برترین خودروهای شهری در سال 2020 (قسمت اول )
اما بازهم یکی دیگر از هنرنماییهای خودروساز محبوب ژاپنی هوندا. از قضا این یکی، یکی از بهترین انتخابهای ممکن برای فعالیتهای شهری خواهد بود. این خودرو علاوه بر این که کوچکترین خودرو این لیست است ارزانترین آنها نیز هست. البته این خودرو یکی از برترین انتخابها برای دانشجویان و البته ماشین اولیها هم محسوب میشود؛ اما برویم سر اصل مطلب. خودرو فیت مانند اسمش واقعاً خودرو کوچک و جذابی است.
طراحی ظاهری خودرو فیت از جلو نمود آن چنانی ندارد. از جلو این خودرو بیش از هر زمان دیگری شما را به یاد ونهای خانوادگی میاندازد. طراحی خودرو از جلو به شدت ساده است و هیچ نکته خاصی را در برندارد. از نمای جانبی این خودرو خیلی جذابیتی ندارد. رینگهای استفاده شده در این خودرو 16 اینچی و البته از نوع آلومینیوم هستند. ظاهر عقب هم نکته جدیدی ندارد و البته هنوز هم نحوه طراحی چراغها در این قسمت روی اعصاب هستند؛ اما در زمینهٔ ابعاد و وزن به معنی واقعی کلمه با خودرو لایتی روبه رو هستیم. این خودرو طولی معادل 4 متر و ارتفاع 1.52 متری دارد.
در قسمت وزن نیز این خودرو تنها 1143 کیلوگرم وزن دارد تا جزو سبک وزنترین خودروهای بازار قرار بگیرد؛ اما رنگهای در نظر گرفته شده برای این خودرو همگی شاد و جذاب هستند. رنگهای در نظر گرفته شده برای این خودرو 7 تا هستند و تا آنجا که شده سعی شده با هم متفاوت باشند. در بخش پیشرانه این خودرو به ضعیفترین پیشرانه ممکن مجهز شده است. این خودرو به یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است که تنها میتواند 130 اسب بخار توان تولید نماید؛ اما این خودرو در قسمت سیستم انتقال قدرت به یک گیربکس 6 سرعته دستی و یا نمونه CVT مجهز شده است.
شتاب گیری این خودرو در نمونه مجهز به گیربکس دستی بیش از 10 ثانیه طول میکشد اما نمونه مجهز به گیربکس CVT میتواند در 8.5 ثانیه 0 تا 100 را طی نماید. سیستم حرکتی این خودرو نیز طبق انتظار FWD است؛ اما در زمینهٔ مصرف سوخت این خودرو به یک باک 40 لیتری مجهز شده است. این باک آن چنان حجیم نیست اما واقعیت این است که این خودرو به لطف وزن کم و پیشرانه کممصرف میتواند در زمینهٔ مصرف خودرو مناسبی باشد؛
اما کابین این خودرو یکی از سادهترین نمونههای ممکن است که میتوانید با آن روبه رو شوید. کیفیت متریال استفاده شده در این خودرو زیاد نیست و به خوبی به دسته قیمتی این خودرو اشاره دارد. در پایان باید این را اضافه کنیم که این خودرو در 3 مدل مختلف عرضه میشود که از 16 تا 21 هزار دلار قیمت دارند.
اما مینی هم خودرو نماینده مناسبی در این لیست دارد. خودرو مینی یکی از جذابترین خودروهای هاچبک جهان نیز به شمار میرود؛ اما از نمای جلو این خودرو یکی از زیباترین طراحیهای ممکن را دارد که بدون شک مشتری اول آن جوانان هستند. در قسمت جلو هنوز که هنوز شاهد به کارگیری ازهمان چراغهای محبوب گرد هستیم که قرار نیست هیچ گاه از روی خودروهای مینی حذف شوند. جلو پنجره در خودروهای مینی هم چنان کوچک طراحی میشوند و البته در این مدل دو خط مشکی روی کاپوت کشیده شده است. از نمای کناری خودرو مینی شباهت جالبی با خودرو بزرگ جثه رنجروور پیدا میکند. رینگهای استفاده شده در این خودرو از نوع 18 اینچی هستند که از جنس آلومینیوم هستند.
