خانهاخبار
فیسبوک، توئیتر و گوگل در جلسه مجلس سنا درباره رفتار خود به نمایندگان پاسخ دادند

فیسبوک، توئیتر و گوگل در جلسه مجلس سنا درباره رفتار خود به نمایندگان پاسخ دادند

مجلس سنای آمریکا با احضار سه مدیر عامل بزرگ دنیای فناوری خواستار توضیحاتی درباره رفتار این شرکت‌ها شد. از جمله موضوعات این جلسه ماده 230 از لایحه نزاکت در ارتباطات بود.
۱۳۹۹/۸/۹

مدیر عامل سه شرکت فیسبوک، توئیتر و گوگل در برابر مجلس سنای آمریکا حاضر شدند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. بر اساس گزارش‌ها این جلسه بر ماده ۲۳۰ از لایحه نزاکت در ارتباطات و آن‌چه که شرکت‌ها در قبال انتشار آنلاینش باید پاسخگو باشند تمرکز داشت. سطح تنش‌ها میان شرکت‌های بزرگ فناوری و دولت آمریکا در چند وقت اخیر زیاد شده و با توجه به انتخابات پیش رو شرایط حتی بدتر از قبل به نظر می‌رسد.

مدیران عامل فیسبوک و توئیتر اخیرا به خاطر عملکرد خود در موضوع مقاله نشریه نیویورک پست به مجلس احضار شده بودند. شبکه‌های اجتماعی در چند وقت اخیر نسبت به نشر اطلاعات گمراه‌کننده واکنش جدی‌تری داشته‌اند. فیسبوک به‌تازگی شبکه‌ای از حساب‌های کاربری را مسدود کرده و توئیتر نیز در روزهای منتهی به انتخابات آمریکا رفتار مشابهی داشته است.

مارک زاکربرگ و جک دورسی حالا در جلسه‌ای سه و نیم ساعتی به سوالات نمایندگان سنا پاسخ داده‌اند. بسیاری از سیاست‌مداران مدعی‌اند که مصونیت این شرکت‌ها در برابر اقدام قضایی موجب شده آن‌ها رفتار درستی نداشته باشند. در حال حاضر نمی‌توان این شرکت‌ها را به‌خاطر محتواهایی که روی پلتفرم‌شان منتشر می‌شود یا محتواهایی که آن‌ها از این پلتفرم‌ها پاک می‌کنند، مورد تعقیب قرار داد. به همین خاطر نمایندگان می‌گویند در این زمینه خلا قانونی وجود دارد.

image

استاد دانشگاه ییل، فیونا اسکات مورتون، می‌گوید ماده ۲۳۰ به کسب و کارهای دیجیتالی اجازه انتشار محتواهای کاربران را می‌دهد ولی آن‌ها را در قبال پیامدهای آن مسئول نمی‌شناسد. این ماده در ابتدا برای جلوگیری از تعقیب قضایی سرویس‌دهندگان اینترنتی وضع شده بود. ولی حالا به حفره‌ای قانونی برای رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

سیاست‌مداران می‌گویند این قانون منسوخ شده و باید تغییر کند. دموکرات‌ها باور دارند که باید جلوی انتشار اطلاعات گمراه‌کننده گرفته شود و شبکه‌های اجتماعی در برابر آن‌ها مسئول باشند. جمهوری‌خواهان اما معتقدند که این قانون قدرت زیادی را در اختیار شرکت‌های فناوری قرار داده و کنترل آزادی بیان را در اختیارشان گذاشته است.

با این وجود، جک دورسی، مدیرعامل توئیتر، از این ماده دفاع کرد. او گفت ماده ۲۳۰ مهم‌ترین قانون در حمایت از آزادی بیان اینترنتی است. منتها نمایندگان در پاسخ این صحبت‌ها خواستار توضیح درباره چگونگی حذف و برچسب‌گذاری پست‌ها در توئیتر شدند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، نیز اذعان داشت که این قانون به شکل‌گیری اینترنت و آزادی بیانی کمک کرده که ما امروز آن را می‌شناسیم. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، افزود: «ما صرفا از طریق چارچوب‌های قانونیِ مشخصی مثل ماده ۲۳۰ می‌توانیم دسترسی آزاد به دامنه گسترده‌ای از اطلاعات را ممکن کنیم.»

در نهایت به نظر می‌رسد که ماده ۲۳۰ به دلایل مختلف تحت فشار گسترده‌ای از سوی هر دو حزب قرار دارد. ولی باید ببینیم که طرفین بر سر چه تغییراتی با یکدیگر به توافق می‌رسند و آینده پلتفرم‌های آنلاین چه شکلی پیدا خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)