌رسان‌هایی با پیام محو شونده‌ی بهتر در مقایسه با واتساپ

اگر منصفانه بخواهیم بررسی کنیم پیام‌های محو شونده در بعضی برنامه‌ها هم‌چون  سیگنال دشوارتر است اما موارد ذکر شده در بالا نیز در آن وجود ندارد و امنیت بیشتری دارد. تا زمانی که از نحوه‌ی عملکرد پیام‌های محو شونده در واتساپ اطلاع داشته‌ باشید می‌توان از آن به طور مناسب بهره برد. این ویژگی هنوز به اندازه‌ای که بایدایمن نیست، پس اگر امنیت در اولویت قرار دارد باید سراغ گزینه‌های دیگری بروید. سیگنال، تلگرام و وایبر به کاربر امکان می‌دهند که تنها با چند ضربه زمان حذف پیام را تنظیم کنند. هرسه از رمزنگاری end-to-end بهره می‌برند و امکان ارسال محتوای چندرسانه‌ای را طوری می دهند که تنها پس از باز شدن به طور خودکار حذف می‌شوند. سیگنال حتی برای خصوصی سازی تصاویر ذخیره شده دارای یک ابزار داخلی است.

image

مهم اینست که از پیام‌های محو شونده نمی‌توان اسکرین شات گرفت و یا آن‌ها را فوروارد کرد، اتفاقی که در واتساپ رخ می‌دهد. نظر شما کاربران گرامی در مورد پیام‌رسان‌ها مذکور چیست. کدام یک را ایمن‌تر می‌دانید تلگرام، سیگنال، وایبر یا واتساپ؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)