از نمای پشتی این خودرو هم چنان جذابیت خاصی دارد که میتوان آن را یکی از بهترین طراحیهای ممکن برای یک خودرو هاچبک نامید. البته نکته جالب این قسمت به چراغهای عقب این خودرو بر میگردد که درون چراغها از پرچم بریتانیا به عنوان افکت استفاده شده است؛ اما در زمینه ابعاد و وزن با خودرو بسیار کوچکی طرف هستیم. خودرو مینی طولی معادل 3.84 متر دارد و ارتفاعی معادل 1.4 متر دارد. البته در زمینه وزن نیز این خودرو تنها 1315 کیلوگرم وزن دارد تا به این ترتیب یکی از سبکترین خودروهای ممکن تبدیل شود. در زمینه رنگ خودرو مینی در 12 رنگ عرضه میشود که همه این رنگها شاد و فوق العاده جذاب به نظر میرسند؛ اما در زمینهٔ پیشرانه این خودرو از دو نوع پیشرانه استفاده میکند که هر دو تحت لایسنس شرکت به نام BMW تولید میشوند؛ اما نوع اول این پیشرانه که به صورت پایه روی این خودرو مینی عرضه میشود یک نمونه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که میتواند 134 اسب بخار برای این خودرو تولید نماید؛
اما پیشرانه دوم که به صورت آپشن عرضه میشود یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربو است که میتواند 190 اسب بخار توان تولید نماید. البته بعضی از مدلهای خاص این خودرو هستند که از پیشرانه فوق العاده قدرتمند 3 لیتری 6 سیلندر BMW با توان خروجی 335 اسب بخار استفاده میکنند. درباره سیستم انتقال قدرت، مینی یک گیربکس پیشرفته 7 سرعتِه دو کلاچِه را برای این خودرو در نظر گرفته است. سیستم حرکتی این خودرو نیز طبق عادت همیشگی به صورت FWD عرضه میشود؛ اما در زمینهٔ مصرف سوخت این خودرو به یک باک 43 لیتری مجهز شده است. به لطف موتور قدرتمند و البته کم مصرف، این خودرو میتواند رنج حرکتی مناسب 580 کیلومتری را ثبت کند؛ اما کابین این خودرو یکی از فوقالعادهترین قسمتهای این خودرو محسوب میشود. کابین داخلی این خودرو به شدت جذاب و جوانپسند طراحی شده است.
هنوز هم صفحهنمایش برخلاف تمامی خودروهای دیگر در یک قاب گرد قرار گرفته است. کیفیت متریال به کار رفته شده در این کابین به شدت بالا است و همه چیز به صورت حرفهای در این کابین جاگذاری شده است؛ اما امنیت خودرو مینی یکی از آن قسمتهایی است که مینی عملکرد متوسطی را در این قسمت از خود نمایش میدهد. این خودرو در اکثر آزمونهای تصادف از 5 ستاره کیفی توانسته 4 ستاره را به دست آورد. در پایان باید به قیمت این خودرو نیز اشاره کرد. خودرو مینی در 4 مدل مختلف تولید میشود که قیمت مدل پایه از 23 هزار دلار شروع شده است و برای بالاترین مدل به 28 هزار دلار میرسد.
اما کم کم نوبت اولین خودروی برقی است که به لیست ما اضافه شود. نیسان خودرو برقی محشری دارد که فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است و البته جزو برترین برقیهای تا به حال ساخته شده است. خودرو نیسان از نظر طراحی بیشتر فرم یک ون را دارد. در بخش جلو طراحی مناسب و زیبایی را شاهد هستیم. خودرو لیف از قسمت جلو به شدت به دیگر خودرو این برند یعنی کیکس دارد؛ اما از نمای کناری این خودرو به شدت شبیه یک ون طراحی شده است و
البته که طراحی این خودرو در قسمت عقب به هیچ وجه جالب نیست و برآمدگی این قسمت تا حد زیادی از زیبایی این خودرو کاسته است؛ اما در زمینهٔ ابعاد و وزن خودرو نیسان یک نمونه متعادل محسوب میشود. طول خودرو نیسان لیف به نزدیک 4.4 متر میرسد و ارتفاع این خودرو نیز به رقم 1.55 متر میرسد. البته در زمینه وزن به خاطر سنگین بودن تجهیزات متعلق به سیستم برقی خودرو باعث شده تا این تعادل در قسمت وزن آنطور که باید رعایت نشود. وزن خودرو نیسان لیف به 1747 کیلوگرم میرسد تا با یک میان رده در قسمت وزن طرف باشیم. در زمینه رنگ نیز برای این خودرو 8 رنگ عرضه میشود؛ اما در زمینهٔ پیشرانه در این خودرو یک موتور برقی استفاده شده است. این موتور الکتریکی یک موتور 110 کیلوواتی است. البته در کنار این موتور یک باتری 40 کیلووات ساعتی استفاده شده است تا درنتیجه این موتور بتواند در نهایت تلاش خود 147 اسب بخار توان تولید کند. البته در مدل گرانتر این خودرو از یک موتور 160 کیلوواتی استفاده شده است که میتواند با کمک همان باتری 214 اسب بخار توان تولید نماید.
