خانهاخبار
انگشت اتهام مارک زاکربرگ، به سمت اپ استور نشانه رفت!

انگشت اتهام مارک زاکربرگ، به سمت اپ استور نشانه رفت!

مارک زاکربرگ، اپ استور را یک پلتفرم انحصارطلبانه می‌داند.
۱۳۹۹/۷/۲۹

موسس و مدیر عامل فیس بوک تا زمانی که بحث محافظت از این پلتفرم در مقابل حملات دولت به میان نیاید، آن چنان در جریان‌های سیاسی خود را دخالت نمی‌دهد. به این ترتیب او از این جایگاه خود استفاده کرده و در مقابل افرادی مانند دونالد ترامپ رو در رو ایستاده است. مارک زاکربرگ به تازگی وارد جریانات مربوط به کمپانی اپل و اپلیکیشن تیک تاک شده است.

فیس بوک این روزها به دلیل اخبار سیاسی و اطلاعات ضد و نقیضی که در آن منتشر می‌شود، تحت فشار است. جعل روابط مساعد با سیاستمداران قدرتمند و رسانه‌ها به این معنی است که فیس بوک می‌تواند از کسانی که اخبار را تهیه می‌کنند و کسانی که آن را گزارش می‌دهند، شکایت کند. هر دو حزب مهم و فعال سیاسی فعلی آمریکا از فیس بوک انتقاد کرده‌اند. علیرغم شکایت‌ها‌، فیس بوک همچنان به شدت رشد می‌کند. چرا که درآمد این پلتفرم از سال 2016 که مبلغ 28 میلیارد دلار بوده، در سال گذشته میلادی به 70 میلیاد دلار رسید.

image

 

ارتباطات میان مارک زاکربرگ و کوشنر، یکی از فرزندان دونالد ترامپ، در اغلب موارد موجب ایجاد انحرافاتی می‌شود. افرادی که در جریان این امور هستند، گزارش داده‌اند که زاکربرگ چندی پیش با کوشنر و آقای Steven Mnuchin یکی از معاونان دونالد ترامپ در مورد پرونده اپلیکیشن تیک تاک ملاقات داشته است. یکی از سخن گویان فیس بوک، دخالت این پلتفرم در تصمیمات دولت ترامپ پیرامون اپلیکیشن TikTok را انکار کرده است. او در سخنان خود به وضوح به این موضوع اشاره کرده است:

هر گونه خبری مبنی بر دخالت، تشویق و اشاره به اعمال تحریم‌ها بر علیه اپلیکیشن تیک تاک از سوی مارک زاکربرگ دروغ محض است.

اما مورد دیگری که فیس بوک سلاح‌های خود را به سمت آن گرفته، کمپانی اپل است. در این خصوص نیز اشخاصی هستند که در پشت پرده حضور داشته و از این موضوع حکایت می‌کنند که مارک زاکربرگ در صحبت‌هایی که با هیئت دولت ایالات متحده در میان گذاشته، اظهار کرده است که اپل مجبور نیست با سیاست و نظارت دقیقی که فیس بوک انجام می‌دهد، مقابله کند. حتی با وجود این که سیستم عامل‌های اپل مانند آی او اس، مک او اس و آیپد او اس در حال حاضر توسط تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در حال استفاده است. فیس بوک یکی از چهار شرکتی است که به همراه آلفابت، اپل و آمازون، به دلیل نقض برخی مقررات ضد انحصاری توسط کنگره آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. در مورد فیس بوک، ممکن است این شرکت مجبور شود تا شبکه جامع اجتماعی خود که شامل فیس بوک، مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام می‌شود را به قسمت‌های مختلف بخش‌بندی کند.

image

ماه گذشته، مارک زاکربرگ از بیان مستقیم این موضوع که اپ استور اپل یک پلتفرم انحصار طلبانه است، سر باز زد. اگرچه وی در بیانات خود چنین اظهار کرده است:

من مطمئنا به این موضوع فکر می‌کنم که آنها از نظر اپلیکیشن‌ها، یک سیاست کنترل یک جانبه‌ای را اتخاذ کرده‌اند. فکر می‌کنم حدود پنجاه درصد آمریکایی‌ها در حال حاضر و همچنین تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا از محصولات هوشمند استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که هم اینک بیش از یک میلیارد محصول اپلی فعال در دنیا وجود داشته باشد. حالا باید در مورد سیاست کنترل اپلیکیشن‌ها در اپ استور اپل و ایجاد یک رقابت ناعادلانه، سوالاتی در اذهان کاربران ایجاد شود. این مسائل جلوی پیشرفت نوآوری و رقابت را گرفته و به اپل اجازه می‌دهد تا مبالغی را بابت انحصاری بودن خدمات خود دریافت کند.

او این مسائل را در مورد گوگل و پلی استور آن مطرح نکرد. چرا که این پلتفرم هیچ گاه کاربران خود را برای نصب اپلیکیشن، محدود نکرده است. وی در ادامه سخنان خود چنین گفت:

به عنوان یک توسعه دهنده، اگر شما در پلی استور گوگل حضور نداشته باشید، هنوز راه‌هایی برای انتشار اپلیکیشن شما و در دسترس قرار دادن آن برای کاربران وجود خواهد داشت. این بدان معناست که اگر کاربران چیزی بر خلاف نظر مسئولان گوگل انجام دهند، از سوی آن‌ها طرد نخواهند شد. به نظر من، این موضوع که توسعه دهندگان و برنامه نویسان راه‌های زیادی برای بروز خلاقیت‌های خود پیش روی داشته باشند، یک موضوع مهم و حیاتی به حساب می‌آيد.

برخی افراد بر این باور هستند که دلیل عصبانیت و خصومت‌های اخیر زاکربرگ در مورد کمپانی اپل، به خاطر ویژگی‌های جدیدی است که در حوزه حریم شخصی در آی او اس 14 شاهد آن‌ها هستیم. شخصی سازی و جلوگیری از نمایش تبلیغات مزاحم، یکی از قابلیت‌های iOS 14 است که به این ترتیب، دست اپلیکیشن فیس بوک برای جمع آوری اطلاعات کاربران و نمایش تبلیغات متناسب با سلیقه آن‌ها را بسته نگه داشته است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)