در مدل پایه خودرو لیف میتواند 0 تا 100 را در زیر 8 ثانیه طی نماید؛ اما در زمینهٔ سیستم انتقال قدرت این خودرو از یک گیربکس تک سرعتِه اوتومات استفاده میکند. سیستم حرکتی خودرو نیز متأسفانه به صورت FWD تعریف شده است که برای این خودرو آن چنان قابل قبول نیست؛ اما در برد حرکتی و شارژدهی این خودرو، نیسان لیف یک نمونه معمولی محسوب میشود. البته این خودرو تفاوت معنا داری با برترین خودروهای برقی چون تسلا دارد. خودرو نیسان لیف به طور متوسط میتواند بین 300 تا 500 کیلومتر برد حرکتی به ثبت برساند. البته در زمینهٔ شارژ خودرو نیسان از فناوری شارژ سریع پشتیبانی میکند. به کمک این شارژ میتوانید باتری این خودرو را در کمتر از نیم ساعت تا 80 درصد شارژ نمود؛ اما در زمینهٔ طراحی کابین این خودرو با یک نمونه بهغایت ساده طرف هستیم.
طراحی داخلی این خودرو از بسیاری از خودروهای پایین رده نیز جا میماند تا با این نحوه طراحی تقریباً فاصله معنا داری با رقبای خود داشته باشد. امکانات این کابین در حداقل قرار دارد و حتی نیسان از قرار دادن سقف بازشوندِه بر روی خودرو نیز سرباز زده است. درزمینهٔ امنیت نیز این خودرو موفق به کسب امتیازات متوسط رو به بالایی از مؤسسات برتر امنیتی در جهان شده است. در پایان باید به قیمت این خودرو نیز اشارهای کنیم. این خودرو در 5 مدل مختلف عرضه میشود که از 31 هزار دلار شروع شده و تا 43 هزار دلار نیز میرود.
شاید در اولین لحظه معرفی این خودرو اولین چیزی که به ذهن ما متبادر میشود این است که این خودرو مسخرهترین خودرو ساخت کیا است. شاید در روزهای اول حضور در خیابانها شنیده میشد که به این خودرو لقب جعبه متحرک اطلاق میشد که البته اتفاقی عادی بود؛ اما کیا سول توانست نظرها را برگرداند. این خودرو توانست نظر اکثر کارشناسان و منتقدان خودرویی را به خود جلب کند؛ اما خودرو طول در بحث طراحی برای بسیاری قابل هضم نیست. دقیقاً مشخص نیست چرا کیا سعی کرده خودرو خود را تا به این حد شبیه به یک جعبه بسازد. خودرو کیا در بخش جلو چراغهای سوزنی دارد و البته این بخش فاقد هرگونه جذابیتی است. شاید ترکیب چراغهای سوزنی کوچک و جلو پنجره بزرگ آن قدرها جالب نباشد اما کیا نظر دیگری داشته است.
از نمای کناری خودرو کاملاً شبیه یک مستطیل بزرگ طراحی شده است. شاید اگر قسمت پشتی این خودرو کمی انحنا میداشت کمی به جذابیت این خودرو افزوده میشد؛ اما نمای پشت وحشتناک طراحی شده است که به شخصه در این سالهای اخیر طراحی به این بدی ندیده بودم. نمیدانم مشکل مهندسان این خودرو چه بوده است که تصمیم گرفتهاند چراغ پشت یک مربع بزرگ باشد. درمجموع طراحی خارجی این خودرو امتیاز پایینی میگیرد و نمیتواند نظر اکثر افراد را به خود جلب کند. خودرو کیا طولی معادل 4.2 متر دارد و ارتفاع آن نیز به 1.65 متر میرسد. با توجه به مدلهای این خودرو وزن این خودرو میتواند بین 1270 تا 1500 کیلوگرم تفاوت داشته باشد. با توجه به این اعداد و ارقام درمییابیم خودرو کیا مجموعاً خودرو جمع و جوری است. در زمینهٔ رنگ نیز کیا برای خودرو خود 12 رنگ در نظر گرفته است که همگی این رنگها شاد و دوست داشتنی هستند و البته که همگی این رنگها بدون مبلغ اضافی در اختیار خواهند بود؛ اما در زمینه پیشرانه این خودرو با دو نوع پیشرانه عرضه میشود.
یک پیشرانه ساده و البته پایه که یک نمونه 2 لیتری 4 سیلندر است که میتواند برای این خودرو 147 اسب بخار توان تولید نماید اما پیشرانه دوم در مدلهای گرانتر این خودرو قرار دارد که یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر به همراه یک توربو است که میتواند در نهایت تلاش خود 201 اسب بخار توان تولید نماید. در زمینهٔ شتاب گیری مدل 2 لیتری 0 تا 100 را در 8.3 ثانیه طی مینماید اما مدل 1.6 لیتری شتاب 0 تا 100 را در 6.5 ثانیه عملی میکند؛ اما در زمینهٔ سیستم انتقال قدرت کیا دست و دلبازانه عمل کرده است و سه نوع گیربکس متفاوت برای این خودرو در نظر گرفته است. یک گیربکس 6 سرعتِه دستی و یک گیربکس 7 سرعته اوتومات و یا یک گیربکس CVT معمولی؛ اما کیا در زمینهٔ سیستم حرکتی خودرو آن چنان دست و دل باز نبوده و به استفاده از سیستم FWD بسنده کرده است؛ اما در زمینهٔ مصرف سوخت کیا برای این خودرو یک باک 54 لیتری در نظر گرفته است. خودرو کیا در هر دو نوع پیشرانهاش خودرو کم مصرفی محسوب میشود. این خودرو در تمامی تریم هایش به طور متوسط میتواند بین 400 تا 600 کیلومتر البته با در نظر گرفتن شرایط مشخصی به عنوان برد حرکتی ثبت نماید؛ اما خودرو کیا درزمینهٔ کابین بازهم مانند خودروهای دیگر این لیست یک نمونه کاملاً معمولی محسوب میشود. متریال به کار گرفته شده در این خودرو و البته امکانات، بسیار ساده و معمولی هستند.
با اطمینان میتوان گفت این خودرو برای کسانی که اهمیت ویژهای به بحث سرگرمی و البته امکانات جانبی میدهند ساخته نشده است. در بحث امنیت نیز با توجه به شکل و اندازه این خودرو انتظار داریم که شرایط مناسبی در آزمونهای امنیت نداشته باشد اما در عمل این خودرو همه را غافلگیر میکند و در اکثر آزمونها از 5 نشان کیفی میتواند 4 ستاره را کسب کند که نشان از امنیت بسیار خوب این خودرو میدهد. در پایان باید به قیمت این خودرو نیز اشاره کرد. این خودرو در 5 مدل عرضه میشود و قیمت آنها از 17 هزار دلار شروع شده و به 23 هزار دلار میرسد.
WRANGLER افسانهای هم اینجاست. یکی از قدیمیتری خودروهای آفرود جهان. بی راه نیست اگر بگوییم معنی آفرود را این خودرو به جهان آموخت. البته همان قدر که خودرو خوبی برای خارج از شهر است برای داخل شهر نیز خودرو مناسبی است. البته این خودرو بهترین انتخاب نیست ولی یکی از ارزانترینها محسوب میشود.
یک خودرو خوش قیمت و البته توانمند. این خودرو آنچه شما نیاز دارید را به شما میدهد. یک موتور خوب در کنار ساختار محکم و آماده شده برای جادههای برون شهری و درونشهری و البته برچسب قیمتی مناسب. اگر دوست دارید با خودرو شهری خود کمی مزه آفرود و البته جاده را بچشید ولی نمیخواهید خرج زیادی برای آن کنید این خودرو همان چیزی است که نیاز دارید. این خودرو یک موتور 6 سیلندر دارد که حجمش 3.6 لیتر است.
این موتور به صورت تنفس طبیعی کار میکند و میتواند 285 اسب بخار توان تولید نماید. البته در مورد توان این خودرو باید بگوییم که از این موتور انتظار بیشتری داشتیم. شاید یک موتور کوچکتر 2 لیتری 4 سیلندر توربو هم بتواند چنین نیرویی تولید کند؛ بنابراین انتظار ما از این خودرو این بود که پا را از عدد 320 اسب بخار فراتر بگذارد. طول این خودرو در حدود 4.4 متر است. یکی از ویژگیهای خودرو WRANGLER به قسمت چرخها بازمیگردد جایی که مهندسان جیپ از کمکفنرهایی که نسبت به یک SUV معمولی از 45 درصد حساسیت بیشتری برخوردار هستند استفاده کردهاند. این میزان نشاندهنده این است که چرخها در برخورد با موانع سخت و البته دستاندازها از فشار کمتری بر روی خود برخوردار خواهند بود. به طور حتم یکی از ویژگیهای هر خودرو شهری به میزان ظرفیت باک آن بازمیگردد. WRANGLER از یک باک 85 لیتری استفاده میکند تا خیال صاحبش را از بابت داشتن سوخت برای عبور از مکانهای وقت گیر راحت کند. قطعا رانندگی با WRANGLER در سطح خیابانهای آسفالت به با کیفیتی رانندگی آفرود با این خودرو خواهد بود که این همان امتیاز بی نظیر این خودرو در برابر رقبایش است. WRANGLER از یک محور دیفرانسیل غیر الکتریکی و خشک استفاده میکند. این محور مخصوص مسیرهای غیر هموارساخته شده است تا بتواند در موقع لزوم با انتقال نیرو مناسب به چرخها به موتور فشار کمتری وارد کند. یکی دیگر از مواردی که در خودروهای شهری اهمیت دارد میزان فضای در دسترس شما خواهد بود. با توجه به عرض کم این خودرو میتوان به راحتی فهمید که این خودرو برای 4 نفر ظرفیت دارد ولی اگر نفر پنجمی هم در کار باشد آنگاه بقیه باید کمی سختی بکشند. در مورد فضای بار هم متأسفانه جیپ آن چنان که باید به این قسمت توجه نکرده است درنتیجه فضای بار این خودرو بسیار محدود است. در مورد امکانات داخلی هم WRANGLER اختلاف فاحشی با SUV های معمولی دارد. عمده امکانات این خودرو قابلیت کروز کنترل یا صفحهنمایش 7 اینچی اعلانات با قابلیت نصب اپل کار پلی است و تقریباً از امکانات اضافی مثل خروجی برق یا شارژ وایرلس یا سیستم صوتی توانمند در این خودرو خبری نیست؛ اما در زمینهٔ امکانات غیر رفاهی WRANGLER به راحتی میتواند خود را به دیگر SUV ها برساند. شما میتوانید در این خودرو از یک سیستم 360 درجه نظارتی بر اطراف استفاده کنید. همچنین یکی از بهترین دستگاههای هشدار دهنده اطراف نیز بر روی این خودرو نصب است.
همچنین شما میتوانید از طریق صفحه اعلانات به میزان عملکرد ترمزها یا میزان پایداری و شرایط خودرو نظارت کامل داشته باشید و یا حتی در مواقع ضروری ارتفاع چرخها را برای عبور از موانع مختلف کاهش یا افزایش دهید. در مورد تصادف متأسفانه WRANGLER نمره قابل قبولی نمیگیرد. این خودرو از طرف موسسه IIHS مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام چندین آزمایش به هیچ عنوان امتیاز قابل قبولی را دریافت نکرده است. شاید این خودرو یکی از بهترین گزینههای آفرود لحاظ شود ولی در واقع یکی از خطرناکترین آنها نیز هست. قیمت این خودرو در بازار جهانی در حدود 26 تا 40 هزار لار تعیین شده است.